Import aut. Brak optymizmu na rynku. Sprowadzamy szrot

Paweł Piątek
Teoretycznie powinno nas cieszyć, że sprowadzamy mniej aut używanych z zagranicy. Mogłoby to bowiem oznaczać, że częściej kupujemy na rynku wewnętrznym. Niestety, rynek aut z importu pokazuje jak w zwierciadle kondycję całej branży. A ta nie wygląda nie najlepiej. I nic nie zapowiada, by sytuacja miała się szybko polepszyć.
Teoretycznie powinno nas cieszyć, że sprowadzamy mniej aut używanych z zagranicy. Mogłoby to bowiem oznaczać, że częściej kupujemy na rynku wewnętrznym. Niestety, rynek aut z importu pokazuje jak w zwierciadle kondycję całej branży. A ta nie wygląda nie najlepiej. I nic nie zapowiada, by sytuacja miała się szybko polepszyć. Marcin Oliva Soto
Teoretycznie powinno nas cieszyć, że sprowadzamy mniej aut używanych z zagranicy. Mogłoby to bowiem oznaczać, że częściej kupujemy na rynku wewnętrznym. Niestety, rynek aut z importu pokazuje jak w zwierciadle kondycję całej branży. A ta nie wygląda nie najlepiej. I nic nie zapowiada, by sytuacja miała się szybko polepszyć.

Spis treści

W styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 58 390 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 4,4%. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tysięcy sztuk.

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 53 082 sztuki - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,0 %. Wynik styczniowy jest jednak o 6,0% większy niż uzyskany w grudniu. Coraz wyraźniej widać, że kryzys ogarnia już również mały biznes. Import samochodów użytkowych - 5 308 sztuk oznacza spadek o 8,1%. To już 14-ty miesiąc z rzędu z ujemnymi wartościami.

Import aut. Sprowadzamy stare pojazdy

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, choć w samym styczniu rekordu nie było. Średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,03), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliżył się do poziomu 14 lat (13,88 roku).

Import aut. Najpopularniejsze marki

W rankingach marek od lat niewiele się zmienia. W przypadku samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w przypadku aut dostawczych Renault. Jest jednak ważna zmiana na liście popularności modeli: ubiegłoroczny lider importu - Opel Astra - w styczniu znalazł się dopiero na 3-ciej pozycji po Audi A4 i Volkswagenie Golfie. Wyniki wszystkich trzech modeli są jednak bardzo zbliżone – różnica wynosi zaledwie 74 egzemplarze. W przypadku aut dostawczych stawce przewodzi Renault Master.

TOP20 krajów, z których w styczniu 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

  1. Niemcy - 31 025 szt. (-9,5%)
  2. Francja - 7 314 szt. (1,1%)
  3. Belgia - 3 756 szt. (-3,1%)
  4. Holandia - 3 344 szt. (16,5%)
  5. Stany Zjednoczone - 2 664 szt. (9,6%)
  6. Szwecja - 1 722 szt. (20,4%)
  7. Włochy - 1 646 szt. (-7,6%)
  8. Dania - 1 565 szt. (16,6%)
  9. Austria - 1 396 szt. (-17,9%)
  10. Szwajcaria - 1 362 szt. (-13,2%)
  11. Norwegia - 435 szt. (51.0%)
  12. Kanada - 342 szt. (-21,7%)
  13. Czechy - 318 szt. (12,0%)
  14. Finlandia - 260 szt. (31,3%)
  15. Wielka Brytania - 259 szt. (-29,4%)
  16. Luksemburg - 197 szt. (-15,1%)
  17. Hiszpania - 161 szt. (-16,6%)
  18. Litwa - 97 szt. (32,9%)
  19. Japonia - 82 szt. (9,3%)
  20. Słowacja - 74 szt. (10,4%)

Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najpopularniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 53,1%). Jednocześnie systematycznie rośnie import aut ze Stanów Zjednoczonych (9,6%).

TOP15. Najczęściej sprowadzanych marek w styczniu 2023 roku

  1. Volkswagen - 5468 szt.
  2. Ford – 5268 szt.
  3. Opel – 5063 szt.
  4. Audi – 4427 szt.
  5. BMW – 3212 szt.
  6. Renault – 2899 szt.
  7. Peugeot – 2649 szt.
  8. Citroen – 2255 szt.
  9. Mercedes – 2139 szt.
  10. Toyota – 1938 szt.
  11. Hyundai – 1905 szt.
  12. Volvo – 1674 szt.
  13. Kia – 1547 szt.
  14. Skoda – 1502 szt.
  15. Nissan – 1431 szt..

TOP15. Najczęściej sprowadzanych modeli w styczniu 2023 roku

  1. Audi A4 – 1573 szt.
  2. VW Golf – 1519 szt.
  3. Opel Astra 1499 szt.
  4. Ford Focus – 1127 szt.
  5. BMW 3 – 1117 szt.
  6. Audi A3 – 1013 szt.
  7. Ford Fiesta – 946 szt.
  8. Opel Corsa – 933 szt.
  9. VW Polo – 877 szt.
  10. VW Passat – 856 szt.
  11. Ford Mondeo – 763 szt.
  12. Audi A6 – 730 szt.
  13. BMW 5 – 721 szt.
  14. Nissan Qashqai – 679 szt.
  15. Opel Meriva – 646 szt.
od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty