Import aut w marcu 2024 roku. Najlepszy wynik od 42 miesięcy

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (SAMAR) w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 85 181 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 16,1% więcej niż rok wcześniej. To największy wynik od września 2020 roku. Kolejny raz uwagę zwraca rosnący import z Ameryki Północnej.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (SAMAR) w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 85 181 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 16,1% więcej niż rok wcześniej. To największy wynik od września 2020 roku. Kolejny raz uwagę zwraca rosnący import z Ameryki Północnej. Newspress
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (SAMAR) w marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 85 181 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 16,1% więcej niż rok wcześniej. To największy wynik od września 2020 roku. Kolejny raz uwagę zwraca rosnący import z Ameryki Północnej.

Spis treści

To kolejny, dziewiąty już miesiąc rosnącego importu, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza na 2024 rok to ok. 870 - 900 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów - dokładnie 215 989  sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 24,9% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych - 21 114 sztuk - jest o 28,0% większy niż przed rokiem.

Import aut. Teraz młodsze

Wiek importowanych aut systematycznie spada i w pierwszym kwartale wynosi 12,11 roku, tj. o ok. 9 miesięcy mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Decydujący wpływ na wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,82 roku).

Import aut. Popularne marki

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4 (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi 640 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Tanking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski.
Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:

  1. Niemcy - 123 683 szt. (23,4%)
  2. Francja - 25 226 szt. (6,6%)
  3. Belgia - 17 718 szt. (40,3%)
  4. Stany Zjednoczone - 15 160 szt. (75,4%)
  5. Holandia - 12 050 szt. (12,5%)
  6. Włochy - 7 555 szt. (40,8%)
  7. Szwecja -6 683 szt. (18,3%)
  8. Dania - 6 421 szt. (33,4%)
  9. Austria - 5 817 szt. (22,2%)
  10. Szwajcaria - 5 575 szt. (22,7%)
  11. Norwegia - 1 639 szt. (17,4%)
  12. Kanada - 1 610 szt. (48,4%)
  13. Czechy - 1 589 szt. (45,9%)
  14. Wielka Brytania - 1 058 szt. (22,5%)
  15. Luksemburg - 935 szt. (42,5%)
  16. Finlandia - 896 szt. (13,4%)
  17. Hiszpania - 586 szt. (21,6%)
  18. Litwa - 467 szt. (41,9%)
  19. Japonia - 467 szt. (51,6%)
  20. Słowacja - 340 szt. (44,1%)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,2%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+75,4%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. Co ciekawe, drugi najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 odnotowała Kanada (+48,4%). Warto odnotować, że poza Francją, w przypadku wszystkich pozostałych krajów zaprezentowanego rankingu wzrost był dwucyfrowy.

Import aut. Top 15 marek

  1. Volkswagen 21 267
  2. Ford 20 523
  3. Opel 19 854
  4. Audi 18 012
  5. BMW 13 565
  6. Renault 10 382
  7. Peugeot 10 122
  8. Mercedes 9872
  9. Hyundai 9022
  10. Toyota 8351
  11. Volvo 7959
  12. Citroen 7655
  13. Kia 7099
  14. Skoda 6908
  15. Nissan 6025

Import aut. Top 15 modeli

  1. Astra 6095
  2. Golf 5669
  3. A4 5455
  4. 3 4294
  5. Focus 3984
  6. A3 3626
  7. Passat 3513
  8. Fiesta 3240
  9. Corsa 3239
  10. Qashqai 3137
  11. A6 2967
  12. 5 2820
  13. Kuga 2757
  14. Mondeo 2742
  15. Polo 2617

- Gwałtowny wzrost importu samochodów używanych do Polski jest wynikiem ogromnego zainteresowania samochodami używanymi w ogóle na całym rynku środkowoeuropejskim. Świadczy o tym fakt, że nasza sieć AAA AUTO sprzedała w I kwartale br. o 11% więcej samochodów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Negatywną stroną importu pozostaje jednak niestety ich wiek przekraczający 10 lat i związane z tym problemy z pochodzeniem, stanem licznika kilometrów czy poważnymi uszkodzeniami. Cały ten "koktajl" problemów sprawia, że zakup samochodu z indywidualnego importu jest dla klientów najbardziej ryzykownym sposobem zakupu auta. Bezpieczniej jest kupić samochód pochodzący z Polski, dla którego dostępna jest bardziej szczegółowa historia, a tym samym ryzyko zakupu jest znacznie niższe – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty