Jak przygotować motocykl do podróży?

(ip)
Każdy motocyklista wie, że przeglądu „sprzętu” dokonujemy obowiązkowo przynajmniej trzy razy w roku – na początku sezonu, na końcu, a także przed wyjazdem w dłuższą trasę. Jeśli więc planujesz urlop na motocyklu, musisz go dobrze przygotować do podróży, aby bezpiecznie dotrzeć do celu.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

O ile na początku i na końcu sezonu warto poprosić o pomoc w tym zakresie zaprzyjaźnionego mechanika, o tyle przed wypadem wakacyjnym spokojnie sami możemy dokonać kontroli stanu naszej maszyny. No chyba, że planujemy trudniejszą i dłuższą trasę, a nasz motocykl wymaga specjalnego przystosowania do niej.

**CZYTAJ TAKŻE

Wiosenny przegląd motocyklaPrzygotowanie motocykla do zimowego snu

**

Sprawdzenie poziomu oleju i płynu hamulcowego oraz nasmarowanie łańcucha, to działania, które należy wykonać rutynowo. Bardzo istotne jest również sprawdzenie oświetlenia, o czym niestety często zapominamy.
Poziom oleju w różnych motocyklach sprawdza się inaczej, dlatego warto skorzystać z instrukcji obsługi swojego modelu. Zazwyczaj robi się to przy pomocy bagnetu zintegrowanego z korkiem oleju. Z płynem hamulcowym jest łatwiej. Standardowo wymienia się go co dwa sezony lub co 20 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak zobaczymy, że w okienku kontrolnym poziom płynu zbliża się do minimum lub jego barwa jest brunatna, należy jak najszybciej go wymienić, bo może to świadczyć o zużytych klockach hamulcowych lub nieszczelności układu hamulcowego.

Kolejny krok to sprawdzenie, czy ogniwa łańcucha są pokryte warstwą smaru. Jeśli nie, to najprostszym rozwiązaniem jest użycie smaru w aerozolu, którego konsystencja jest bardzo rzadka, dzięki czemu jest łatwy do rozprowadzenia. Nie należy zapomnieć o konieczności odczekania kilkunastu minut zanim ruszymy w drogę. W tym czasie smar zgęstnieje, dzięki czemu nie zostanie zrzucony przez kręcący się łańcuch, a nasza praca nie pójdzie na marne.

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Jest jeszcze jedna bardzo ważna dla bezpieczeństwa podróżowania kwestia, o której często zapominamy. Chodzi o odpowiednie oświetlenie, od którego zależy widoczność na drodze. Widoczność jest bowiem głównym czynnikiem, decydującym o czasie reakcji i długości drogi hamowania. Aby dobrze widzieć drogę, a jednocześnie być widocznym dla innych, wcale nie potrzeba wiele. Wystarczy wymienić żarówki na takie, które emitują do 80 proc. światła więcej w porównaniu ze zwykłą żarówką.

- Wybierając oświetlenie dla motocykli należy zwrócić szczególną uwagę na moc strumienia świetlnego, ponieważ żarówka emitująca duży strumień świetlny gwarantuje nam większą widoczność i bezpieczeństwo na drodze. Równie ważna jest trwałość, a tylko niektóre żarówki są odporne na wstrząsy i jazdę po szutrowych czy nierównych drogach - informuje Tomasz Supady, ekspert Philips Automotive. - Wymieniając żarówkę należy uważać, aby nie dotknąć szkła gołą ręką, ponieważ może to skrócić jej żywotność. Pamiętajmy też, że warto mieć przy sobie zapasowe żarówki - radzi.

Z myślą o bezpieczeństwie i komforcie motocyklistów powstały żarówki reflektorowe XP Moto, które dzięki specjalnej mieszance gazu oraz odpowiedniemu ciśnieniu w bańce, mają parametry wyścigowe, wiązkę świtała precyzyjną jak laser oraz maksymalną trwałość. Z kolei ci, którzy myślą o nadaniu swojemu motocyklowi bardziej agresywnego wizerunku, a jednocześnie chcą zwiększyć swoją widoczność na drodze, mogą zamontować mocne halogeny MotoVision z efektem pomarańczowego odblasku. Z kolei miłośnicy offroadu powinni rozważyć zamontowanie żarówek ExtraDuty, odpornych na wstrząsy do siły grawitacyjnej 20 G, dzięki czemu nie przepalają się tak szybko jak normalne żarówki, używane w warunkach terenowych.


Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock


CZYTAJ TAKŻE

Zakup opon do motocykla. Na co uważać?

Diablo Rosso II - nowa opona Pirelli

Dzięki wyposażeniu naszego motocykla w odpowiednie oświetlenie będziemy mogli cieszyć się ze świetnie widocznej drogi i sami będziemy widoczni dla innych uczetników ruchu. Ze statystyk policyjnych wynika, że jedną z najczęstszych przyczyn wypadków, oprócz namiernej prędkości, jest zła widoczność. Lato jest bowiem dla motycyklistwów dość zdradliwą porą roku, bo w naszym klimacie na przemian z deszczem często musimy się zmagać z oślepiającym słońcem.

Warto więc poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie naszego motocykla do wakacyjnej podróży, aby przebiegła ona bez przykrych niespodzianek, a powot do domu był bezpieczny i pełen miłych wspomnień.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty