Warto pamiętać, że możemy być skontrolowani równieź przez umundurowanych funkcjonariuszy lub pracowników następujących służb:
Straż Graniczną - w strefie nadgranicznej
oraz w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego;
urząd celny - w strefie nadgranicznej;
zarząd dróg - w przypadku pojazdów niszczących
nawierzchnię lub zanieczyszczających drogę;
straż leśną i straż parku - na terenach leśnych
i w parkach narodowych.
straż miejską i gminną - w przypadku kierowców
niestosujących się do np. zakazu ruchu w obu kierunkach, zakazu zatrzymywania
się, zakazu postoju, a także rowerzystów, motorowerzystów, powożących zaprzęgami
i jadących wierzchem.
przez policjantów.
W warunkach dostatecznej widoczności policjant umundurowany podaje
sygnały do zatrzymania pojazdu "lizakiem" lub ręką. Nocą, gdy widoczność
jest ograniczona, np. we mgle - latarką ze światłem czerwonym albo lizakiem
ze światłem odblaskowym. Policjant nieumundurowany może zatrzymać pojazd
tylko "lizakiem" lub latarką w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie
zagraża bezpieczeństwu.
Kierowca ma obowiązek zatrzymać pojazd we wskazanym przez policjanta
miejscu. Po zatrzymaniu powinien trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać
z pojazdu (chyba że policjant tego zażąda). Na polecenie kontrolującego,
kierowca musi wyłączyć silnik pojazdu oraz włączyć światła awaryjne.
Funkcjonariusz może podejść, ze względów bezpieczeństwa, do pojazdu
od strony pasażera, który nie powinien przeszkadzać policjantowi w kontroli.
Kierowca może opuścić pojazd tylko na jego polecenie. Funkcjonariusz z
kolei powinien się przedstawić i podać powód zatrzymania - może nim być
zwykła kontrola drogowa. Drugi z policjantów asekuruje w tym czasie kolegę.
Po sprawdzeniu dokumentów policjant może nakazać kierowcy opuszczenie
pojazdu. Najczęściej robi to w celu poddania go badaniu zawartości alkoholu
w organizmie, pokazania zatrzymanej na radarze prędkości z jaką jechał
pojazd lub sprawdzenia stanu technicznego auta i jego wyposażenia.
Do pojazdu policyjnego kierowca może być wpuszczony tylko w określonej
sytuacji, np. w konieczności udzielenia pomocy rannemu, doprowadzenia do
jednostki policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia.
W samochodzie policyjnym można również dokonać badania zawartości alkoholu,
jeśli nie można tego zrobić na zewnątrz, w miejscu kontroli albo w celu
pokazania zarejestrowanego wykroczenia. Można tam również przeprowadzić
czynności procesowe po kolizji, np. rozmowę na temat jej przebiegu lub
podpisanie protokołu, szczególnie gdy osoby biorące udział w kolizji są
w szoku lub gdy ich obecność na zewnątrz zagrażałaby bezpieczeństwu
Kierowca może być też zatrzymany przez policjantów z radiowozu podczas
jazdy. Radiowóz z reguły zrównuje się wówczas z pojazdem, który ma zostać
poddany kontroli, a jeden z funkcjonariuszy przez otwarte okno daje znak
lizakiem, aby kierowca się zatrzymał. Taki sam sygnał mogą dać policjanci
jadący za danym pojazdem, mając włączone sygnały świetlne i dźwiękowe.
W szczególnych okolicznościach, np. kiedy zachodzi podejrzenie, iż samochód
pochodzi z kradzieży lub kierujący nie podporządkuje się do policyjnych
sygnałów, funkcjonariusze mogą podjąć za nim pościg. Wówczas, po zatrzymaniu
pojazdu, policjanci mogą nakazać kierowcy (i pasażerom) wyjście z samochodu,
kazać mu stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu pojazdu lub położyć się
w obrębie pasa drogowego twarzą do ziemi.
Policjant może też kierować kontrolowanym pojazdem (w zakresie posiadanych
uprawnień) - by sprawdzić stan techniczny pojazdu, np. hamulce, masę, nacisk
osi, sprowadzenia go z miejsca zabronionego w miejsce, gdzie można go zatrzymać,
gdy kierowca nie jest w stanie kierować pojazdem, będąc np. pod wpływem
alkoholu lub środków odurzających.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?