Jak zadbać o akumulator

Piotr Robakowski
- Sprawdzenie akumulatora to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności konserwacyjnych - mówi dyrektor działu części zamiennych Delphi w Europie Wschodniej Krzysztof Frelek.

Dla akumulatora najgorsze są krótkie, kilkukilometrowe przejazdy - bateria wydaje najwięcej energii na zasilenia różnych elektrycznych urządzeń pojazdu - ogrzewania, świateł, ogrzewanej tylnej szyby, radioodbiornika, czy reflektorów przeciwmgielnych. Także na poranne uruchomienie silnika
potrzeba jest większa dawka elektryczności.**
Specjalista radzi
- Sprawdzenie akumulatora to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności
konserwacyjnych - mówi dyrektor działu części zamiennych Delphi w Europie
Wschodniej Krzysztof Frelek. Pierwszą oznaką, że nasz akumulator traci
swoją siłę jest wolniejsza praca rozrusznika, przygasają także światła
reflektorów. Poza obsługa akumulatora warto zatroszczyć się o układ ładowania
- co kilka miesięcy należy posmarować zaciski akumulatora wazeliną lub
specjalnym smarem, zapewniając dobry kontakt elektryczny. Przed uruchomieniem
silnika zimą specjaliści radzą by wyłączyć wszystkie zbędne urządzenie
elektryczne - radio, wentylator, światła. Rozrusznik włączamy kluczykiem
w stacyjce na krótkie, najwyżej pięciosekundowe okresy, a między kolejnymi
(jeśli silnik nie odpalił za pierwszym razem) próbami dajemy akumulatorowi
odpocząć około 30 sekund.
Jak zapalać
Uruchamiając silnik należy wcisnąć sprzęgło - ułatwi to rozrusznikowi
pokręcenie silnikiem. Pod żadnym pozorem nie możemy dopuścić do całkowitego
rozładowania akumulatora. Należy regularnie sprawdzać wszystkie złącza
elektryczne - przed zimą warto je oczyścić i nasmarować wazeliną - zwiększając
skuteczność połączenia. Należy także sprawdzić czy akumulator jest suchy
i czysty. Szczególnie zimą nie należy zostawiać w samochodzie włączonych
świateł przy wyłączonym silniku.
Dalej - lepiej**
Jeśli pojazd używamy najczęściej w mieście i na krótkich trasach, warto
raz na jakiś czas wybrać się w dłuższą podróż - by akumulator mógł się
należycie naładować. Jeśli jednak bateria traci swoje właściwości coraz
częściej należy sprawdzić poziom elektrolitu w komorach - przy stanie poniżej
minimum należy dolać wody destylowanej. Nowoczesne, szczelnie zamknięte
akumulatory są bezobsługowe i tam nie możemy dolać wody destylowanej. Pomóc
może także naładowanie baterii przy wykorzystaniu prostownika. Jeśli akumulator
coraz częściej zawodzi po raz porannych rozruchów należy przygotować się
na wydatek kilkuset złotych. Ceny w akumulatorów zależą od producenta i
pojemności akumulatora.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty