Jak zimą zadbać o akumulator? Eksperci doradzają

Artykuł sponsorowany Jenox Akumulatory
Zanim na dworze zrobi się naprawdę zimno, a rozładowany akumulator sprawi nam o poranku niemiłą niespodziankę, skontrolujmy jego stan. Wraz ze spadkiem temperatur obniża się bowiem pojemność elektryczna samochodowej baterii, a co za tym idzie spada jej zdolność do rozruchu pojazdu. Eksperci Jenox Akumulatory podpowiedzą, na co zwrócić uwagę.

Choć większość z nas regularnie kontroluje stan techniczny auta, np. ogumienie czy poziom oleju w silniku, o akumulatorze przypominamy sobie, gdy jest już za późno. Tymczasem to właśnie teraz – zimą – powinniśmy poświęcić baterii samochodowej więcej uwagi. Zwłaszcza, jeśli poruszamy się na krótkich odcinkach. Co zrobić, by uniknąć niemiłych niespodzianek przy uruchamianiu pojazdu i jak zadbać o długą żywotność akumulatora?

W poszukiwaniu winowajcy

Niejednokrotnie rozładowanie baterii jest rezultatem awarii, a nie jej przyczyną. Dlatego przygotowanie auta do zimy powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia instalacji elektrycznej.

– Kiedy oddajemy pojazd na wymianę oleju, warto poprosić mechanika, by sprawdził stan wiązki elektrycznej, czy nie ma przetarć bądź nie jest uszkodzona przez gryzonie. Warto też sprawdzić działanie alternatora. Zwłaszcza w pojazdach z większym przebiegiem lubi on już szwankować – mówi Radosław Płowens, technolog produkcji w Jenox Akumulatory. - W sprawnej i właściwie wyregulowanej instalacji napięcie powinno wynosić od 13,8 do 14,4 V. To sprawi, że akumulator będzie uzupełniał energię bez ryzyka przeładowania. Dla akumulatora bowiem szkodliwy jest zarówno stan przeładowania, jak i niedoładowania – dodaje.

Gdy mamy pewność, że w instalacja ładowania w pojeździe działa poprawnie, ryzyko awarii akumulatora jest mniejsze. W następnym kroku należy sprawdzić jego ogólny stan – klemy, które powinny być odpowiednio dokręcone, niezaśniedziałe i zabezpieczone wazeliną techniczną. Istotne jest także napięcie – jeśli wynosi poniżej 12,5 V, akumulator trzeba doładować. Instrukcję, jak to zrobić, znajdziemy na karcie gwarancyjnej.

Oczywiście akumulator, jak każda bateria, ma określoną żywotność. W zależności od sposobu eksploatacji jest to średnio od 3 do 6 lat. Z upływem czasu akumulator traci bowiem optymalne parametry pracy i trzeba go wymienić. Warto to zrobić, nim będzie za późno. Pamiętajmy jednak, że akumulator jest odpadem niebezpiecznym i gdy już przyjdzie czas wymiany, należy oddać zużyty akumulator do recyklingu. Można to zrobić przy zakupie nowego.

Jak to jest zimą z tym akumulatorem?

Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia, wzrastają opory wewnątrz akumulatora przez co spada jego sprawność. Jest to efekt obniżenia temperatury elektrolitu w akumulatorze, w wyniku czego może on oddać mniej energii elektrycznej. Jak to wygląda w praktyce?

- W przypadku nowej baterii samochodowej, jej pełna pojemność występuje przy plus 25 stopniach Celsjusza. Jeżeli temperatura otoczenia spadnie do 0 stopni, efektywność akumulatora wyniesie jedynie 80 proc. mocy wyjściowej. Kiedy zaś słupek rtęci spadnie do minus 10, będzie to nieco powyżej 70 proc. – mówi Radosław Płowens, technolog produkcji w Jenox Akumulatory. – To jednak dotyczy sytuacji, gdy mówimy o nowym akumulatorze. Jeżeli akumulator jest już trochę wyładowany, ma za sobą kilka sezonów pracy, to jego pojemność jest jeszcze mniejsza. Warto o tym pamiętać – dodaje.

Każdorazowe uruchomienie silnika pojazdu pobiera z akumulatora dużą ilość ładunku, którą bateria musi mieć ponownie dostarczoną w trakcie jazdy z alternatora. Jeżeli czas pomiędzy ponownym uruchomieniem silnika jest niewielki, akumulator nie zdąży się doładować - zwłaszcza jeśli w aucie dodatkowo działają podgrzewana kierownica czy fotele, radio, klimatyzacja oraz światła. Będzie to powodować stopniowe rozładowanie baterii, pomimo sprawnej instalacji elektrycznej. Użytkowanie akumulatora kwasowo-ołowiowego w stanie częściowego rozładowania, powoduje stopniowe obniżanie jego parametrów i drastycznie skraca żywotność baterii. Pamiętajmy więc, by szczególnie przy tzw. zimnym rozruchu (pierwszym odpaleniu) dać nieco wytchnienia akumulatorowi i nie włączać innych urządzeń pobierających równolegle prąd.

Specjaliści z Jenox Akumulatory ostrzegają również, by nie doprowadzać do całkowitego wyczerpania się akumulatora. W pozostawionej na mrozie rozładowanej samochodowej baterii może zamarznąć elektrolit, co ostatecznie ją zniszczy i akumulator trzeba będzie wymienić.

A co gdy akumulator już osiągnie swój kres?

Musimy pamiętać, że akumulator, jak każda inna bateria w końcu się wyczerpie, a próby jej naładowania na niewiele wystarczą. Wtedy taki akumulator należy wymienić.

Warto się przyjrzeć produktom z chodzieskiej fabryki Jenox Akumulatory. - Różne samochody mają diametralnie inne zapotrzebowanie na energię, ale po kluczowych parametrach auta można samemu dopasować akumulator. Właśnie w tym celu stworzyliśmy wyszukiwarkę na naszej stronie internetowej – tłumaczy Ryszard Wasyłyk, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy Jenox Akumulatory. – To łatwe w obsłudze narzędzie w kilka minut pozwoli wybrać najbardziej odpowiedni dla naszego auta produkt. Jeżeli pojawią się wątpliwości, zawsze można skontaktować się z działem handlowym czy serwisem – dodaje.

W niektórych przypadkach otrzymamy więcej niż jeden wynik wyszukiwania. Przy wyborze akumulatora trzeba pamiętać, że zasila on nie tylko najważniejsze komponenty auta, ale także dodatkowe urządzenia. Im więcej elektroniki w naszym pojeździe, tym bardziej zaawansowana baterię musimy wybrać. Z myślą o pojazdach osobowych, w Jenox Akumulatory oferowane są serie Classic Blue Power, Gold. EFB i AGM. Te dwie ostatnie dedykowane są do nowoczesnych pojazdów o wymagających układach zasilania.

Bez względu na to, gdzie zakupimy nową samochodową baterię, wyeksploatowany akumulator trzeba oddać do utylizacji jako odpad niebezpieczny - w innym wypadku sprzedawca pobierze od nas opłatę depozytową. Kluczowe jest jednak to, że akumulatory kwasowo-ołowiowe podlegają recyklingowi i 97 proc. ich elementów składowych zostanie ponownie wykorzystanych. Oddając więc zużyty akumulator do recyklingu, dajemy odetchnąć środowisku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty