Przy rozruchu silnika w niskich temperaturach, w które obfituje polska zima ważne jest to, aby płynny olej dotarł w jak najkrótszym czasie do wszystkich węzłów tarcia w jednostce napędowej.
Właściwości olejów w tym zakresie charakteryzuje temperatura pompowalności. Jest ona o kilka lub kilkanaście stopni wyższa od temperatury krzepnięcia oleju. Przykładowe temperatury pompowalności dla olejów niektórych klas wynoszą: 0 W - 35; 5 W -30; 10 W - 25 oraz 15 W - 15 stopni Celsjusza.
Na tej podstawie i uwzględniając położenie geograficzne terenu, na którym eksploatowany jest pojazd można określić parametry oleju. Co więcej, stosując dobre oleje o niskich klasach lepkości 5W/30, 5W/40 czy 10W/40 możemy uzyskać dodatkowy efekt w postaci obniżenia zużycia paliwa o 2,7 % w porównaniu z eksploatacją silnika na oleju 20W/30, co w zimie ma niebagatelne znaczenie.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?