Kamperem na wakacje. Taki będzie nowy Volkswagen California

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Nowa California bazuje na Multivanie z dłuższym rozstawem osi.
Nowa California bazuje na Multivanie z dłuższym rozstawem osi. Volkswagen
Pierwsza California, dla której bazą był Volkswagen Transporter T3, zadebiutowała na światowych targach Caravan Salon w roku 1988. Dokładnie 35 lat i 260 000 wyprodukowanych pojazdów później, Volkswagen Samochody Dostawcze po raz kolejny organizuje światową premierę swojego modelu na tej największej imprezie branżowej odbywającej się w Düsseldorfie. California CONCEPT to spojrzenie w przyszłość tej serii modelowej. Wersja produkcyjna nowej generacji Californii ma pojawić się w roku 2024

Nowa California bazuje na Multivanie z dłuższym rozstawem osi. Po raz pierwszy California CONCEPT będzie korzystać ztechnologii hybrydowej plug-in.

California to coś więcej niż tylko samochód kempingowy. T Na przestrzeni lat produkcji czterech jej generacji, sprzedano ponad 260 000 egzemplarzy tego kompaktowego kampera. Wszystkie mają jeden ważny wspólny szczegół: unoszony dach - namiot o wysokości prawie dwóch metrów. Prezentowana w Düsseldorfie California CONCEPT jest oczywiście również w taki unoszony dach wyposażona. Na więcej szczegółów technicznych musimy jednak poczekać.

Historia modelu California rozpoczęła się w 1988 roku, od specjalnego modelu kampera opartego na Transporterze generacji T3. Jeszcze tego samego lata, ta pierwsza California została zaprezentowana na targach Caravan Salon (wówczas jeszcze odbywających się w Essen). Można ją było zamówić w dwóch kolorach „Pastel White” i „Masala Red”. Projektanci wnętrz wykazali się wyczuciem stylu, projektując biało-szary aneks kuchenny. Kamper kosztował 39 900 marek zachodnioniemieckich. Atrakcyjna cena, przemyślane detale i solidna technologia Transportera sprawiły, że California natychmiast stała się bestsellerem - już w pierwszym roku sprzedano 5000 egzemplarzy. W kolejnych latach California przekształciła się z modelu specjalnego we własną serię modelową, zyskując coraz większą popularność i zdobywając uznanie ponad 22 000 kierowców kamperów w ciągu zaledwie trzech lat.

Zmiana modelu T3 na T4 w sierpniu 1990 roku, była równoznaczna z rewolucją techniczną. Po czterech dekadach produkcji Transporterów z napędem na tylne koła i czterocylindrowymi płaskimi silnikami, specjaliści od pojazdów dostawczych po prostu postawili wszystko na głowie. Przesunęli silnik do przodu i przenieśli napęd na przednią oś. To zmieniło wszystko: konstrukcję, układ jezdny, silniki i dostępną przestrzeń. Teraz, w samochodzie wygospodarowano znacznie więcej miejsca, zwłaszcza z tyłu. California T4 doskonale wykorzystała tę dodatkową przestrzeń, zapewniając więcej miejsca do podróżowania niż jakikolwiek inny samochód kempingowy w tamtych czasach. Slogan w reklamach z okazji wprowadzenia na rynek brzmiał: „Hotel California. Spokojna lokalizacja, komfortowe wyposażenie, panoramiczne widoki gwarantowane”. Hasło to nawiązywało do piosenki zespołu the Eagles i występującego w niej hotelu West Hollywood. Podsumowując, California T4 była kolejnym hitem i do roku 2003 sprzedała się w liczbie około 39 000 egzemplarzy.

California bazująca na piątej generacji Transportera wprowadziła nowy wymiar komfortu w segmencie kompaktowych kamperów. Jednak ta California również pozostała wierna oryginalnej, innowacyjnej koncepcji przestrzeni. Do roku 2015, na Californię T5, która już dawno stała się najbardziej udanym kamperem w swojej klasie, zdecydowało się około 55 000 entuzjastów kamperów. Detale, takie jak łóżko z listwową podstawą materaca zintegrowane z unoszonym dachem, krzesła kempingowe schowane w tylnej klapie czy stolik kempingowy umieszczony w przesuwanych drzwiach sprawiły, że California zyskała reputację „szwajcarskiego scyzoryka” wśród kamperów. California bazująca na szóstej generacji Transportera pojawiła się w roku 2015. Dzięki bogatej gamie systemów wspomagania kierowcy, jej sprzedaż osiągnęła nowy poziom: W 2017 roku California T6 pobiła rekord serii modeli z 15 155 nowymi rejestracjami w ciągu jednego roku.

30 sierpnia 2019 r. Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował model California 6.1 - oczywiście na Caravan Salon. Do tego momentu zbudowano już ponad 175 000 Californii różnych generacji. Nowa California 6.1 płynnie kontynuowała historię sukcesu swoich poprzedników. Jedną z jej nowych funkcji był ekran dotykowy w konsoli dachowej, za pomocą którego można było sterować wszystkimi głównymi ustawieniami kampera i mieć dostęp do szerokiego zakresu informacji. Na pokładzie Californii CONCEPT wyświetlacz ten zostanie przekształcony w ekran w formacie tabletu i pokaże nową, inteligentną stronę tego kampera. A tak przy okazji: nikt nigdy nie twierdził, że California powinna mieć tylko jedne przesuwane drzwi. Caravan Salon 2023 z pewnością będzie ekscytujący.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty