Kary za brak ubezpieczenia OC szybsze i wyższe

redakcja.regiomoto
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Policjanci otrzymali narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zakończył wprowadzanie systemu e-Zawiadomienia w komendach w całej Polsce. Kary za brak OC jak co roku poszły w górę.
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu
Za wypadek spowodowany autem bez OC odpowiada zarówno kierowca, jak i właściciel pojazdu

- Po udanym pilotażu systemu e-Zawiadomienia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie, stopniowo zaczęliśmy udostępniać go kolejnym jednostkom policji - mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG. – Teraz działa on w całym kraju.

Dzięki e-Zawiadomieniom policjanci, zamiast papierowych zgłoszeń o braku aktualnego OC przesyłają do funduszu informacje drogą elektroniczną.

- Oszczędzamy nie tylko na wydatkach na papier czy toner do drukarek, ale również na przesyłkach pocztowych – mówi mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Samo wysłanie zawiadomienia zajmuje teraz tylko kilka minut i nie angażuje tak wielu osób jak wcześniej.

Wyjaśnia, że sporym ułatwieniem jest to, że system sam podpowiada np. informacje dotyczące auta, już po wpisaniu numeru rejestracyjnego.

W 2014 roku, do końca listopada, elektronicznie trafiło do UFG 12,3 tysięcy zawiadomień na ponad 32 tysiące wszystkich zawiadomień od policji o braku OC.

- Dzięki systemowi nie tylko szybciej otrzymujemy zawiadomienia, ale obserwujemy też poprawę jakości danych znajdujących się w tej dokumentacji – zaznacza Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W efekcie spada ryzyko kolizji z pojazdem bez OC, gdyż mamy nadzieję, że osoba u której stwierdzimy brak tej polisy szybko ubezpiecza się.

Po otrzymaniu informacji od policji fundusz rozpoczyna postępowanie wyjaśniające i w przypadku faktycznego braku tego obowiązkowego ubezpieczenia wzywa właściciela pojazdu o zapłacenia kary. Jej wysokość zgodnie z prawem jest obliczana na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2015 r. wynosi on 1750 zł brutto. Podstawowa sankcja dla właściciela auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla właścicieli ciężarówek - trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w mijającym roku (tabela poniżej).

TABELA

Fundusz szacuje, że po polskich drogach porusza się około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Kierowcy tych samochodów i motocykli oraz nieznani sprawcy powodują ponad 6 tys. wypadków rocznie. Kosztują one właścicieli innych pojazdów ponad 70 mln zł rocznie. Wypłaty z UFG są bowiem finansowane przez firmy ubezpieczeniowe.

Nieubezpieczony kierowca musi się liczyć z konieczność zapłacenia:
- kary za brak OC,
- mandatu podczas kontroli drogowej za brak potwierdzenia opłacenia składki na polisę OC,
- odszkodowania za spowodowany wypadek wraz z kosztami UFG.

Oprócz tego właściciel nieubezpieczonego pojazdu musi wykupić polisę OC. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty