Kogo sponsorują firmy samochodowe?

Michał Kij
Sporty wodne są popularne w branży samochodowej. Volvo ma swój OCean Race, BMW - Salling Cup, a Audi - Audi Cup. Fot: BMW
Sporty wodne są popularne w branży samochodowej. Volvo ma swój OCean Race, BMW - Salling Cup, a Audi - Audi Cup. Fot: BMW
Miło jest pokazywać się w dobrym towarzystwie. Tylko które jest dobre i dla kogo? Firmy samochodowe chętnie bywają. Bywają i wydają. Sponsoring otwiera im drzwi do świata sportu i sztuki. Wprowadza na salony i to bynajmniej nie samochodowe. Pozwala zabłysnąć w blasku cudzych jupiterów

Z kim cię widzą, tak cię piszą. To pierwsze przykazanie sponsora. Dlatego producenci samochodów starannie wybierają

Sporty wodne są popularne w branży samochodowej. Volvo ma swój OCean Race, BMW - Salling Cup, a Audi - Audi Cup. Fot: BMW
Sporty wodne są popularne w branży samochodowej. Volvo ma swój OCean Race, BMW - Salling Cup, a Audi - Audi Cup. Fot: BMW

okoliczności, w jakich chcą wystąpić. Spontaniczność? Wyłącznie kontrolowana. 

Ford Kite Cup to mistrzostwa w surfowaniu na desce holowanej przez latawiec. Plaża, morze, wiatr i opalenizna. Oddech swobody? Może dla zawodników i widzów. Dla Forda to poważna sprawa. Jak wszystkie firmy samochodowe ma problem z ochroną środowiska i zdrowia ludzi. Auto jest jak fast-food. Truje powoli. Rozsiewa toksyczne wyziewy, sprzyja otyłości i wszystkim jej złym skutkom. A z Fordem można inaczej: zdrowo, aktywnie, na świeżym powietrzu. 

Skoda Auto wspiera hokej już od 20 lat. Fot: Skoda
Skoda Auto wspiera hokej już od 20 lat. Fot: Skoda

Morze jest „na fali” w branży samochodowej. Firmy patronują regatom lub drużynom w nich startującym. Żeglarstwo jest sportem nie tylko zdrowym, ale i elitarnym. Nie chodzi tylko o pieniądze utopione w ultranowoczesnych łodziach, na które mało kogo stać. Żeglarz pokazuje siłę i odwagę, choć nikogo nie bije. Jest bohaterem bez skazy, a na takich jest zapotrzebowanie. Volvo ma swój Ocean Race, BMW Sailing Cup, natomiast Toyota wspiera załogę Nowej Zelandii w regatach Pucharu Ameryki. Jedyny kłopot, że żeglarstwo słabo wypada w telewizji. 

Jeep od 10 lat firmuje swoim logiem Winter X Games. Fot: Jeep
Jeep od 10 lat firmuje swoim logiem Winter X Games. Fot: Jeep

Jest kilka sposobów przyciągania kamer. Sponsorowanie sportu należy do  najskuteczniejszych. Relacje z zawodów mogą liczyć na dobry czas antenowy. Wieści o tym, kto komu kibicuje szybko się rozchodzą. 

Po mistrzostwach w RPA Hyundai i Kia przedłużyły umowę z FIFA. Od 2002 r. koreański koncern należy do oficjalnych partnerów światowej organizacji piłkarskiej. Toyota, która w Stanach wciąż czuje się obco, sięgnęła po futbol amerykański. Nawiązuje do niego w reklamach i jest „oficjalnym samochodem” drużyny Indianapolis Colts. Dobre wyniki

Finały maybach Golf Cup 2009: Patrick Marinoff, Kyle MacLachlan, Jack Corwin i Simon Holmes. Fot: Maybach
Finały maybach Golf Cup 2009: Patrick Marinoff, Kyle MacLachlan, Jack Corwin i Simon Holmes. Fot: Maybach

sprzedaży to nie wszystko. Toyota chce być amerykańska jak Teksas. Przynajmniej za oceanem. 

Swojskie auta znajdują więcej nabywców niż wynalazki. Skoda jest nie tylko czeska z dziada pradziada, ale wspiera narodowy sport: hokej na lodzie. W ramach promocji za granicą została oficjalnym partnerem Tour de France. Fiat natomiast dostarcza samochody do obsługi Tour de Pologne. Kolarstwo jest ponadnarodowe i ekologiczne. Wybijają się w

Porsche Tennis Grand Pix - turniej kobiet w Stuttgarcie. Na zdjęciu jedna z gwiazd turnieju, Dunka Caroline Wozniacki. Fot: Porsche
Porsche Tennis Grand Pix - turniej kobiet w Stuttgarcie. Na zdjęciu jedna z gwiazd turnieju, Dunka Caroline Wozniacki. Fot: Porsche

nim pojedynczy kolarze, ale sukces  każdego z nich zależy od współpracy całej drużyny. Co za głębia człowieczeństwa i jaki wspaniały przykład dla płacących podatki! 

Niemniej wspieranie sportów popularnych jest jak strzelanie ze śrutu. Kto poluje na grubego zwierza ładuje inną amunicję. Peugeot gra w tenisa: ma pieczę nad turniejem Rolanda Garrosa. BMW, Audi, Mercedes-Benz, Volvo i inne marki z wierzchołka piramidy prestiżu patronują grze w golfa. Do dołka celuje śmietanka towarzyska. Ekskluzywne

Ford od 2006 roku jest sponsorem zawodów w kitesurfingu. Fot: Ford
Ford od 2006 roku jest sponsorem zawodów w kitesurfingu. Fot: Ford

kluby golfowe są ostoją życia na poziomie. Na teren najznakomitszych nie wolno wnosić broni, komórek i niewłaściwie ubranych dzieci. Luksusowe marki mają tu swoich klientów, jak na patelni. 

Duże zagęszczenie snobów na metr kwadratowy występuje również podczas wydarzeń kulturalnych. Opieka nad wystawami czy festiwalami filmowymi nie jest wyłącznie domeną drogich marek. Nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej szykuje ekspozycję dzieł współczesnych  artystów do spółki z Volkswagenem. Citroën dołożył się do francuskiego pawilonu na tegorocznym 54. Biennale Sztuki w Wenecji. Renault udostępniło zaś samochody dla gości wrześniowego  Festiwalu Filmowego  Cinemagic.pl w Warszawie,

Piosenkarka Katie Melua została ambasadorem marki Opel i Vauxhall. Promuje m.in. model Ampera. Fot: General Motors
Piosenkarka Katie Melua została ambasadorem marki Opel i Vauxhall. Promuje m.in. model Ampera. Fot: General Motors

którego głównym wydarzeniem, oprócz wręczenia nagród, był benefis Jerzego Hoffmana. 

Sponsorowanie, zwane  elegancko „wspieraniem” lub  „patronowaniem” nie służy  tylko pokazywaniu się tam, gdzie gromadzą się potencjalni  nabywcy. Stwarza też szczególną aurę wokół sponsora. Jest działaniem długofalowym, nastawionym na budowę i cementowanie wizerunku marki. Porsche sfinansowało renowację organów w kościele Św. Mikołaja w Lipsku i podarowało Pradze „bibliotekę Kafki”: zbiór około 1000 książek należących kiedyś do pisarza. Citroën ufundował nagrodę w konkursie dla młodych

Elle Macpherson, najpopularniejsza i najlepiej zarabiająca modelka na świecie ze swoim Fiatem 500 C, Fot: Fiat
Elle Macpherson, najpopularniejsza i najlepiej zarabiająca modelka na świecie ze swoim Fiatem 500 C, Fot: Fiat

projektantów mody Fashion Design Awards 2011. Audi zapewniło samochód światowej sławy chińskiemu pianiście Lang Lang, który otworzył „Rok Chopinowski”. Oddało mu do dyspozycji model, nomen omen, A8 Lang. 

Gwiazdy muzyki, kina, a także znani zawodnicy często zostają mianowani „ambasadorami marki”. Samochodziarze chętnie wspierają artystów i sportowców. Oddanie znanej osobistości samochodu do dyspozycji jest również formą sponsorowania, choć nie zawsze odbywa się w sposób oficjalny. Wystarczy, że gwiazda pokaże się ni stąd ni zowąd w aucie, którego wcześniej nie miała. Pojeździ, pobłyszczy i tyle. 

Sympatyczna Skoda, wyrafinowane Porsche, elegancki Mercedes. Kto umie sponsorować, ten obrasta w zalety, które sam wybiera.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty