Mimo groźby wojny, rynek na wielkich, światowych salonach samochodowych wygląda optymistycznie. Na 114 tys. metrów kwadratowych "rozłożyło" się 265 wystawców z 30 krajów.
Do statystyki należy dołożyć imponującą liczbę światowych i europejskich premier - 150 zupełnie nowych lub znacznie poprawionych technicznie i wizualnie pojazdów.
W natłoku prezentacji wyłowiliśmy tę najważniejszą, która od kilku miesięcy była tematem włosko-polskiego sporu. Fiat oficjalnie zaprezentował, skrywany dotychczas pod nazwą "New Small" pojazd. Fiat Gingo (na zdjęciu obok) produkowany jest już w fabryce Fiata w Tychach. Wypełni lukę między Seicento a większym Punto. Gingo jest reprezentantem segmentu mikrovanów, dodatkowo wyróżniający się ciekawą formą nadwozia. Do napędu Gingo przewidziano benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra (60 KM) i jednostkę wysokoprężną JTD o pojemności 1,3 litra i mocy 70 KM. Do sprzedaży wejdzie jesienią tego roku. W przyszłym roku pojawi się drugi zaprezentowany w Genewie model Fiata - Idea - będący rozwinięciem segmentu MPV, tym razem w oparciu o płytę podłogową i podzespoły Punto. Koncern Fiata zaprezentował także nowe wcielenie Lancii Ypsilon i sportową Alfę Romeo GT Coupe - póki co, jako model studyjny, i poprawioną wersję modelu GTV/Spider. Na stoisku Audi po raz pierwszy zaprezentowano nowy model A3. Pojazd zmienił się w przedniej i tylnej części. Delikatne retusze, podkreślające nieco dobitniej sportowy charakter marki zauważymy także wewnątrz. Najważniejsze premiery BMW pokaże jesienią, w Genewie najciekawiej prezentowały się Mini One z silnikiem Diesla i konkurujący z Maybachem Rolls-Royce Phantom. Potężna atrapa chłodnicy nawiązująca jednoznacznie do szlachetnie urodzonych przodków prezentowała się wyjątkowo dostojnie. Na uwagę zasługuje nietypowo w grupie tak drogich limuzyn rozwiązany system drzwi - otwierają się na zewnątrz - brakuje tym samym środkowego słupka. Volkswagen postawił natomiast na promocję nowego miejskiego minivana o nazwie Touran, który w Polsce może kosztować ponad 80 tys. złotych - to chyba lekka przesada. Kolejne nowości to Multivan T5 i New Beetle w wersji Cabrio. Opel zaprezentował seryjną już odmianę modelu Meriva. Uwagę przyciągało nowatorsko opracowane Signum - będące połączeniem komfortowej limuzyny i samochodu typu kombi. Na stoisku Forda wzrok zwiedzających przyciągał Focus C-MAX, minivan na bazie Focusa. Porsche oficjalnie zaprezentowało model Carrera GT. Na pojazd z otwieranym dachem postawił także Mercedes, prezentujący na swoim stoisku model CLK Cabrio. W Genewie zaprezentowano prototyp Citroena C2. Pojazd w cywilnej wersji ujrzymy pod koniec tego roku. Pojawiła się także seryjna wersja modelu C3 Pluriel - w sprzedaży od połowy roku. Peugeot przyciągał modelem 307 CC. Sporo działo się na stoisku Renault, które po kompaktowym Megane pokazało dwie kolejne jego wersje. Pierwsza z nich łączy w sobie dwa typy nadwozia - pomysł przejęty z Peugeota 206 i 307 CC - Megane Convertible napędzane będzie początkowo jednym z dwóch silników benzynowych o pojemności 1,6 i 2,0 litra - mocy odpowiednio 115 i 136 KM. Druga wersja Megane to podwyższany minivan - Scenic. Pojazd charakteryzuje się ostrymi liniami nadwozia i tyłem znanym 3- i 5-drzwiowej odmiany Megane. Saab zaprezentował długo oczekiwany model Cabrio - serii 9-3. W Polsce auto pojawi się prawdopodobnie tuż po letnich wakacjach. Nissan postawił na promocję sportowego modelu 350Z z silnikiem 3,5 litra i mocy 280 KM. Mitsubishi, korzystając z dobrej passy w pustynnym Rajdzie Dakar, promuje model kombi o nieco terenowych aspiracjach - Outlander. Mazda po prezentacji aut serii 2 i 6, teraz pokazała serię 3. W ofercie Hondy pojawi sie zapowiadany wcześniej model kombi - Accord. Należący do Volkswagena Bentley pokazał w Genewie model Continental GT z silnikiem o mocy 568 KM. Od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie 4,6 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 323 km/h. Ferrari pokazało publiczności model Stradale bazujące na podzespołach modelu 360 Modena. Konkurujące z Ferrari Lamborghini postanowiło wprowadzić nieco mniejszy i tym samym "tańszy" model o nazwie Gallardo z silnikiem V10 o pojemności 5 litrów i mocy 500 KM. Podczas gdy włosi prezentowali samochody sportowe - Jaguar odkrył nieco zmieniony model XJ. W ofercie producent przewidział dwa silniki benzynowe - V6 3,0 litra i V8 4,2 litra.
Gwiazdą salonu w Genewie był niewątpliwie Renault Megane w nowej wersji coupe cabrio. Rodzina Megane powiększyła się do trzech modeli.
Touran to pierwszy - i do tego mocno spóźniony - minivan Volkswagena. Będzie rywalizował z Oplem Zafirą czy Citroenem Xsarą Picasso.
Nowa generacja minivana Renault Scenic przypomina kształtami nadwozia awangardowo stylizowanego Megane w wersji hatchback.
Na bazie Punto powstał pierwszy nieduży van Fiata - Idea. W salonach pojawi się najprawdopodobniej w przyszłym roku.
Continental GT to coupe dla wymagających. Dzięki silnikowi o mocy 568 KM od 0 do 100 km/h przyspiesza w piorunującym czasie 4,6 sekundy.
Subaru zmieniło nieco kontrowersyjną stylistykę swojego najpopularniejszego modelu - Imprezy. Zmiany widać głównie z przodu.
9-3 Cabrio to kolejna, po czterodrzwiowym sedanie, odmiana najnowszego modelu tej szwedzkiej marki. W salonach w drugiej połowie roku.
Wideo
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!