Kosmetyka nowej ery

Redakcja
Fot. Andrzej Smoliński - auto przed odnową
Fot. Andrzej Smoliński - auto przed odnową
Po polskich drogach jeździ kilka milionów samochodów mocno używanych, których wygląd zaświadcza, że są to auta po przejściach.

Matowy porysowany lakier, uszkodzone elementy plastikowe, drobne wzniecenia, wytarta tapicerka zniechęcają właścicieli do generalnej kosmetyki.

Fot. Andrzej Smoliński - auto przed odnową
Fot. Andrzej Smoliński - auto przed odnową

Takim szkodom żaden kosmetyk nie da rady, a ponadto zawsze pada pytanie - czy warto inwestować w używany samochód? Nie trzeba być właścicielem auto komisu, by wiedzieć, że pojazdy dobrze utrzymane, świetnie się prezentujące sprzedają się lepiej niż te zaniedbane. W interesie sprzedawcy i kupującego jest więc, aby pojazd będący przedmiotem transakcji był w jak najlepszym stanie, bliskim fabrycznemu.

Nowoczesne technologie dają takie możliwości. Wśród nich bryluje na rynkach wielu krajów SMART Repair i Auto Detailing - systemy napraw, dzięki którym można szybko usunąć uszkodzenia pojazdów, takie jak: wgniecenia, otarcia, rysy, uszkodzenia elementów plastikowych, czy szyb, a także wyczyścić i zakonserwować nadwozie i wnętrze samochodu. Za pomocą tego systemu można, na przykład, usunąć typowe szkody parkingowe bez konieczności wizyty w zakładzie blacharsko-lakierniczym.

Jaka jest skuteczność systemów sprawdziliśmy towarzysząc fachowcom przy naprawach lakieru, części plastikowych i tapicerki skórzanej w samochodzie Mercedes 129 SL z roku 1992. Kompleksowa kosmetyka i naprawy zostały przeprowadzone w zakładzie SMARTplus w Jabłonnie k. Warszawy przy ul. Modlińskiej 45A.

Lakier do restauracji

Programy SMART Repair i Auto Detailing są bardzo szerokie, ale to od potrzeb i możliwości finansowych klienta zależy zakres prac, jaki zostanie zastosowany. Mercedes 129 SL okazał się autem technicznie bardzo zadbanym, ale na stan lakieru oraz wnętrza właściciel miał wpływ bardzo ograniczony - interwencji specjalistów domagał się zmatowiały lakier z mnóstwem drobnych rys i zanieczyszczeń, uszkodzony mechanicznie przedni spojler oraz miejscami wytarte i dziurawe skórzane fotele. Po oględzinach i kalkulacji kosztów właściciel zdecydował się na częściowy Auto Detailing nadwozia i dwa systemy SMART Repair - naprawę tapicerki skórzanej oraz spojlera z tworzywa.

Pełny, dogłębny detailing nadwozia obejmuje czyszczenie kompleksowe. Czyści się wszystko: silnik, komory, schowki, przełączniki, pasy bezpieczeństwa i oczywiście tapicerkę. W Mercedesie zakres prac był mniejszy. Najpierw dokładnie umyto nadwozie z zastosowaniem kilku preparatów specjalistycznych APP.

Fot. Andrzej Smoliński
Fot. Andrzej Smoliński

Każdy z preparatów ma inne działanie, ważna jest więc kolejność procedur. Z nadwozia znikały po kolei wszelkie zabrudzenia, wśród nich niemożliwe do usunięcia w myjni trwałe pozostałości ze smoły, asfaltu i farb. Usunięta została z krawędzi błotników lotna rdza - drobinki z tarcz hamulcowych wprasowane w lakier, a nade wszystko tak zwany szary film, czyli związane z wierzchnią warstwą lakieru azotany pochodzące z atmosfery.

Naszą uwagę zwróciło stosowanie preparatu wymywającego mikropory lakieru z najdrobniejszych zanieczyszczeń. Każdy taki zanieczyszczony mikropor jest niewidoczny, ale setki mikroporów dają efekt starego lakieru. Podobnie zresztą jak ledwo wyczuwalne pod palcami nawet po umyciu auta drobiny innych zanieczyszczeń,. Jak się ich pozbyć? W warsztacie w Jabłonnie stosuje się specjalną plastelinę APP, na której po przetarciu lakieru pozostają wszystkie te kłopotliwe zanieczyszczenia.

Po spłukaniu karoserii i wysuszeniu sprężonym powietrzem lakier Mercedesa został poddany procedurom renowacji. To naprawdę praca wymagająca wyższego wtajemniczenia. Najpierw trzeba bowiem ocenić w jaki stanie jest lakier. Lakier w zadawalającym stanie, świeży wymaga tylko polerowania nabłyszczającego. Lakier w stanie gorszym wymaga zastosowania, jak mi powiedziano, dwóch kroków: dwóch rodzajów past i dwóch rodzajów gąbek polerskich. Mercedesowi po siedemnastu latach eksploatacji należały się trzy kroki: trzy rodzaje past, trzy rodzaje gąbek polerskich.

Fot. Andrzej Smoliński
Fot. Andrzej Smoliński

To nie wszystkie możliwe warianty doprowadzania lakieru do urody. Może być nawet pięć kroków, w zależności od koloru lakieru, jego twardości, różnic w lakierach, jakimi pomalowano poszczególne elementy karoserii. Tak było w naszym Mercedesie, który w swym długim żywocie miał stłuczkę. Po naprawieniu blachy położono na jednym błotniku miękki lakier renowacyjny. Te błotnik wymagał innego potraktowania niż reszta nadwozia.

Całość zajęła kilku pracownikom warsztatu kilka godzin. Efekt polerowania, usunięcia rys po polerowaniu, nabłyszczenia i zakonserwowania lakieru przeszedł najśmielsze oczekiwania. Jeżeli nie do końca widać to na zdjęciach w gazecie, zainteresowanych odsyłam do portalu motofakty. pl, gdzie z okienku SUPERWARSZTAT prezentujemy zdjęcia wysokiej rozdzielczości.

Co z tą skórą

Z dużą dozą sceptycyzmu podchodziłem do zapewnień specjalistów co do rezultatu naprawy tapicerki skórzanej. Fotele były bowiem tak mocno zabrudzone, że na nic zdały się wcześniejsze próby ich wyczyszczenia za pomocą zwyczajnych kosmetyków do skór. Jeszcze większym problemem było całkowite wytarcie części fotela kierowcy i dziura na oparciu. Proszę zresztą ocenić szkody i rezultat naprawy, chyba jeszcze bardziej spektakularny niż efekt renowacji lakieru. Zapewniam, że są to te same fotele.

Naprawa w systemie SMART Repair polegała na umyciu i wyczyszczeniu preparatami APP obu całych foteli. Następnie dobrano odpowiedni kolor farby do nałożenia na fotele. Sam proces naprawy okazał się bardzo skomplikowany i bardziej kojarzył się z renowacją dzieła sztuki, a nie zwykłego fotela w samochodzie. Dla właściciela Mercedes SL to jednak także dzieło sztuki, jeden z najlepiej zaprojektowanych samochodów ostatnich kilku dekad. I trudno się z tym nie zgodzić. A ponadto za nowy fotel zapłaciłby krocie...

Wracając do naprawy - najpierw odtworzono brakujący fragment tapicerki fotela za pomocą preparatu termoutwardzalnego wulkanizującego się z naprawianą skórą. Następnie odtworzono deseń i fakturę skóry, polakierowano specjalną farbą, które nie wsiąka, ale pozostaje na wierzchu skóry. Następne czynności to konserwacja i pielęgnacja czystą lanoliną, nanoszoną ściereczką z mikrofibry.

Naprawa spojlera

Technologia SMART Repair zastosowana została do naprawy spojlera z tworzywa. Po umyciu i dobraniu komputerowo koloru, oklejono miejsce naprawy i zeszlifowano miejsce uszkodzenia. Nałożono podkład wypełniający szybkoschnący, element obrobiono "na mokro", odtłuszczono i polakierowano lakierami właściwym i bezbarwnym. W miejscu łączenia obszaru naprawy z miejscem nie naprawianym zaaplikowano preparat APP Loser, który umożliwia połączenie warstw lakieru nowego i starego. Potem suszenie promiennikiem podczerwieni i polerowanie. Efekt jak widać. To znaczy miejsca naprawianego nie widać. (tg)

 


Fot. Andrzej Smoliński
Fot. Andrzej Smoliński


To się wszystkim opłaca

Robert Gromiec, konsultant techniczny sieci salonów SMARTplus

Każdy kto zna niemieckie salony sprzedaży aut używanych wie, że oferowane tam auta są ładniejsze. Czy faktycznie Niemcy bardziej dbają o samochody? Czy lepsze drogi mają wpływ na to, że samochody są bez rys i wgnieceń? Jak wytłumaczyć niemalże fabryczny stan wnętrz?

Samochody używane, wracające po okresie użytkowania do sprzedawcy (w ramach rozliczeń, leasingów czy też systemów typu buy-back), przechodzą standardowo proces zwany Auto Detailingiem (znany też jako Autoaufbereitung). Nasi zachodni sąsiedzi na uszkodzenia mają lekarstwo - SMART Repair. Niemieccy klienci są wymagający, więc poziom tych usług jest bardzo wysoki, tak samo jak ich trwałość. W naprawach nie chodzi bowiem o krótkotrwały efekt, ale o przywrócenie stanu jak najbliższego fabrycznemu. Jakże odległa jest ta filozofia od tego, co spotykamy na polskich giełdach samochodowych.

Po tych zabiegach nie wstyd już wystawić samochód na sprzedaż. Niemcy dobrze wiedzą, że auto używane kupuje się oczami. Samochód tak profesjonalnie przygotowany do sprzedaży bardziej przyciąga oko i pozwala na zwiększenie ceny sprzedaży. Sprzedawcy podkreślają, że takie auto sprzedaje się też szybciej.

W tym kontekście nie dziwi więc informacja o powstaniu pierwszej w Polsce i polskiej sieci salonów pod nazwą SMARTplus. Pierwsze salony otwarto w Jabłonnie pod Warszawą i Poznaniu.

Zapraszam: Jabłonna ul. Modlińska 45 a, tel. 022 782 57 47, email: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty