Kraków. Od wtorku bez utrudnień na skrzyżowaniu Lipska-Saska, ale nowy tramwaj dopiero w 2015 r.

Marcin Karkosza
Kończą się utrudnienia w ruchu na skrzyżowaniu Lipska-Saska, ale wciąż budowana jest linia tramwajowa. Nowe torowisko Lipska-Wielicka, z rekordową estakadą, będzie gotowe we wrześniu 2015 r.
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz

Do wtorku wszystkie prace na jezdniach przy skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej mają być zakończone. Dzięki temu kierowcy przejadą w tym miejscu bez utrudnień. Cały czas trwają jednak prace przy budowie połączenia tramwajowego Lipska-Wielicka. Urzędnicy twierdzą, że nowa linia tramwajowa powstaje zgodnie z planem. Znaczy to, że we wrześniu przyszłego roku w Krakowie uruchomiona zostanie najdłuższa estakada rowerowo-tramwajowa w Polsce.

Oprócz prac drogowych związanych z łączeniem nowego torowiska z przebiegającym ul. Lipską, do końca miesiąca mają zakończyć się prace przy  inwestycji od strony ul. Wielickiej. Obecnie kończony jest tam kolejny fragment nowej ścieżki rowerowej oraz chodniki. Oznacza to, że prace budowlane prowadzone będą już tylko na środkowym odcinku inwestycji, pomiędzy ulicami Lipską i Wielicką.

- W listopadzie podwieszona ma zostać konstrukcja krótszej z dwóch estakad - mówi Krzysztof Migdał, koordynator projektów strategicznych w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Do końca roku ukończonych ma zostać 80 proc. konstrukcji obu estakad, których łączna długość to ok. 600 m. Przebiegną one m.in. nad torami kolejowymi w Płaszowie.

Tak wygląda inwestycja

Jadące od strony  Kurdwanowa i Bieżanowa tramwaje na nową linię wjadą z ul. Wielickiej, pomiędzy dotychczasowymi przystankami "Kabel" i "Dworcowa". Tam zlokalizowany będzie pierwszy przystanek na nowej trasie.
Dalej tramwaje będą wjeżdżać na u zbrojony podjazd.
Na wysokości ulicy Prokocimskiej rozpocznie się nowa estakada o długości 461 m, przebiegająca nad torami kolejowymi. Na niej znajdzie się torowisko tramwajowe i ścieżka rowerowa. W najwyższym punkcie  estakada będzie miała wysokość 14m.
Na wysokości stacji kolejowej Płaszów na estakadzie zlokalizowane będą przystanki. Z nich pasażerowie  przy pomocy wind lub schodów dostaną się niżej, by przesiąść się na pociąg.
Od wysokości ul. Gromadzkiej tramwaj znów pojedzie po nasypie. W tej okolicy zlokalizowana zostanie także pochylnia, którą rowerzyści zjadą w dół do poziomu jezdni.
Dalej rozpocznie się kolejna estakada. Podwieszany obiekt będzie miał 150 m długości. Pod nim będzie niewielkie rondo oraz jezdnie.
Na ostatnim fragmencie tramwaj zjedzie do poziomu jezdni, gdzie przy skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej zlokalizowany zostanie ostatni przystanek na trasie.

- W przyszłym roku roboty będą prowadzone przy wykańczaniu torowisk na estakadach oraz ścieżek rowerowych czy przystanków - tłumaczy Krzysztof Migdał.

Pomimo dobrego tempa prac, jak informują urzędnicy "ze względów technologicznych", nie można liczyć, że krakowianie skorzystają z nowego połączenia przed ukończeniem całej inwestycji.

Od ul. Wielickiej do Lipskiej tramwaje pojadą we wrześniu przyszłego roku. Wtedy na nowe torowisko zostaną skierowane dwie lub trzy linie tramwajowe. Jedną z nich będzie linia nr 50, której przejazd z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki dzięki estakadom ma skrócić się o ok. 5 minut.   

Budowa połączenia tramwajowego Lipska-Wielicka kosztuje ok. 150 mln zł.

                                                                                            Źródło: Gazeta Krakowska

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty