Kraków: parkingowy horror na nowych osiedlach

Piotr Rąpalski
Przy ul. Okulickiego powstaje blok za blokiem. Miejsc parkingowych jednak ciągle brakuje Fot: Anna Kaczmarz
Przy ul. Okulickiego powstaje blok za blokiem. Miejsc parkingowych jednak ciągle brakuje Fot: Anna Kaczmarz
Deweloperzy zabudowują Kraków blokami nie dbając o odpowiednią liczbę miejsc postojowych dla ich mieszkańców. Samochody blokują osiedla. Te, które się nie mieszczą - ulice. Nic jednak dziwnego, skoro inwestorzy przyjmują, że wystarczy pół miejsca postojowego na jedno mieszkanie. Tymczasem wiele rodzin ma nawet dwa auta.

Urzędnicy wyznaczyli poprawne standardy - pół do jednego miejsca na mieszkanie, ale tylko w centrum, gdzie do jazdy

Przy ul. Okulickiego powstaje blok za blokiem. Miejsc parkingowych jednak ciągle brakuje Fot: Anna Kaczmarz
Przy ul. Okulickiego powstaje blok za blokiem. Miejsc parkingowych jednak ciągle brakuje Fot: Anna Kaczmarz

samochodem zniechęca rozwinięta komunikacja i ograniczenia w ruchu oraz 1,2 miejsca poza śródmieściem. Sęk w tym, że w wydawanych decyzjach budowlanych nikomu nie mogą nakazać się do tego stosować.

- Wtedy zależy to od dobrej woli deweloperów i ich odpowiedzialności - zauważa Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa ds. rozwoju miasta.- Niektórzy chcą uzyskać jak największą powierzchnię użytkową, nie zostawiając wystarczającej przestrzeni pod miejsca postojowe. Patrzą jedynie na wynik ekonomiczny - dodaje.

Urząd Miasta podaje przykłady kontrowersyjnych inwestycji. Pierwsza to osiedle budowane przy pasie startowym w Czyżynach. Pojawią się tam 164 mieszkania, ale miejsc postojowych planuje się ok. 109.

- Jak wynika z doświadczeń spółki, w osiedlach o średnim standardzie miejsca postojowe są efektywnie sprzedawane w ilości 0,6- 0,7 na mieszkanie- przyznaje Andrzej Miś, rzecznik inwestora, firmy Budimex Nieruchomości.

Zapewnia, że miejsc będzie więcej wraz z rozwojem osiedla. - Dysponujemy też terenem5 ha, na którym mogą powstać parkingi, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba - dodaje Miś. Ale pewności nie ma, że firma nie zdecyduje się  wybudować na tym terenie kolejnych bloków.

Druga inwestycja wskazywana przez magistrat to potężne osiedle przy ul. Okulickiego. Urzędnicy podają, że liczy 625 mieszkań, a tylko 425 miejsc postojowych. Współczynnik - 0,6. - Deweloper ma obowiązek zapewnić odpowiednią liczbę miejsc postojowych, ale niekoniecznie bezpłatnie. Nieprawdą jest, że przy Okulickiego nie ma miejsc postojowych. Obecnie w ofercie jest ponad 66 miejsc w garażu podziemnym i na parkingu - mówi Maria Doerre, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Activ Investment.

- Problem w tym, że ludzie często po zakupie mieszkania nie mają pieniędzy, by wykupić garaże, których ceny wahają się od 20 do nawet 60 tys. zł. Wolą np. wyposażyć za to mieszkanie, a parkować na ulicy lub osiedlowych drogach - zauważa radny PO Grzegorz Stawowy  z komisji planowania przestrzennego.

Na os. Europejskim na Ruczaju miejsc jest na styk. Na 1800 mieszkań przypada po jednym. To jednak ciągle mniej niż urzędnicze standardy i pojawia się problem. - Znaczna część rodzin posiada dwa samochody lub nawet więcej. Jest też wiele mieszkań, gdzie żyje po kilku studentów, z których każdy posiada swój samochód - tłumaczy Agnieszka Dynowska z firmy Novo Maar, właściciela osiedla. Wolnego miejsca jest tak mało, że firma musiała ostatnio pójść na kompromis i zamiast dużego parkingu, urządziła plac zabaw  i tylko 30 miejsc postojowych.

Nic zatem dziwnego, że inwestorzy reklamując swoje osiedla raczej  nie chwalą się liczbą miejsc postojowych. - Bo wskaźnik 0,6 to skandal i krótkowzroczność. Problem z parkowaniem może po czasie zmusić ludzi do wyprowadzki - komentuje Andrzej Barański, ekspert branży budowlanej.

Ratunkiem dla Krakowa są plany zagospodarowania przestrzennego, które precyzują, ile miejsc postojowych powinno być na danym terenie. Plany ma 42 proc. miasta. Urząd chce do końca 2014 roku osiągnąć 60 proc.  - Wnioskowanie przy inwestycji o mniejszą liczbę miejsc postojowych niż uchwalona w planie, skutkuje odmową udzielenia pozwolenia na budowę - zapewnia E.  Koterba.

Nie można jednak przesadzić wprowadzając zbyt surowe wytyczne. Wczoraj zmieniono plan dla okolic ulicy Cystersów, bo wskaźnik 2 miejsca na mieszkanie zniechęcał firmy do inwestowania w tym rejonie.

Mamy problem
Kraków zakorkuje się totalnie do roku 2020. W tzw. śródmieściu funkcjonalnym (obszar pomiędzy ul. Piastowską, Wybickiego, torami na Olszy, ul. Ofiar Dąbia, al. Powstańców Śląskich i Kapelanką) będzie brakować wtedy 8,7 tys. miejsc postojowych.44 proc. kierowców nie będzie miało gdzie zaparkować. Miasto co prawda planuje wybudować aż 50 parkingów z 18 tys. miejsc do roku 2030, ale koszt to ponad 2,5 mld zł, których gmina nie ma.

źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty