Aby odnieść się do koncepcji brytyjskiej terenówki, należy cię cofnąć do 1947 roku. Wtedy to dyrektor techniczny Rovera – Maurice Wilks i jego brat Spencer Wilks zafascynowali się amerykańskim Jeepem. Szybko doszli do wniosku, że na rynku istnieje luka, którą można zapełnić właśnie takiego rodzaju pojazdem. Pierwsze auto zostało pokazane rok później podczas Salonu Samochodowego w Amsterdamie. Konstruując pojazd oparto się na płycie podłogowej Jeepa, a jego nadwozie zostało wykonane ze stopu aluminium i magnezu odpornego na korozję. Za napęd odpowiadał silnik Rovera o pojemności 1,6 l, a auto wkrótce było eksportowane już do 70 krajów.
Kilka lat później pojawiła się jego przedłużona wersja, auto otrzymało jednostkę o pojemności 2.0 l, a w 1957 roku także motor wysokoprężny. Rok później pokazana zostaje druga generacja pojazdu. Pod jej maską pracował silnik benzynowy o pojemności 2.25 l, a samochód miał szersze oraz bardziej nowoczesne nadwozie. W 1961 roku zmodyfikowano dostępny motor diesla, a jego pojemność została zwiększona do 2,25 l. W ten sposób powstała seria IIA. W 1965 roku zakończone zostaje negocjacje z General Motors nad prawami do silnika 3.5 V8, a rok później fabrykę opuszcza milionowy pojazd.
W 1967 roku Rover zadecydował o połączeniu ze swoim konkurentem – Triumphem, a w następnym roku dochodzi do fuzji koncernu Leyland i British Motor Corporation. W ten sposób powstaje British Leyland.
Na kolejny model musimy poczekać do 1970 roku. Wtedy to pojawia się Range Rover, który za sprawą 3,5-litrowego silnika V8 mógł rozpędzić się do 160 km/h. Rok później swój debiut ma trzecia odsłona Land Rovera w której montowano m.in. zsynchronizowaną skrzynię biegów.
Ważnym jest rok 1978, kiedy marka stała się oddzielną firmą o nazwie Land Rover Limited. Trzy lata później debiutuje 4-drzwiowa wersja Range Rovera. Zbudowano także pickupa na bazie Land Rovera 109 - County Station Wagon. Następnie pokazany zostaje Land Rover 110 z mocniejsza ramą i wersja 90, które potem nazywane są Defender.
W 1989 roku we Frankfurcie zaprezentowano kolejny model marki – Discovery. Pod jego maską pracuje nowy silnik 200 Tdi z bezpośrednim wtryskiem. W 1994 roku Rover Group, w skład którego wchodzi Land Rover, został przejęty przez BMW, a na rynku pojawiła się druga generacja Range'a. Rok 1997 jest natomiast rokiem debiutu modelu Freelander napędzanego umieszczonymi poprzecznie silnikami benzynowymi i diesla. Niebawem pojawia się Land Rover Discovery II.
W roku 2000 BMW sprzedaje markę Land Rover Fordowi, a w 2001 powstała trzecia generacja Range Rovera z silnikami BMW. W 2004 roku na rynek wchodzi model Discovery III, a rok później do salonów trafił Range Rover Sport. Od 2007 roku oferowany jest Freelander 2. W tym samym roku Ford wystawił Land Rovera wraz z Jaguarem na sprzedaż, a nabywcą marki stał się indyjski koncern Tata Motors. Od 2011 roku produkowany jest SUV Range Rover Evoque.
Najważniejsze daty z historii marki
1948 – pierwszy samochód Land Rovera
1951 – Land Rover otrzymał mocniejszą, 2-litrową jednostkę napędową
1957 – Land Rover z 2-litrowy silnikiem wysokoprężnym
1958 – Land Rover drugiej generacji
1967 – Rover zadecydował o połączeniu z Triumphem
1968**– powstaje British Leyland
1970**– Range Rover
1971**– Land Rover trzeciej generacji
1978 – marka stała się oddzielną firmą o nazwie Land Rover Limited
1983 – Land Rover Defender
1988 – Land Rover Discovery
1994 – Rover Group, w skład którego wchodzi Land Rover, został przejęty przez BMW
1994 – druga generacja Range Rovera
1997 – Land Rover Freelander
1998 – Land Rover Discovery II
2000 – BMW sprzedaje markę Land Rover Fordowi
2001 – trzecia generacja Range Rovera
2005 – Land Rover Discovery III
2006 – Range Rover Sport
2007 – Land Rover Freelander II
2008 – Land Rover zostaje kupiony przez Tata Motors
2011 – Range Rover Evoque
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?