Choć o leasingu mówi się coraz częściej, to jednak usługa ta ciągle budzi wiele pytań. Dużo mówi się o jego zaletach podatkowych, często porównuje z kredytem, ale co konkretnie niesie ze sobą usługa leasingu?
Oczywisty wybór
Przedsiębiorca, który na potrzeby bieżącej działalności chce nabyć samochód, ma trzy możliwości. Zakup za gotówkę – a zatem spory jednorazowy wydatek. Kredyt – a wraz z nim skomplikowane procedury bankowe i obciążenie zdolności kredytowej firmy. I wreszcie leasing – czyli użytkowanie auta bez konieczności jego kupowania.
Minimum procedur. Najczęściej podkreślanymi zaletami leasingu są m.in.:
- szybka decyzja o finansowaniu,
- niski wkład własny,
- ograniczona liczba zabezpieczeń.
Należy również pamiętać o rzeczywistych korzyściach podatkowych płynących z leasingu. – Pozwala on bowiem zmniejszyć przedsiębiorcom ich obciążenia podatkowe. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi, wydatki ponoszone przez leasingobiorcę na spłatę określonej w umowie wartości samochodu, zalicza się do kosztów uzyskania przychodu – mówi Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy Masterlease.
W odróżnieniu od zawiłych procedur bankowych, leasing jest bardzo prosty „w obsłudze". Uproszczona procedura zawarcia umowy leasingowej na finansowanie pojazdu ogranicza się zwykle do minimum formalności - przedstawienia KRS, NIP i dokumenty założycielskie firmy.
Po dokonaniu niezbędnych formalności, przesiębiorca dokonuje wyboru okresu finansowania (zwykle od 2 do 5 lat), odpowiedniego samochodu, uiszczenia opłaty wstępnej (już nawet od 10% wartości auta). I nierzadko już po 48 godzinach od pierwszej wizyty u leasingodawcy odbiera kluczyki do zarejestrowanego i ubezpieczonego samochodu.
Przedsiębiorcy coraz częściej doceniają leasing również jako znacznie tańszą formę użytkowania auta. – Firmy leasingowe na co dzień obsługujące floty liczące tysiące aut, współpracują z największymi producentami samochodów. Uzyskują dzięki temu rabaty na zakup samochodów, które nie są dostępne dla klientów w salonach. Przy dodatkowych opcjach serwisowych, czy ubezpieczeniowych oferta leasingowa jest bardziej korzystna dla przedsiębiorcy od tradycyjnego kredytu bankowego – wymienia korzyści Konrad Karpowicz. Przedsiębiorcy, którzy na swoje bieżące potrzeby wykorzystują do kilku samochodów najczęściej wybierają leasing operacyjny.
Operacyjny czy finansowy leasing – na czym polega różnica?
Wielu przedsiębiorców decydujących się na leasing, zastanawia się nad kluczowymi różnicami między tymi formami leasingu i tym, co zyskują, wybierając jedną z nich.
Najistotniejsza różnica między leasingiem operacyjnym a finansowym wynika z definicji obu form leasingu w podatku CIT.
Umowa uznawana jest dla celów podatkowych za umowę leasingu operacyjnego, jeśli spełnia następujące warunki: jest zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji określonego w przepisach podatkowych (dla samochodów okres amortyzacji wynosi 5 lat), jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, oraz suma ustalonych w niej opłat (kapitał + odsetki), bez podatku VAT, jest równa co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Umowa uznawana jest dla celów podatkowych za umowę leasingu finansowego, jeśli spełnia następujące warunki: umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony, suma ustalonych w umowie opłat pomniejszona o należny podatek VAT, odpowiada, co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.
Ekspert radzi
Dla kogo finansowy, dla kogo operacyjny?
Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing:
– Wybór odpowiedniego rodzaju finansowania zależy przede wszystkim od tego, w jakim tempie i jakie korzyści podatkowe związane z inwestycją zamierza zrealizować przedsiębiorca. Ponad 70 proc. osób decyduje się na leasing operacyjny, który daje korzyści podatkowe w krótszym okresie oraz pozwala na rozłożone w czasie płatności VAT. Dotyczy to samochodów.
Przykałdowe wyliczenia
Masterlease
1. Fiat Panda z benzynowym silnikiem 1,2 l o mocy 69 KM w najtańszej wersji wyposażenia FRESH za 32 990 zł; rata brutto 744 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 4,7 proc.
2. Opel Corsa, 5 drzwi, 1,3 CDTI (75 KM), cena 54 600 zł; rata brutto 1118 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 6 proc.
3. Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi 115 KM Classic za 90900 zł; rata brutto 1856 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 2 proc.
4. Toyota Avensis sedan 2,0 D-4D 126 KM 6 M/T 92 890 zł; rata brutto 1899 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup maksymalny 17,1 proc.
EFL
1. Fiat Panda z benzynowym silnikiem 1,2 l o mocy 69 KM w najtańszej wersji wyposażenia FRESH za 32 990 zł; rata brutto 661,26 zł, 20% opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 1 proc.
2. Opel Corsa, 5 drzwi, 1,3 CDTI (75 KM), cena 54 600 zł; rata brutto 1094 zł, proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 1 proc.
3. Hyundai i40 kombi 1,7 CRDi 115 KM Classic za 90900 zł; rata brutto 1822 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup 1%.
4. Toyota Avensis sedan 2,0 D-4D 126 KM 6 M/T 92 890 zł; rata brutto 1542 zł, 20 proc. opłaty wstępnej, 48 miesięcy, wykup maksymalny 20 proc.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?