Moda na jednoślady

Dariusz Dobosz
Motocykle w naszym kraju sprzedają się coraz lepiej. Dla jednych jest to prosty sposób radzenia sobie korkami na ulicach zatłoczonych miast, dla innych oryginalny styl życia.

Motocykle w naszym kraju sprzedają się coraz lepiej. Dla jednych jest to prosty sposób radzenia sobie korkami na ulicach zatłoczonych miast, dla innych oryginalny styl życia.

 

Wyraźnej poprawy sytuacji na rynku jednośladów wypatrywano przez wiele lat. O wiele dłużej, niż w segmencie samochodowym. Liczba sprzedanych, nowych motocykli nie zmieniła się, za to sprzedaż skuterów podskoczyła niemal dwukrotnie.

 

Według podsumowania Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, opracowanego na podstawie  danych własnych i z Centralnej Ewidencji Pojazdów, sprzedaż motocykli sięgnęła w 2007 r. blisko 3800 egzemplarzy, to jest o ponad 33 proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Dynamika w segmencie małych pojazdów (głównie skuterów) była wielokrotnie wyższa, bowiem przekroczyła 80 proc.! W 2007 r. zarejestrowano ich ponad 17 400. Łączna sprzedaż nowych jednośladów w 2007 r. przekroczyła 21 200 sztuk, co daje wzrost na poziomie 66 proc. Dynamika jest rzeczywiście imponująca, chociaż w liczbach bezwzględnych nie wygląda to najlepiej. Warto jednak zauważyć, że te dane mogą być niedoszacowane, ponieważ w ramach PZPM zrzeszone są tylko niektóre firmy. Wielu dystrybutorów pozostaje poza kontrolą, zwłaszcza ci, którzy zajmują się importem skuterów z Dalekiego Wschodu.

 

Ale nie tylko liczbami polski rynek jednośladów odbiega od standardów europejskich. Także struktura sprzedaży jest bardzo dziwna. Świetnie sprzedają się u nas pojazdy najmniejsze i najtańsze (najczęściej skutery) oraz jednoślady wyrafinowane techniczne, reprezentujące wyższe segmenty, prestiżowych  firm, jak np. BMW. Dopiero za nimi plasują się przedstawiciele klasy średniej, czyli te motocykle, które w Europie Zachodniej stanowią trzon sprzedaży producentów i importerów.

 

Widać wyraźnie, że po motocykle sięgają ludzie zamożni, często w średnim wieku, mający ustabilizowane życie zawodowe i status społeczny. Dla nich jazda dwukołowym pojazdem stanowi formę relaksu, a czasem jest częścią ich stylu życia. Mniej zamożni sięgają po skutery klasy 50 cm3,  często nie najlepszej jakości (produkcja Chiny, Tajwan, Korea), zyskując w ten sposób tani w użytkowaniu środek transportu w drodze do pracy, szkoły czy po zakupy. Oddzielna klientela na polskim rynku to szkoły nauki jazdy, kupujące niedrogie motocykle klasy 125 - 250 cm3.

 

Najlepiej sprzedającym się motocyklem ubiegłego roku była Yamaha YBR 125. W 2007 r. można było zauważyć wyraźne ożywienie w tym segmencie. Importerzy wzbogacają swoją ofertę małych motocykli i skuteczniej zachęcają nabywców do ich kupna w obliczu przygotowywanych przepisów.

 

Podobnie jak w Europie Zachodniej świeżo upieczony motocyklista będzie musiał "terminować" najpierw na mniejszych jednośladach, zanim przesiądzie się na mocniejsze maszyny. Nie wiadomo jednak, kiedy takie ograniczenia mogłyby wejść w życie. Specjaliści z branży podnoszą ten problem od wielu lat, wskazując na niego jako na prosty i sprawdzony sposób podniesienia bezpieczeństwa.

 

Utrudnienia, które hamują rozwój rynku motocyklowego w Polsce jednak nie znikają. Mieszkańcy wielkich osiedli w miastach skazani są na trzymanie pojazdów pod chmurką. Brakuje garaży, a właściciele strzeżonych parkingów patrzą na jednoślady niechętnym okiem. Wizerunek motocyklisty w społeczeństwie nie jest najlepszy, wiele osób patrzy na to przez pryzmat pokazywanych w telewizji drogowych wygłupów. Najpoważniejszą barierę stanowią jednak finanse. Dobrym rozwiązaniem jest kupno motocykla używanego, i wiele osób korzysta z takiej możliwości. Słabnący dolar sprawia, że szczególnie opłaca się sprowadzać motocykle zza oceanu.

 

Statystyki pokazują, że niecałe 18  proc. z 42 200 zarejestrowanych w Polsce motocykli stanowiły pojazdy fabrycznie nowe. Reszta to motocykle używane. Podobne zależności panują w motorowerach i skuterach. Tylko 17 400 sztuk z blisko 92 000 zarejestrowanych w 2007 r. było fabrycznie nowymi maszynami.

Dariusz Dobosz

 

Jak wybrać jednoślad?

 

Kupno własnych dwóch kółek, przy tak szerokiej ofercie nie jest proste. O walorach użytkowych decydują często mniej lub bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne oraz zastosowane technologie. Kształt, układ nośny, rodzaj zawieszeń, konstrukcja silnika - to wszystko decyduje o konkretnych zastosowaniach. Stąd precyzyjne podziały ma jednoślady sportowe, klasyczne, uniwersalne, terenowe (enduro i cross), skutery i motorowery.

 

Motocykl sportowy słabo sprawdza się w długich podróżach, jest mało komfortowy i paliwożerny. Z kolei dużym motocyklem nie można sprawnie poruszać się po zatłoczonych miastach. Określenie zastosowania jest zatem konieczne, by nie być potem rozczarowanym.

 

O pojemności skokowej, mocy i osiągach naszej maszyny należy decydować na podstawie własnych umiejętności. Początkujący motocyklista powinien przynajmniej jeden sezon dosiadać pojazdu klasy 125 - 250 cm3, potem przez rok lub dwa ujeżdżać maszynę klasy średniej (500 - 600 cm3), a dopiero potem myśleć o najmocniejszych motocyklach. Trzeba przy tym pamiętać, że sportowe maszyny klasy 600 mogą mieć lepsze osiągi niż niektóre z silnikami 1000 cm3.

 

Warto pytać fachowców, warto radzić się doświadczonych motocyklistów. Nawet zakup skutera wymaga sporego zastanowienia, bowiem i tutaj rozwiązania techniczne decydują w dużej mierze o walorach użytkowych. Małe koła i krótkie skoki zawieszeń nadają się na dobrej jakości, asfaltowe drogi. Jeśli będziemy jeździć po drogach gruntowych, warto wybrać skuter z kołami o większej średnicy i szerokim ogumieniem.

 

Nie wierzmy też bezkrytycznie, że każdy skuter jest dwuosobowy. Czasami wystarcza miejsca ledwie dla jednej osoby, a jazda we dwoje nie dość że będzie niekomfortowa, to jeszcze może skończyć się pęknięciem ramy! Także sprawdzenie wielkości schowków oszczędzi nam nerwów, gdy nie będziemy mogli schować kasku pod kanapę. Nie wszystkie bagażniki są odpowiednio obszerne.

 

Ważna jest również jakość wykonania. W wielu jednośladach z Chin czy Tajwanu już na pierwszy rzut oka widać, że plastiki będą pękać, a niektóre elementy niebawem... odpadną. Jednak nie wszystko, co z Dalekiego Wschodu jest złe, ale uważać trzeba. Zasadniczy wybór w skuterach dotyczy jednak silnika. Dwusuwowe są głośniejsze, mniej komfortowe i bardziej paliwożerne. Za to lepiej nadają się do dynamicznej jazdy. Silniki czterosuwowe są bardziej trwałe, oszczędniejsze i zapewniają wyższy komfort podróży.  

 

Tylko pojazdy o pojemności do 50 cm3, rozwijające prędkość do 45 km/h są w świetle prawa motorowerami. Mogą być prowadzone bez prawa jazdy i karty motorowerowej przez osoby, które ukończyły 18. rok życia (młodsi muszą mieć kartę motorowerową). Wiele skuterów ma specjalnie ograniczoną prędkość, aby spełniać te warunki. Niektórzy właściciele usuwają później te blokady, aby móc szybciej jeździć. Warto jednak pamietać, że jeśli skuter lub motorower osiąga prędkość ponad 45 km/godz., niezbędne jest posiadanie prawa jazdy kategorii A1 lub A.

 

 

Liderzy polskiego rynku 2007

 

Marka

Sprzedaż

Yamaha

1124

Suzuki

904

Honda

663

Kawasaki

364

BMW

269

Zipp

221

Triumph

70

Hyosung

51

Branson

42

Ducati

30

 

Moda na jednoślady

 

 

 

Piaggio Typhoon 50

Pojemność silnika: 49,4 cm3

Moc: 4,35 KM,

Prędkość maks.: 45 km/h

Cena: 7 400 zł

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

 

Suzuki Burgman 400

Pojemność silnika: 400 cm3

Moc: 34 KM,

Prędkość maks.: 145 km/h

Cena: 24 800 zł

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

Daelim Roadwin 125

Pojemność silnika: 124 cm3

Moc: 12 KM,

Prędkość maks.:100 km/h

Cena: 13 990 zł

 

 

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

Hyosung Comet GT 650

Pojemność silnika: 647 cm3

Moc: 79 KM,

Prędkość maks.: 200 km/h

Cena: 23 900 zł

 

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

 

Suzuki Intruder 1800 R2

Pojemność silnika: 1783 cm3

Moc: b.d.

Prędkość maks.: b.d.

Cena: 49 500 zł

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

 

Yamaha XV 1900 Midnight

Pojemność silnika: 1854 cm3

Moc: 90 KM,

Prędkość maks.: 190 km/h

Cena: 55 900 zł

 

 

 

Moda na jednoślady

 

 

 

 

Honda CBR 600 RR

Pojemność silnika: 599 cm3

Moc: 120 KM,

Prędkość maks.: 260 km/h

Cena: 42 900 zł

 

 

Moda na jednoślady

 

 

 

Yamaha YZF R6

Pojemność silnika: 599 cm3

Moc: 129 KM,

Prędkość maks.: 270 km/h

Cena: 44 900 zł

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty