Poważny kryzys lat 30. ubiegłego wieku i późniejsze zawirowania gospodarki powodowały zachwiania sprzedaży aut popularnych, jednak na pojazdy luksusowe popyt był stały i przez to przewidywalny.
Wiadomo, że zysk producenta ze sprzedaży taniego samochodu jest mniejszy niż ze sprzedaży
drogiego. Ta prawidłowość obowiązywała 50 lat temu i dzisiaj.
Frontem do klienta
Obecnie producenci starają się oferować jak najszerszą gamę produktów, od samochodów małych do luksusowych. Problem
z autami luksusowymi polega jednak na tym, że ich marka musi mieć odpowiednią renomę.
W czasach, gdy znaczną część podzespołów do produkcji kupuje się na przetargach od wyspecjalizowanych dostawców typu Bosch czy Delphi, jedynie charyzma marki staje się wyróżnikiem i gwarantem wysokiej pozycji posiadacza auta. Splendor marki spływa na właściciela pojazdu, który w gruncie rzeczy właśnie za to
płaci. Z tego punktu widzenia największym zainteresowaniem bogatych klientów cieszą się firmy z odpowiednio długą przeszłością, które miały to szczęście, że przetrwały do naszych czasów, jak Mercedes-Benz czy Jaguar. Równie zasłużone dla motoryzacji firmy francuskie nie są kojarzone przez nabywców jako producenci aut luksusowych. Tym też tłumaczyć można niewysoką sprzedaż Peugeota 607 czy Renaulta Vel Satis. Renault oficjalnie przyznaje, że sprzedaż
jest "poniżej oczekiwań".
Bez charyzmy
Wylansowanie nowej, luksusowej marki graniczy z cudem, o czym przekonali się Japończycy. Jedynie Lexusowi, założonemu przez Toyotę w 1988 r., udało się wedrzeć do tego elitarnego grona i to z dużym trudem. Większość
bogatych Europejczyków nie słyszała o eleganckiej marce Acura - powołanej przez Hondę w 1986 r. czy Infiniti założonej w 1988 r. przez Nissana. I słusznie, japońscy decydenci nawet nie usiłują zaatakować europejskiego rynku.
Jak kupić splendor
O wiele lepszym pomysłem jest kupić prawa do uznanej marki. Tak zrobił Volkswagen, który w 1998 r. kupił prawa do marki Bugatti i dzięki temu stał się producentem auta luksusowego. Całe
szczęście, bowiem najbardziej prestiżowy pojazd VW Phaeton nie sprzedaje się najlepiej, głównie z tego powodu, że nazywa się Volkswagen. W grupie aut luksusowych w Europie prym wiodą takie marki niemieckie, jak BMW, Audi czy Mercedes-Benz, który mimo to wskrzesił luksusową markę Maybach. Warto zauważyć, że prawa do tej marki Mercedes miał od 1960 r.
Preferencje dotyczące zakupu auta wśród bogatych Polaków są zbliżone do upodobań innych Europejczyków. Dominują samochody niemieckie zacnych marek. Na naszym rynku najmniej ceni się Honda Legend, ale i tak jest ona niedościgłym wzorem dla wielu aut.
Najdroższe samochody luksusowe dostępne w Polsce:
Marka i model | Orientacyjna cena w tys. zł |
Maybach 62 5.5/550 KM | 2 116 |
BMW 760i 6.0/445 KM | 626 |
Audi A8 Quattro 6.0 W12/450 KM | 583 |
Volkswagen Phaeton 4Motion 6.0 W12/420 KM | 517 |
Jaguar XJ Super V8 4.2/400 KM | 515 |
Mercedes-Benz S 500 5.0/306 KM | 439 |
Lexus LS430 4.3/282 KM | 344 |
Honda Legend 3.5/208 KM | 191 |
dane wg Samar
Ilość sprzedanych samochodów luksusowych w Polsce w okresie I-IX 2004, I-XII 2003 r. i I-XII 2002 r.
sprzedaż w sztukach | udział w rynku (%) | średnia cena ważona (zł) |
I-IX 2004 / 2003 / 2002 | I-IX 2004 /2003 / 2002 | I-IX 2004 /2003 / 2002 |
173 / 324 / 294 | 0,07 / 0,09 / 0,1 | 395 224 / 400 062 / 309 481 |
dane wg Samar
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?