Za kierownicą Hondy Mean Mower siedział Piers Ward z brytyjskiego magazynu "Top Gear". Swój poprzedni sprzed czterech lat rekord poprawił aż o 45 km/h. Wyczynu dokonał 8 marca na torze IDIADA w Tarragonie w Hiszpanii.
Aby spełnić regulaminowe wymagania "Księgi Rekordów Guinnessa" kosiarka musiała pokonać tę samą trasę w dwóch kierunkach w czasie jednej godziny. Średnia prędkość przejazdu została ustalona na podstawie tych dwóch przejazdów. Co więcej, pojazd wykorzystany do bicia rekordu musiał wyglądać, jak kosiarka do trawy i musiał mieć funkcję strzyżenia trawy - Honda spełniła oba te warunki.
Zobacz film z próby bicia rekordu:
Kosiarkę Honda Mean Mower skonstruowano w Wielkiej Brytanii. Zajęli się tym inżynierowie z Team Dynamics - partnera brytyjskiego oddziału Hondy w serii wyścigów BTCC (British Touring Car Championship). Zespół całkowicie przerobił standardową kosiarkę Honda HF2620, dodając nowe podwozie wykonane z niskowęglowego stopu stali Cro-mo 4130, które tworzy lekką, ale niezwykle wytrzymałą i bezpieczną platformę. Eksperci zastosowali również silnik o pojemności 1000 ccm z motocykla VTR Firestorm, a także dedykowane zawieszenie i koła z ATV.
Zgodnie z regulaminem, kosiarka musiała mieć funkcję strzyżenia trawy - w superszybkiej kosiarce Hondy zadanie to realizują dwa elektryczne silniki zespołu tnącego, które obracają trzymilimetrową stalową linką tnącą z niewiarygodną prędkością 4000 obr./min. Kosiarka potrafi przycinać trawę podczas jazdy z prędkością około 24 km/h, czyli ponad dwukrotnie szybciej niż odbywa się to w standardowym modelu Honda HF2620.
Zgodnie z sugestiami kierowców Honda Yuasa Racing - trzykrotnego mistrza BTCC Matta Neala oraz obecnego mistrza Gordona Sheddena - kosiarka została wyposażona w wykonaną od podstaw, sześciobiegową przekładnię z łopatkami do zmiany biegów. Pojazd otrzymał również dedykowane sportowe siedzenie Cobra, układ wydechowy Scorpion oraz zębatkę kierowniczą z modelu Morris Minor.
W rezultacie powstała kosiarka do trawy o wadze zaledwie 140 kg, zdolna do rozpędzenia się do ponad 200 km/h. Jej silnik generuje 96 Nm momentu obrotowego, a stosunek mocy do masy wynosi 532 KM na 1 tonę. Szacuje się, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 4 sekund.
Jednym z najważniejszych aspektów projektu było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa, dlatego dołożono wszelkich starań, aby zabezpieczyć i ustabilizować konstrukcję kosiarki. Zastosowano m.in. koła z ATV, aby uzyskać optymalną równowagę - koła tego typu doskonale sprawdzają się na trasach off-roadowych. Z kolei bardzo miękkie opony zapewniają odpowiednią przyczepność i trakcję na asfalcie.
Zespół dążył też do wykorzystania jak największej liczby podzespołów firmy Honda, montując układ hamulcowy i kilka komponentów motocyklowych japońskiego producenta. Wszystkie pozostałe elementy zostały wykonane od podstaw przez zespół Team Dynamics oraz jego partnerów.
(DKO)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?