Niewielkie różnice

Andrzej Bartoszak
W razie konieczności uzupełnienia niewielkich ilości oleju w silniku można dolać produkt dowolnej marki. Lepiej jest, gdy znamy parametry oleju znajdującego się w silniku, ale niewielkie dolewki innego produktu nie zaszkodzą silnikowi.
W razie konieczności uzupełnienia niewielkich ilości oleju w silniku można dolać produkt dowolnej marki. Lepiej jest, gdy znamy parametry oleju znajdującego się w silniku, ale niewielkie dolewki innego produktu nie zaszkodzą silnikowi.
Nie zawsze wiemy, jaki olej znajduje się w naszym silniku. Dzieje się tak, gdy mamy samochód od niedawna, lub gdy zginie nam kartka z tą informacją.

Nie zawsze wiemy, jaki olej znajduje się w naszym silniku. Dzieje się tak, gdy mamy auto od niedawna lub zginie nam kartka z tą informacją, jaką zwyczajowo serwisy przyczepiają w komorze silnikowej.

 

Powstaje wtedy problem: czy w razie konieczności uzupełnienia oleju można dolać produkt dowolnej marki, kierując się jedynie ogólnymi informacjami - na przykład o lepkości oleju jaki powinien być w silniku? Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna: oczywiście można!

 

W razie konieczności uzupełnienia niewielkich ilości oleju w silniku można dolać produkt dowolnej marki. Lepiej jest, gdy znamy parametry oleju znajdującego
W razie konieczności uzupełnienia niewielkich ilości oleju w silniku można dolać produkt dowolnej marki. Lepiej jest, gdy znamy parametry oleju znajdującego się w silniku, ale niewielkie dolewki innego produktu nie zaszkodzą silnikowi.

Parametry oleju

 

Oleje silnikowe charakteryzują się dwoma zasadniczymi parametrami:
- klasą lepkościową oznaczaną według amerykańskiej normy SAE oddzielnie dla lepkości "na zimno"(W) i "na gorąco" (bez litery W), np. 0W40, 5W40,
- klasą jakościową, oznaczaną według systemu amerykańskiego API (np. SJ/CF - drugie litery im dalsze, tym jakość wyższa), oraz europejskiego ACEA (np. A3/B3 - cyfry im wyższe, tym jakość wyższa).
- Na opakowaniach oleju znajdziemy też oznaczenia dopuszczeń danego produktu przez wytwórców silników, np. VW, Porsche.

Oczywiście, producenci samochodów nie zalecają mieszania dowolnych olejów silnikowych, ale też nie zabraniają kategorycznie takich działań. Nie mogą, bo wiedzą, że w praktyce dochodzi do licznych pomyłek, a poza tym trudno zapewnić na obszarze np. całego kontynentu dostawy każdego z setek dostępnych gatunków olejów.

 

Do wyboru

 

Firm olejowych i odmian ich produktów jest znacznie więcej niż rzeczywiście różnych olejów silnikowych. Oleje bazowe oraz ich dodatki są w tym środowisku powszechnie dostępne, a więc i produkty końcowe są bardzo zbliżone - oczywiście, gdy nie liczyć wyglądu puszek. I producenci starają się, by podczas mieszania różnych olejów nie dochodziło do istotnej utraty ich własności. W efekcie dobrze byłoby wiedzieć, czy używany w silniku olej był syntetyczny czy mineralny, oraz jaka była jego lepkość. Ale i to, przy małej dolewce, nie jest aż tak istotne.

Jaki olej stosować?
 
Warto wiedzieć, że podczas pełnej wymiany nie musimy stosować olejów dokładnie takich, jakie wyszczególniono w instrukcji auta. Producenci samochodów najczęściej zawierają porozumienia z kompaniami naftowymi i "zalecają" produkty określonego wytwórcy oleju. Tak naprawdę ważne są parametry oleju - lepkość i klasa jakościowa, a nazwa jego wytwórcy nie jest aż tak ważna pod warunkiem, że jest to firma renomowana.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty