Nissan Micra model 2002

(w)
Wnętrze auta zostało zaprojektowane przez Europejczyków. Zewnętrzny wygląd to zasługa Japończyków.

Wnętrze auta zostało zaprojektowane przez Europejczyków. Zewnętrzny wygląd to zasługa Japończyków

Nissan Micra model 2002

Nowa micra ma trafić do europejskich użytkowników w pierwszych dniach 2003 roku. Jak podkreśla jej producent, auto ma dobre tradycje - dotychczasowa generacja tego pojazdu była pierwszym japońskim samochodem, który zdobył tytuł Car of the Year. Było to w 1993 roku. Jak się potem okazało, zupełnie zasłużenie: przez następne lata maluch Nissana znalazł 1,3 miliona nabywców, chociaż niewiele się zmieniał.
Zwarta sylwetka micry II wydaje się zdecydowanie różnić od dotychczasowego modelu. Główny projektant z Nissan Design Europe Christopher Reitz uważa jednak, że to tylko pierwsze wrażenie. Jego zdaniem, auto prezentuje wiele cech poprzedniczki: ma podobną linię nadwozia i tę samą prostą architekturę.
Nowa micra, zbudowana na nowej płycie podłogowej B-platform, wspólnej dla małych samochodów Nissana i Renault, jest krótsza o 30 mm od starej micry, ale dzięki powiększeniu rozstawu kół może mieć więcej miejsca w kabinie i w bagażniku.
Żeby lepiej wykorzystać wnętrze, projektanci zastosowali "patent" Renault, zastosowany wcześniej w małym twingo - teraz także w ich maluchu przestrzeń w kabinie można regulować stosownie do potrzeb, przesuwając tylną kanapę. Nawiasem mówiąc, na podobne rozwiązanie w yarisie kilka lat temu zdecydowała się Toyota.
W mikrze maksymalne odsunięcie kanapy do tyłu zapewnia w miarę wystarczającą przestrzeń na nogi. Kiedy potrzebny jest większy bagażnik, tylną kanapę można przesunąć o 200 mm do przodu, dzięki czemu przestrzeń bagażowa rośnie z 251 do 371 litrów.
Auto ma kilka przydatnych schowków. Skrytka w desce rozdzielczej podzielona jest na trzy mniejsze schowki. Pierwszym jest pokrywa, na której można postawić butelkę z napojem, przechować długopisy czy paczkę chusteczek. Odchylany "mapnik" wielkości kartki maszynopisu przeznaczony jest do przechowywania map i dokumentów. Nad nim znajduje się schowek na książkę gwarancyjną i instrukcję obsługi. W droższych wersjach 12-litrowy schowek znajduje się pod fotelem pasażera. Poza tym micra ma duże kieszenie w drzwiach i schowek na telefon komórkowy nad uchwytem na kubki.
Przesuwana tylna kanapa to nie jedyny francuski "wynalazek" zastosowany w maluchu Nissana. Drugim jest Intelligent Key, który umożliwia otwieranie i zamykanie samochodu, a także uruchamianie silnika bez użycia kluczyka. Renault zastosował to rozwiązanie w nowej lagunie, a następnie w pozostałych modelach. System sam "rozpoznaje" właściciela micry i z odległości 80 cm odblokowuje zamki - drzwi otwiera się i zamyka poprzez naciśnięcie przycisku w klamce, zaś do uruchomienia silnika wystarczy przesunięcie przełącznika zapłonu. Właściciel micry nie musi się martwić poszukiwaniem kluczyków - "Inteligentny klucz" może spokojnie sobie leżeć w kieszeni lub w na dnie damskiej torebki wśród kilkudziesięciu innych drobiazgów, niezbędnych w codziennym życiu kobiety. W skład elektronicznego klucza wchodzi też zwykły metalowy klucz, który awaryjnie może być użyty do otwarcia lub zamknięcia samochodu.
Zewnętrzne światła micry zostały wyposażone w "przyjazną" funkcję - mogą gasnąć po 2 minutach od wyłączenia silnika, odcięcia zapłonu i zamknięcia drzwi. Jak pamiętamy, w 1999 roku taki sam system (Follow me Home - odprowadź mnie do domu) zastosował Fiat w punto II.
Najmniejszy nissan może być wyposażony w sterowanie układem audio i komputerem pokładowym z kierownicy i automatyczną klimatyzację. Wycieraczki szyby przedniej mogą być wyposażone w czujnik deszczu, który dostosowuje częstotliwość wycierania do intensywności opadów. Wycieraczka tylnej szyby uruchamia się automatycznie przy każdym włączeniu biegu wstecznego, jeśli włączone są wycieraczki przednie. W standardzie znajduje się elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży micra będzie wyposażana w jeden z dwóch silników benzynowych: o pojemności 1,2 l (65 KM lub 80 KM) i 1,4 litra (88 KM). W kwietniu w ofercie znajdzie się 1,5-litrowy turbodiesel Renault (65 KM), a we wrześniu jego odmiana z intercoolerem (82 KM). Silniki są już stosowane w autach Renault.
W silnikach benzynowych zastosowano system zmiennych faz rozrządu (VTC), dzięki czemu stało się możliwe podwyższenie momentu obrotowego i poprawienie elastyczności. Jak twierdzi producent, nowa micra lepiej i szybciej reaguje na naciśnięcie pedału gazu, prowadzi się delikatniej, na co ma wpływ m. in. elektroniczny pedał gazu (drive-by-wire).
Micra będzie dostępna z 5-biegowymi przekładniami ręcznymi (standard) lub znaną, elektroniczną, czterobiegową przekładnią automatyczną (z silnikami benzynowymi 1,2 i 1,4 l).
Micra otrzyma dwie poduszki powietrzne z przodu dla kierowcy i pasażera. Hamulce są standardowo wyposażone w ABS, Brake Assist (wspomaganie siły nagłego hamowania) i EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). To typowe wyposażenie większości nowych aut.
Ciekawe, czy nowa generacja micry powtórzy sukces swojej poprzedniczki?
Fot. Nissan

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty