Wnętrze auta zostało zaprojektowane przez Europejczyków. Zewnętrzny wygląd to zasługa Japończyków
Nowa micra ma trafić do europejskich użytkowników w pierwszych dniach 2003 roku. Jak podkreśla jej producent, auto ma dobre tradycje - dotychczasowa generacja tego pojazdu była pierwszym japońskim samochodem, który zdobył tytuł Car of the Year. Było to w 1993 roku. Jak się potem okazało, zupełnie zasłużenie: przez następne lata maluch Nissana znalazł 1,3 miliona nabywców, chociaż niewiele się zmieniał.
Zwarta sylwetka micry II wydaje się zdecydowanie różnić od dotychczasowego modelu. Główny projektant z Nissan Design Europe Christopher Reitz uważa jednak, że to tylko pierwsze wrażenie. Jego zdaniem, auto prezentuje wiele cech poprzedniczki: ma podobną linię nadwozia i tę samą prostą architekturę.
Nowa micra, zbudowana na nowej płycie podłogowej B-platform, wspólnej dla małych samochodów Nissana i Renault, jest krótsza o 30 mm od starej micry, ale dzięki powiększeniu rozstawu kół może mieć więcej miejsca w kabinie i w bagażniku.
Żeby lepiej wykorzystać wnętrze, projektanci zastosowali "patent" Renault, zastosowany wcześniej w małym twingo - teraz także w ich maluchu przestrzeń w kabinie można regulować stosownie do potrzeb, przesuwając tylną kanapę. Nawiasem mówiąc, na podobne rozwiązanie w yarisie kilka lat temu zdecydowała się Toyota.
W mikrze maksymalne odsunięcie kanapy do tyłu zapewnia w miarę wystarczającą przestrzeń na nogi. Kiedy potrzebny jest większy bagażnik, tylną kanapę można przesunąć o 200 mm do przodu, dzięki czemu przestrzeń bagażowa rośnie z 251 do 371 litrów.
Auto ma kilka przydatnych schowków. Skrytka w desce rozdzielczej podzielona jest na trzy mniejsze schowki. Pierwszym jest pokrywa, na której można postawić butelkę z napojem, przechować długopisy czy paczkę chusteczek. Odchylany "mapnik" wielkości kartki maszynopisu przeznaczony jest do przechowywania map i dokumentów. Nad nim znajduje się schowek na książkę gwarancyjną i instrukcję obsługi. W droższych wersjach 12-litrowy schowek znajduje się pod fotelem pasażera. Poza tym micra ma duże kieszenie w drzwiach i schowek na telefon komórkowy nad uchwytem na kubki.
Przesuwana tylna kanapa to nie jedyny francuski "wynalazek" zastosowany w maluchu Nissana. Drugim jest Intelligent Key, który umożliwia otwieranie i zamykanie samochodu, a także uruchamianie silnika bez użycia kluczyka. Renault zastosował to rozwiązanie w nowej lagunie, a następnie w pozostałych modelach. System sam "rozpoznaje" właściciela micry i z odległości 80 cm odblokowuje zamki - drzwi otwiera się i zamyka poprzez naciśnięcie przycisku w klamce, zaś do uruchomienia silnika wystarczy przesunięcie przełącznika zapłonu. Właściciel micry nie musi się martwić poszukiwaniem kluczyków - "Inteligentny klucz" może spokojnie sobie leżeć w kieszeni lub w na dnie damskiej torebki wśród kilkudziesięciu innych drobiazgów, niezbędnych w codziennym życiu kobiety. W skład elektronicznego klucza wchodzi też zwykły metalowy klucz, który awaryjnie może być użyty do otwarcia lub zamknięcia samochodu.
Zewnętrzne światła micry zostały wyposażone w "przyjazną" funkcję - mogą gasnąć po 2 minutach od wyłączenia silnika, odcięcia zapłonu i zamknięcia drzwi. Jak pamiętamy, w 1999 roku taki sam system (Follow me Home - odprowadź mnie do domu) zastosował Fiat w punto II.
Najmniejszy nissan może być wyposażony w sterowanie układem audio i komputerem pokładowym z kierownicy i automatyczną klimatyzację. Wycieraczki szyby przedniej mogą być wyposażone w czujnik deszczu, który dostosowuje częstotliwość wycierania do intensywności opadów. Wycieraczka tylnej szyby uruchamia się automatycznie przy każdym włączeniu biegu wstecznego, jeśli włączone są wycieraczki przednie. W standardzie znajduje się elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży micra będzie wyposażana w jeden z dwóch silników benzynowych: o pojemności 1,2 l (65 KM lub 80 KM) i 1,4 litra (88 KM). W kwietniu w ofercie znajdzie się 1,5-litrowy turbodiesel Renault (65 KM), a we wrześniu jego odmiana z intercoolerem (82 KM). Silniki są już stosowane w autach Renault.
W silnikach benzynowych zastosowano system zmiennych faz rozrządu (VTC), dzięki czemu stało się możliwe podwyższenie momentu obrotowego i poprawienie elastyczności. Jak twierdzi producent, nowa micra lepiej i szybciej reaguje na naciśnięcie pedału gazu, prowadzi się delikatniej, na co ma wpływ m. in. elektroniczny pedał gazu (drive-by-wire).
Micra będzie dostępna z 5-biegowymi przekładniami ręcznymi (standard) lub znaną, elektroniczną, czterobiegową przekładnią automatyczną (z silnikami benzynowymi 1,2 i 1,4 l).
Micra otrzyma dwie poduszki powietrzne z przodu dla kierowcy i pasażera. Hamulce są standardowo wyposażone w ABS, Brake Assist (wspomaganie siły nagłego hamowania) i EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). To typowe wyposażenie większości nowych aut.
Ciekawe, czy nowa generacja micry powtórzy sukces swojej poprzedniczki?
Fot. Nissan
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?