Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Producenci nie rozpieszczają zwolenników kombi-vanów, a na rynku wybór jest niewielki. Jeśli już któryś producent oferuje przedstawiciela tego segmentu, oferta jest zazwyczaj bardzo skromna. Przykładem jest Nissan Townstar. Oferta ogranicza się tylko do jednego silnika i trzech wersji wyposażenia. Sprawdziliśmy, jak jeździ się japońską interpretacją Renault Kangoo.

Nissan Townstar. Nadwozie i wnętrze

Nissan Townstar to kolejne wcielenie i interpretacja Renault Kangoo III. Podobieństw jest sporo, ale mówimy tu przede wszystkim o bazie konstrukcyjnej. Wizualnie są spore różnice, ale prawdę mówiąc, większość kombi-vanów jest budowana na taką samą modłę. Czy to źle? Nie, po prostu taka jest specyfika tego segmentu i jest wielu zwolenników takiej formy. Ci, którzy chcą modnego wyglądu, muszą zrezygnować z ponadprzeciętnej przestrzeni i sięgnąć np. po crossovera. Rynek jest na tyle elastyczny, że każdy znajdzie coś dla siebie. A wygląd Nissana Townstar jest bardzo estetyczny, dość techniczny i dynamiczny. Z przodu znajdziemy sporo ostrych linii i załamań. Szeroki czarny grill z dwóch stron podkreślony jest chromowanymi listwami. Ładnie prezentują się również światła. Wszyscy przyzwyczaili nas do łagodnych, zaokrąglonych linii, a tutaj mamy dużo skosów i ostrych kątów. Mnie się to podoba. To wszystko podkreślają również 16-calowe felgi o ciekawym wzorze. Linia boczna jest klasyczna i dość pusta, z tyłu również niewiele się dzieje. Ot, klasyczny kombi-van.

Również w środku nie znajdziemy wielu ciekawostek, a jeśli ktoś jeździł Renault Kangoo czy Mercedesem Citanem, poczuje się tutaj jak w domu. Trochę takie motoryzacyjne deja vu. Tak czy inaczej, rozkład wnętrza jest bardzo sensowny, lekko wyniesiona do góry wyspa z lewarkiem zmiany biegów jest wygodna i posiada półeczkę na telefon, niżej również zmieści się wiele drobiazgów. Sterowanie wszystkimi funkcjami jest proste – za pomocą przycisków lub pokręteł. Na górze deski rozdzielczej też jest sporo półek i schowków, a miłym dodatkiem jest z pewnością uchwyt na smartfon. Minusy? Z pewnością system, który wydaje się bardzo przestarzały, mało atrakcyjny wizualnie i kompletnie nieintuicyjny, w porównaniu np. do MBUX w Mercedesie Citan. Ja rozumiem, że nie jest to najważniejsza cecha kombi-vana, ale miło by było, gdyby wszystko działało sprawnie i ergonomicznie. Tutaj jest z tym problem. Nie ma za to problemów z przestrzenią z tyłu, jej rozplanowaniem i dodatkami jak np. stolikami w oparciach przednich foteli.

Bagażnik? Jak to w kombi-vanie – ogromny! Kanapa jest dzielona w stosunku 60:40, a po złożeniu siedzisko ląduje nisko i dzięki temu mamy płaską podłogę bagażnika. To zaleta, ale jeśli z przodu chce usiąść ktoś wysoki, to ma spory problem. Podobnie jak w bliźniakach, tak samo tutaj, fotele z przodu blokują się mniej więcej na połowie zakresu regulacji. Trzeba to wziąć pod uwagę i jeśli ktoś ma zamiar często przewozić dużo bagażu, ale ma ponad 180 cm wzrostu, może mieć z tym niemały problem. Pojemność bagażnika w standardowym układzie ma 775 litrów, ale po złożeniu wszystkiego na płasko przestrzeń bagażowa do sufitu to imponujące 2800 litrów. Zbiornik paliwa ma 54 litry. Auto bazuje na platformie Renault–Nissan CMF-CD i jest produkowane we francuskim Maubeuge.

Nissan Townstar. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Pod maską testowanego Nissana Townstar pracował jedyny dostępny w ofercie silnik benzynowy 1.3 o mocy 130 KM i momencie obrotowym 240 Nm. Podobnie, jak w przypadku Mercedesa Citana, to w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania tego auta zarówno w trasie, jak i w mieście. Dynamika jest przyzwoita i jadąc samemu nie mogłem na nic narzekać. Z kompletem pasażerów było już nieco ospale i trzeba było wyżej kręcić jednostkę napędową, opóźniając przy tym zmianę biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 183 km/h.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 6,5-7 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 5-6 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7-8,5 l/100km.

Jak widać testowe spalanie prezentuje się bardzo przyzwoicie i nie trzeba od razu szukać jednostki wysokoprężnej, aby uzyskać niskie zużycie paliwa w warunkach podmiejskich i na trasie. Przy 120 km/h w kabinie robi się głośno, a przy prędkościach autostradowych spalanie zdecydowanie wzrasta, wraz z generowanym hałasem, ale nie jest to auto idealne na takie warunki. Miasto, drogi podmiejskie – jak najbardziej.

Nissan Townstar. Ceny i wyposażenie

Cennik Nissana Townstar otwiera kwota 109 900 złotych za wersję Acenta z silnikiem 1.3 o mocy 130 KM. Za testowaną odmianę Tekna trzeba zapłacić już 129 900 złotych. W standardzie jest m.in.:

  • system nawigacji Nissan Connect z 8-calowym ekranem i systemem audio z 6 głośnikami;
  • stacja dokująca do smartfona;
  • asystent parkowania;
  • relingi dachowe;
  • system kamer 360 stopni;
  • 16-calowe felgi aluminiowe;
  • klimatyzacja dwustrefowa automatyczna;
  • bezprzewodowa ładowarka do smartfona.

Za co dopłacamy? Opcji jest niewiele, w sumie tylko dwie tj.:

  • lakier metaliczny – 2 400 złotych;
  • Pakiet STYL tylko dla wersji Business (relingi dachowe, przyciemniane szyby, felgi aluminiowe) – 6 000 złotych.

Nissan Townstar. Podsumowanie

Nissan Townstar to bardzo ciekawa propozycja w tym segmencie. Oferuje nieco mniej zaawansowanego wyposażenia w porównaniu do Mercedesa Citana, ale cenowo wychodzi korzystniej. Jeden silnik w gamie to trochę mało, ale jest to oszczędna i dość dynamiczna jednostka. W przyszłości ma również pojawić się wersja elektryczna, choć mam pewne obawy co do jej sensu pod względem zasięgu.

Nissan Townstar – zalety:

  • oszczędna i wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa;
  • praktyczne i bardzo przestronne nadwozie;
  • ogromny bagażnik po złożeniu oparć kanapy;
  • lepsze materiały niż w Mercedesie Citanie;
  • rozsądnie wycenione wersje wyposażenia.

Nissan Townstar – wady:

  • tylko jedna jednostka napędowa do wyboru;
  • praktycznie brak wyposażenia opcjonalnego;
  • złożona kanapa blokuje regulację foteli przednich.

Porównanie Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM (MT6) do wybranych konkurentów:

 

Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 KM (MT6)

Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost 114 KM (MT6)

Mercedes Klasa T 180 1.3 131 KM (MT6)

Cena (zł, brutto)

od 109 900

od 120 934

od 124 722

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi-van/5

kombi-van/5

kombi-van/5

Długość/szerokość (mm)

4486/1880

4500/1855

4498/1859

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1584/1596

b.d./b.d.

1584/1596

Rozstaw osi (mm)

2716

2795

2716

Pojemność bagażnika (l)

775/2800

1213/2556

520/2900

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1475

1467

1556

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

50

54

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1333

1498

1332

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

130

114

131

Moment obrotowy (Nm)

240

220

240

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,8

11,9

12,9

Prędkość maksymalna (km/h)

183

181

183

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,7 (WLTP)

6,5 (WLTP)

6,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

151

146

152

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty