Panda trzeciej generacji jest kolejnym samochodem, który powstał na nowej płycie podłogowej koncernu Fiata. Wcześniej zbudowano na niej model 500 i Lancię Ypsilon.
W porównaniu do drugiej generacji, Panda III urosła o kilka
centymetrów. Przy długości 365, szerokości 164 i wysokości 154 centymetrów, pięciodrzwiowe auto może pomieścić pięć osób, dysponując ponadto bagażnikiem o pojemności 225 litrów, który można powiększyć: do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu, a nawet do 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.
Na wyposażeniu znalazło się wiele nowych systemów, takich jak: łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach jazdy (Low Speed Collision Mitigation), czy nawigacji "Blue&Me TomTom2 LIVE". Ponadto użytkownik Pandy ma do dyspozycji rozwiązania typu Start&Stop, wskaźnik zmiany biegów GSI, program eco:Drive i oszczędnościowy tryb pracy ECO silnika TwinAir Turbo.
Gama silników, które napędzają nowego Fiata to: TwinAir Turbo o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM wyposażony w system Start&Stop (zdobywca tytułu Światowy Silnik Roku 2011) oraz nowy TwinAir wolnossący o tej samej pojemności, lecz mocy 65 KM. W ofercie znajdzie się także benzynowy silnik Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM z systemem Start&Stop.
Włoskie auto dostępne będzie na razie jedynie z napędem na koła przednie, ale wkrótce pojawi się także nowy model z napędem 4x4. Klienci będą mogli wybrać jeden z trzech wersji wyposażenia (Pop, Easy oraz Lounge), 10 kolorach nadwozia i 9 wystrojach wnętrza. Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali.
Panda weszła do historii motoryzacji w roku 1980, kiedy zaprezentowano ja
na salonie samochodowym w Genewie, jako projekt rozpoczęty jeszcze w roku 1976. Model pierwszej generacji pozostawał w produkcji aż do roku 2003, zajmując czołowe miejsca w rankingach najczęściej kupowanych samochodów. We wrześniu 2003 roku pojawił się model drugiej generacji, który do dzisiaj produkuje zakład w Tychach. W 2004 roku Panda II otrzymała prestiżowy tytuł "Car of The Year", jako pierwszy samochód w tym segmencie. W roku 2007 z linii produkcyjnych zjechał milionowa Panda II, a łączna liczba samochodów obu generacji sprzedanych na świecie wynosi niemal sześć milionów.
Najtańsza nowa Panda w wersji Fresh z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM kosztuje 32 990 zł. W tej odmianie auto posiada: 4 miejsca w kabinie (pozostałe wersje są 5-osobowe), ABS, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek i komputer pokładowy.
Dane techniczne nowej Pandy:
Wymiary: | |
Długość (mm) | 3653 |
Szerokość (mm) | 1643 (bez lusterek) - 1882 (z lusterkami) |
Wysokość (mm) | 1551 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 225 |
Rozstaw osi (mm) | 2300 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1409 / 1407 |
Silnik: | 1.2 8v 69 KM | 0.9 8v TwinAir Turbo 85 KM Start&Stop | 1.3 Multijet II 16v 75 KM Start&Stop DPF |
Liczba cylindrów, rozmieszczenie | 4, rzędowo, poprzecznie z przodu | 2, rzędowo, poprzecznie z przodu | 4, rzędowo, poprzecznie z przodu |
Pojemność (cm3) | 1242 | 875 | 1248 |
Maksymalna moc CEE kW (KM) przy obr./min | 51 (69) 5500 | 62,5 (85) 5500 57 (77,5) 5500 (w trybie ECO) | 55 (75) 4000 |
Maksymalny moment obr. CEE: Nm (kGm) przy obr./min | 102 (10,4) 3000 | 145 (14,8) 1900 100 (10,2) 20001) (w trybie ECO) | 190 (19,4) 1500 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 164 | 177 | 168 |
Przyspieszenie (sek.) 0-100 km/h | 14,2 | 11,2 | 12,8 |
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l/100 km) | 6,7 | 5,0 | 4,7 |
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim (l/100 km) | 4,3 | 3,8 | 3,5 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym(l/100 km) | 5,2 | 4,2 | 3,9 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) | 120 | 99 | 104 |
Cennik:
Wersja | Cena promocyjna (brutto w złotych) |
Fresh 1.2 8v 69KM | 32 990 |
Pop 1.2 8v 69KM | 33 990 |
Pop 1.3 16v Multijet II 75 KM DPF S&S | 43 990 |
Lounge 1.2 8v 69KM | 38 990 |
Lounge 0,9 Twinair Turbo 85KM S&S | 46 990 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?