Nowa Skoda Scala. Projektant opowiada o procesie liftingu auta

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Model zawdzięcza swój charakter przede wszystkim szeregowi na nowo zaprojektowanych i wyrafinowanych detali. Choć ogólny kształt samochodu pozostał taki sam, Škoda Scala otrzymała odświeżony grill, przednie i tylne reflektory oraz zderzaki – w połączeniu zmiany te dają wrażenie zupełnie nowego auta.
Model zawdzięcza swój charakter przede wszystkim szeregowi na nowo zaprojektowanych i wyrafinowanych detali. Choć ogólny kształt samochodu pozostał taki sam, Škoda Scala otrzymała odświeżony grill, przednie i tylne reflektory oraz zderzaki – w połączeniu zmiany te dają wrażenie zupełnie nowego auta. Skoda
Modernizacja Škody Scala nadała jej sportowy charakter. Inspiracją dla liftingu był koncepcyjny model Vision RS, który w 2018 r. zmienił sposób, w jaki projektanci i producenci postrzegają design samochodów kompaktowych. O procesie modernizacji opowiada Dalibor Pantůček, kierownik zespołu projektantów nadwozia.

Model zawdzięcza swój charakter przede wszystkim szeregowi na nowo zaprojektowanych i wyrafinowanych detali. Choć ogólny kształt samochodu pozostał taki sam, Škoda Scala otrzymała odświeżony grill, przednie i tylne reflektory oraz zderzaki – w połączeniu zmiany te dają wrażenie zupełnie nowego auta. Model ma teraz odmienioną sygnaturę świateł do jazdy dziennej oraz grafikę świateł tylnych. Sprawia to, że Škoda Scala jest łatwo rozpoznawalna nawet z daleka.

- Samochód koncepcyjny Vision RS odniósł wielki sukces na paryskim Motor Show w 2018 roku, więc podczas pracy nad liftingiem staraliśmy się pozostać jak najbliżej tego projektu - wyjaśnia projektant Dalibor Pantůček.

Nowy grill ma teraz nowy, ośmiokątny kształt i jest bardziej pionowy, podkreślając tym samym zwinność modelu. Grill zyskał również zupełnie nowe pionowe listwy z żebrami o efektownym kształcie, przy czym główna listwa jest podtrzymywana przez dwa mniejsze elementy u dołu. Projektanci położyli nacisk na grę światła i cienia, dlatego przednie elementy żeber są błyszczące, podczas gdy pozostałe powierzchnie - matowe.

[/polecany] 25173687 [/polecany]

Uwagę zwracają zupełnie nowe reflektory. Mają one odmienione proporcje, dzięki czemu wyglądają bardziej sportowo i nowocześnie niż w poprzedniej wersji. Po raz pierwszy w tym segmencie projektanci wykorzystali technologię Matrix LED (jako wersję opcjonalną). W standardzie dostępne są natomiast reflektory Full LED. Elementy LED znajdują się również w światłach przeciwmgielnych.

- Aby umieścić reflektor jak najniżej, zmieniliśmy wewnętrzny układ elementów, uzyskując unikalną sygnaturę dzielonych świateł do jazdy dziennej. Działają one również jako kierunkowskaz - dodaje Pantůček.

Zmiany w zderzaku to efekt inspiracji czeskim kryształem. Nowy zderzak ma precyzyjne, ostre krawędzie i charakterystyczny kształt wlotu powietrza. Elementy strukturalne w osłonie chłodnicy przypominają teraz diamenty, które załamują i odbijają światło. Buduje to złudzenie „oddychającego” samochodu, a także wpływa na lepsze chłodzenie i aerodynamikę. Odporność na opór powietrza poprawiają m.in. dwie wyraźne lotki umieszczone w rogach zderzaka. Nie tylko otaczają one reflektor przeciwmgielny, ale także tworzą kanał dla przepływu powietrza i zmniejszają w ten sposób opór aerodynamiczny.

Projekt aerodynamicznych kół został zaczerpnięty z modelu koncepcyjnego Vision RS. Odmłodzona wersja Monte Carlo może mieć 18-calowe koła bez osłon aerodynamicznych (inne wersje natomiast mogą mieć koła z tymi osłonami). Poprawiają one aerodynamikę i widocznie zmniejszają zużycie paliwa. To pokazuje, że nawet funkcjonalny design może być atrakcyjny.

[/polecany] 25200227 [/polecany]

Zmiany tylnej części auta obejmują: zgodny z nowym CI marki napis Škoda oraz zmodyfikowane reflektory i zderzak. W tym przypadku światła również są węższe i bardziej dynamiczne, a zderzak ma ostrzejsze linie i nowo dopracowany dyfuzor. Przemyślana konstrukcja oznacza, że samochody z hakiem holowniczym i bez niego wyglądają dokładnie tak samo – ich zderzak niczym się nie różni. To jedna z cech projektowych Simply Clever.

Samochód będzie teraz dostępny w trzech wersjach wyposażenia i łącznie sześciu opcjach wykończenia wnętrza. Standardem jest cyfrowa deska rozdzielcza o wielkości 8 lub opcjonalnie 10,25 cala. System Infotainment może mieć wyświetlacz o przekątnej 8,25 lub 9,2 cala. W porównaniu z poprzednią wersją modelu, eksperci wykorzystali we wnętrzu więcej materiałów z odzysku oraz łatwo poddających się recyklingowi.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty