Umowę na przebudowę trasy podpisali w środę prezydent Janusz Kubicki i prezes Kontraktu Karol Jankowski. Prezes przekonywał, że nie boi się zadania. Jego firma ma spore doświadczenie, chociażby wybudowała obwodnicę Ośna Lubuskiego, Starego Czarnowa czy przejście graniczne Zasieki-Forst. Zapowiedział też, że prace powinny zostać zakończone w terminie, czyli do 1 listopada br. Obiecał też, że kierowcy nie będą narażeni na zbyt duże kłopoty.
- Prace chcemy rozpocząć, o ile pozwoli na to pogoda. Na początku zajmiemy się sprawami związanymi z kanalizacją, rozpoczniemy też budowę ronda. Planujemy, że pierwsze nawierzchnie asfaltowe, wylejemy już w kwietniu, maju. Naszym celem nie jest wyłączanie z ruchu żadnej jezdni. Chcemy pracować jednocześnie na obu, ograniczając się jedynie do wyłączenia z ruchu jednego z pasów. Cała jezdnia będzie dla kierowców zamykana sporadycznie - przekonywał prezes Jankowski.
Przeczytaj też: Tam auta śmigają pod nosem. Mieszkańcy się boją (wideo)
Prezydent Kubicki przypomniał, że modernizacja czy raczej przebudowa Trasy Północnej będzie największą inwestycją w 2014 roku. Oraz to, że miasto dostało pieniądze unijne, ale nie z LRPO, ale z puli centralnej. - To dlatego umowę podpisujemy dziś, a nie dwa czy trzy miesiące wcześniej. Procedury pozyskania pieniędzy są skomplikowane i trwają jednak długo - tłumaczył prezydent.
Na czym będzie polegała przebudowa Trasy Północnej?
* Wszystkie trzy ronda, a więc Przylep, Stefana Batorego i Rady Europy zostaną zmodernizowane, dostaną nową nawierzchnię.
* Na wysokości ADB powstanie nowe rondo. Pozwoli ono na łatwiejszy dojazd na osiedle Zastalowskie oraz do budynków postawionych przez Rajbud. Dzięki budowie ronda ze wspomnianych osiedli można będzie wjechać na obie jezdnie. Tu też przewidywany jest zjazd do Strefy Aktywności Gospodarczej.
* Na wysokości salonów Hondy, Citroena i Opla zbudowana zostanie nowa, równoległa do trasy droga od długości około 120 metrów. Pozwoli ona na swobodne wjazdy do wspomnianych salonów.
* Na rondzie Batorego, od strony ulicy Batorego na wysokości marketu Intermarche, przewiduje się budowę prawoskrętu, co pozwoli na bezpośredni wjazd na trasę. Dzięki temu uniknie się dzisiejszych korków.
* Za rondem Rady Europy, przy trasie w kierunku zjazdu na S3, wybudowany zostanie nowy wjazd do Centrum Rekreacyjno-Sportowego, z pasem włączenia i wyłączenia o długości około 100 metrów. Dzięki temu część kibiców będzie mogła wjechać wprost na trasę.
* Od ronda Przylep do zjazdu do CR-S przewiduje się budowę ścieżki pieszo-rowerowej.
* W wyznaczonych miejscach zostaną zamontowane ekrany akustyczne.
Przeczytaj też: Trasa Północna w Zielonej Górze. Nowe ronda, zjazdy i ekrany
Prezydent Kubicki podkreślił, że Trasa Północna, która z założenia miała być obwodnicą miasta, tak naprawdę stała się drogą miejską. Dlatego miasto pracuje nad koncepcją wybudowania nowej obwodnicy Zielonej Góry, która przejęłaby na siebie cały ruch tranzytowy ze wschodu na zachód. Przypomnijmy jeszcze, że na węźle służącym do wjazdu na S3, a więc przedłużeniu Trasy Północnej, przewidziano wjazd na drogę, która połączy S3 i Trasę Północną z osiedlem Pomorskim. Stanie się to za dwa, trzy lata.
Czesław Wachnik "Gazeta Lubuska"
68 324 88 29
[email protected]
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?