Największą nowością przegłosowaną w PE jest obowiązek wyposażenia do 2020 roku wszystkich ciężarówek (nowych i używanych) w elektroniczne tachografy. Będą one połączone z satelitą, a dzięki dodatkowym funkcjom będą mogły m.in. rejestrować wagę pojazdu.
Ponadto, istotną zmianą jest również zmiana kategorii wagowej ciężarówek, które będą musiały być wyposażone w takie urządzenie. Dotychczas dotyczyło to wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Teraz, katalog pojazdów będzie składał się z modeli o DMC powyżej 2,8 tony.
Jednocześnie wskazano również, jakie pojazdy będą zwolnione z obowiązku posiadania tachografu. Będą to auta przedsiębiorców, które poruszają się w obrębie 100 km od siedziby firmy, zaś ich głównym zajęciem nie są usługi transportowe. W ramach tej rezolucji przyjęto także obowiązek wyposażenia kontrolerów w odpowiedni sprzęt, który pozwoliłby im analizować dane z tachografu. Sprzęt ten ma być ujednolicony, aby ułatwić pracę inspektorom.
Szacuje się, że co dziesiąty kierowca pojazdu ciężarowego łamie przepisy zmieniając zapisy tachografów. Jednak w wielu przypadkach winni są również przedsiębiorcy, którzy własnoręcznie ingerują w wyniki tych urządzeń.
Parlamentarzyści zgodzili się także, by przyjąć obowiązek instalowania w nowych pojazdach ciężarowych systemu eCall, który automatycznie wzywałby służby ratunkowe w razie wypadku. Przepisy te miałyby być wprowadzone we wszystkich państwach członkowskich do 2015 roku.
Teraz, przepisami uchwalonymi przez PE zajmie się Rada UE, która może je odrzucić.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?