Wszystkie auta oprócz jednego dostały maksymalną ocenę za crash-testy i systemy elektroniczne poprawiające bezpieczeństwo. Wyjątkiem była Dacia Lodgy, która dostała trzy gwiazdki w pięciostopniowej skali.
Samochód rodzinny z Rumunii, produkowany przez koncern Renault, w podstawowej wersji kosztuje niecałych 38 tys. zł. To cena auta miejskiego, a Dacia Lodgy zabiera na pokład siedem osób i bagaż. Zdaniem przedstawicieli Euro NCAP konkurencyjna cena nie powinna być wynikiem obniżenia poziomu bezpieczeństwa.
Tymczasem w Dacii Lodgy podczas zderzenia czołowego deformacji uległy nie tylko przednie słupki, ale też dach, tunel środkowy, podłoga i deska rozdzielcza. Takie uszkodzenia są zagrożeniem dla nóg oraz klatki piersiowej kierowcy i pasażerów. Klatka piersiowa kierowcy jest też narażona na poważne obrażenia w wyniku zderzenia bocznego. Z kolei fotele nie chronią w dostateczny sposób kręgosłupa przy uderzeniu w tył samochodu.
Dacia Lodgy straciła też punkty za brak seryjnego układu stabilizacji toru jazdy, czyli ESP.
Oto wyniki najnowszych testów zderzeniowych Euro NCAP wraz z filmami:
Dacia Lodgy
ocena łączna: trzy gwiazdki
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 72 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 77 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 44 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 29 proc.
Fiat 500L
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.
Ford Fiesta (wersja po liftingu)
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.
Ford Kuga
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 100 proc.
Hyundai Santa Fe
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 71 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86 proc.
Mercedes klasy A
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 81 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 67 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86 proc.
Mitsubishi Outlander
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 100 proc.
Opel Mokka
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 90 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 67 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 100 proc.
Range Rover
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 63 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86 proc.
Seat Leon
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 92 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 70 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.
Seat Toledo/Skoda Rapid (bliźniacze samochody)
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 69 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.
Subaru Forester
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 91 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 73 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 86 proc.
Volvo V60 Plug-in hybrid
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 83 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 100 proc.
Volkswagen Golf VII
ocena łączna: pięć gwiazdek
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71 proc.
Źródło: Euro NCAP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?