Nowe trendy w kolorach samochodów

(ip)
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot
Projektanci z działu Powłok BASF opublikowali swoje trendy w kolorach samochodów na sezon 2014/2015. Wraz z opracowaną przez nich kolekcją „Na Radarze” na horyzoncie pojawia się nowa paleta kolorów. Opracowanie efektów specjalnych tworzy nowe akcenty i otwiera niezwykłe palety kolorów.

Projektanci BASF przewidują, że kolory samochodów będą w przyszłości bardziej złożone i indywidualne. Zdolność

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

wyróżniania się z tłumu zaspokaja potrzeby klientów, ponieważ temat indywidualizacji odgrywa coraz ważniejszą rolę, zwłaszcza podczas kupna samochodu.

Efekty specjalne zapewniają dynamikę i złożoność
Projektanci obserwują społeczną zmianę polegającą na przesunięciu od luksusu do w stronę większej świadomości jakości i wartości. W przypadku kolorów samochodów oznacza to, że liczy się nie zwracanie uwagi, lecz raczej głębsze wrażenie po drugim spojrzeniu. Innowacyjne efekty specjalne tworzą te akcenty. Nowa kolekcja obejmuje na przykład nowo opracowaną powłokę specjalną XSpark®. XSpark zawiera bardzo drobne cząsteczki szkła, które odbijają światło, tworząc charakterystyczny blask, który jest szczególnie widoczny tylko w świetle. „XSpark otwiera zupełnie nowe możliwości przekładania nowych wartości i świadomości w zakresie jakości na kolor samochodu” – mówi projektant koloru wBASF Florina Trost.

Dzięki nakierowanym efektom specjalnym, klasyczne kolory takie jak niebieski i srebrny rozwijają zupełnie indywidualne zachowania. W związku z tym wizualnie podkreślają geometrię nadwozia i ożywiają duże powierzchnie dzięki pięknemu blaskowi (XSpark).

Mark Gutjahr, dyrektor ds. Projektowania w BASF Europe, wyjaśnia znaczenie specjalnych powłok: „Od lat rozróżnialiśmy zasadniczo lakiery zwykłe, perłowe i metaliczne.  Obecnie zaczęliśmy dostrzegać pewne możliwości w tym obszarze. Nakierowane interakcje pomiędzy kolorem i efektami specjalnymi sprawiają, że lakiery samochodowe są bardziej złożone i wielofasetowe. Zmiany te będą nam towarzyszyć przez kilka lat. Nie wyczerpaliśmy jeszcze potencjału palety efektów specjalnych”.

Mocne kolory jako demonstracja indywidualności
Niezwykłe kolory w nowej kolekcji określają również trend dążenia do większej indywidualności. „Śmiałe kolory takie jak czerwień będą kształtować nasz wizerunek indywidualnej mobilności” – twierdzi Gutjahr. Na drogach już zauważalna jest coraz większa ilość mocnej czerwieni. Zgodnie z opinią projektantów, w nadchodzących latach popularność czerwieni będzie rosnąć, a także przesuwać się w stronę palety mocnej, ciemnej purpury. Potencjał zieleni będzie nadal widoczny w szerokiej gamie odcieni, od intensywnego turkusowego do błyszczącej zieleni mchu.

„Trend dążenia do indywidualności rozwinął się dalej. Nie chodzi tylko o usuwanie ograniczeń i wyróżnianie się. Zamiast tego coraz ważniejsze staje się przekazywanie określonej postawy, a to otwiera przestrzeń dla koloru i dodaje mu większej wagi” – mówi Astrid Van der Auwera z globalnego zespołu projektowego BASF, podsumowując ten trend.

Rozwój kolorów w motoryzacji

Czynniki wpływu

Społeczeństwo i technologia

Rynek motoryzacyjny reaguje n trendy i wpływy w inny sposób niż szybko zmieniająca się branża mody. Naturalnie, trendy kolorystyczne z tego sektora odgrywają również rolę w branży motoryzacyjnej, jednak „sezonowa żółć” nie znajdzie się natychmiast na karoseriach samochodów. Złożone zmiany społeczne, takie jak wspólna konsumpcja, ekologia i cyfrowy networking stanowią centralne czynniki decydujące o trendach kolorystycznych.

Cykle kolorystyczne

Od pomysłu do powłoki

Zanim nowy kolor pojawi się na ulicach, od początkowego pomysłu do produkcji OEM mija trzy do pięciu lat. Jako złożony produkt, lakier samochodowy jest przedmiotem wielu rund podejmowania decyzji, adaptacji technicznych i testów.

Globalna obecność – Regionalne preferencje

Projektanci BASF w Ameryce Północnej, Azji i Europie ściśle współpracują ze sobą i z producentami samochodów, aby znaleźć właściwy kolor. W ramach tej współpracy identyfikują zarówno podobieństwa, jak i regionalne różnice. Rozpoznawalność marki, rozwój rynku i zachowania konsumenckie również nadal będą się różnić w nadchodzących latach – co oznacza, że regionalne różnice preferencji kolorystycznych również będą nadal obecne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty