Do końca ubiegłego roku, na całym świecie, sprzedano ponad 13 mln egzemplarzy klasy E, co oznacza, że jest to jeden z najpopularniejszych samochodów niemieckiej marki. Najnowszy model to już dziesiąta generacja limuzyny Mercedesa w klasie średniej wyższej.
Auto powstało na modularnej płycie podłogowej MRA, która wcześniej, w skróconej wersji, posłużyła jako platforma Mercedesa klasy C. Nowa E-klasa posiada o 65 milimetrów dłuższy od poprzednika rozstaw osi, co przedkłada się na większą ilość miejsca na nogi dla osób siedzących na tylnej kanapie. Dzięki zastosowaniu elementów z aluminium (maska, błotniki, pokrywa bagażnika, zawieszenie) oraz stali o podwyższonej wytrzymałości, zwiększono sztywność nadwozia i obniżono masę własną pojazdu (podstawowa wersja E 200 waży 1530 kg). Jeżeli jednak chodzi o wygląd zewnętrzny, to auto niewiele różni się od poprzenika, za to wyraźnie nawiązuje do mniejszego Mercedesa klasy C oraz reprezentacyjnej limuzyny klasy S. Zupełnie inaczej jest z wnętrzem pojazdu. Tutaj, już na pierwszy rzut oka widać, że stylistyka, jakość wykończenia i poziom wyposażenia należą do najwyższej półki. Styliści firmy ze Stuttgartu wspięli się na wyżyny swoich umiejętności i w fantastyczny sposób połączyli wysmakowaną elegancję z supernowoczesną technologią. Sam kokpit, podobnie jak klasie S, składa się z dwóch dużych ekranów o przekątnych 12,3 cala każdy, na których wyświetlane dane można konfigurować według własnych preferencji. Oprócz informacji na ekranach, kierowca może odczytywać podstawowe dane na wyświetlaczu na szybie. Ma również do dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami dotykowymi. Z kolei zamykany schowek na konsoli wyposażono w system indukcyjnego ładowania telefonów komórkowych, które, jeżeli posiadają technologię NFC i odpowiednią aplikację, mogą pełnić funkcję kluczyka do samochodu.
A jak z komfortem? Jak przystało na limuzynę tej klasy przestrzeni zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach nie brakuje, natomiast fotele są bardzo wygodne. Jeżeli jednak chcemy jeszcze poprawić komfort podróżowania, możemy zamówić tzw. wielokonturowe siedzenia, które podczas pokonywania zakrętów aktywnie przytrzymują tułowie jadących (podczas skrętu w prawo napompowany zostaje lewy boczek fotela i odwrotnie). Do wykończenia wnętrza nowej klasy E użyto materiałów najwyższej jakości. W zależności od upodobań kierowcy może zamówić skórzaną tapicerkę w różnych kolorach i wzorach, drewno matowe lub na wysoki połysk, a także aluminium.
Na wyposażeniu standardowym znalazły się m.in. adaptacyjny tempomat Distronic (utrzymuje żądaną odległość od poprzedzającego pojazdu nawet do prędkości 210 km/h), system monitorowania zmęczenia kierowcy, funkcja Active Brake Assist (awaryjnego hamowania), Crosswind Assist (system zapobiegający zmianie toru jazdy pod wpływem bocznego wiatru) oraz system multimedialny Audio 20 CD z 7-calowym ekranem i zestawem głośnomówiącym. Nagłośnienie produkcji renomowanej firmy Burmester robi niesamowite wrażenie nie tylko na wytrawnych melomanach. Odsłuchiwana w Mercedesie muzyka przewyższa jakością dźwięku wiele dobrej klasy domowych zestawów Hi-Fi.
Długość auta wynosi 4923 mm, co oznacza, że samochód jest o 43 mm dłuższy. Rozstaw osi zwiększono natomiast o 65 mm do 2939 mm. Bazą do zbudowania nowej generacji była platforma MRA
Fot. Tomasz Szmandra ">
W czasie pierwszych jazd testowych mieliśmy do dyspozycji m.in. wersję E200, hybrydę i 220d. W tej ostatniej odmianie auto napędza najmniejszy i najsłabszy diesel w ofercie (194 KM), ale szybko okazuje się, że radzi on sobie całkiem dobrze z ważącą półtorej tony limuzyną. Zarówno podczas jazdy po mieście, jak i po autostradzie, auto jest dość dynamiczne, rozpędzając się do 100 km/h w 7,3 sekundy, a maksymalnie do 240 km/h. A przy tym czterocylindrowy silnik wysokoprężny pracuje bardzo cicho, co jest również zasługą dobrego wyciszenie wnętrza. Sama jazda po autostradzie sprawia najwięcej przyjemności po przełączeniu w tryb Sport+ (do wyboru są jeszcze programy: Eco, Comfort, Sport oraz Individual). Wtedy auto robi się bardziej dynamiczne, pedał szybciej reaguje na polecenia kierowcy, zawieszenie staje się twardsze (w wersji Avantgarde obniżono je o 15 mm), a układ kierowniczy bardziej bezpośredni. Ale jak przystało na limuzynę tej marki - w trybie Comfort - układ jezdny skutecznie tłumi wszelkie nierówności, nie zakłócając spokoju pasażerom.
Największe wrażenie robi jednak system autonomicznej jazdy - Drive Pilot. Jego działanie polega na koordynacji kilku układów, dzięki którym Mercedes może poruszać się samodzielnie, chociaż nadal to kierowca musi trzymać ręce na kierownicy i to on ma decydujący wpływ na prowadzenie auta. W skład Drive Pilota wchodzą m.in. kamery stereo z przodu i z tyłu, radary, czujniki odległości, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i wspomagania kierowania. System monitoruje zachowanie kierowcy oraz to co dzieje się na drodze i w razie potrzeby potrafi błyskawicznie zareagować. Kiedy więc jedziemy autostradą przy włączonym aktywnym tempomacie,
Mercedes utrzymuje ustawioną przez nas prędkość, zachowuje dystans za poprzedzającym go pojazdem i nawet kiedy nie trzymamy rąk na kierownicy, samoczynnie pokona łuk. Natomiast kiedy chcemy zmienić pas ruchu, wystarczy włączyć kierunkowskaz, a samochód sam zjedzie na pas obok, wykonując ten manewr w taki sposób, żeby nie zajechać drogi innym pojazdom. To jednak nie wszystko. Dzięki odpowiedniej aplikacji na telefon, auto można też zdalnie zaparkować np. na wąskiej przestrzeni lub wjeżdżać i wyjeżdżać z garażu, bez potrzeby zasiadania za kierownicą!
W podstawowej wersji E200 (184 KM) nowa E-klasa kosztuje 190 000 zł. Za model E220d (194 KM) trzeba zapłacić 195 500 zł, a za E350d (258 KM) - 267 800 zł. Nieco później na rynek trafi E400 4Matic (333 KM) z napędem 4x4 oraz odmiana hybrydowa E 350e (279 KM) z możliwością ładowania akumulatorów z sieci 230V. Oprócz tego, gamę uzupełnią sportowe odmiany AMG E 43 (401 KM) i E 63 (550 KM). Wszystkie wersje zestawiono z dziewięciostopniową skrzynią biegów 9G-TRONIC.
Wybrane dane techniczne Mercedesa klasy E i konkurentów:
Marka/model | Mercedes | BMW | Audi A6 |
Cena (zł) | 190 000 zł | 183 600 | 185 600 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | sedan/4 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4923/1852/1468 | 4907/1860/1464 | 4933/1874/1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2939 | 2968 | 4933 |
Masa własna (kg) | 1530 kg | 1595 | 1535 |
Poj. bagażnika (l) | 540 | 520 | 530 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 50 | 70 | 65 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność silnika (cm3) | 1991 | 1997 | 1798 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | tylna | przednia |
Skrzynia biegów: | automatyczna/9 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min. | 184/5500 | 184/5000 | 190/4200-6200 |
Moment obrotowy | 300/1200-4000 | 270/1250-4500 | 320/1400-4100 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 7,7 | 7,9 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 240 | 235 | 233 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 l/100 km | 6,4 | 5,9 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?