Zostaje zapach, który uruchamia subtelną machinę. Machinę wspomnień. Przed pojawieniem się samochodowych odświeżaczy powietrza większość aut miała „naturalny” zapach. Oleisty, z nutką oparów benzyny, niekiedy spalin. Podobnie, tylko w silniejszym stężeniu, pachniał warsztat. „Perfuma” była bogatsza. Dochodziły rozpuszczalnik, lakier, „przemysłowa” woń opiłków pochwyconych przez tłuste plamy. Samochodem się jeździ, pielęgnuje się go – to sedno jego posiadania. Ale zrządzeniem natury ślady atmosfery, którą wokół siebie roztacza, są często lepszą pożywką dla obrazów wyobraźni niż on sam.
Można dużo myśleć o samochodach, nie widząc wokół ani jednego. Wystarczy obejrzeć resztki toru testowego FSO na Żeraniu. Albo wybrać się do Starachowic, gdzie dawny tor przyfabryczny stał się częścią siatki ulic dzielnicy przemysłowej, która powstała na miejscu dawnej FSC. Na poboczu można jeszcze dojrzeć fragmenty tarki i kocich łbów, na których sprawdzano Stary. Niemiecki tor AVUS jest obecnie odcinkiem trasy A115 prowadzącej do Berlina. Wprawdzie aut tu pełno, ale zamiast odtruwanych katalizatorami BMW i Toyot użytkownicy świadomi historii drogi myślą o srebrzystych bolidach Caraccioli i von Brauchitscha.
W numerze m.in.:
- Ludzie motoryzacji: Louis Chevrolet
- AVUS. Najszybsza autostrada
- Silnik Wankla. Ślepa uliczka ewolucji
- Legendy motoryzacji
- Audi quattro
- Maserati Ghibli
- Skoda Octavia
- Wartburg 311, 312 i 313
- Dodge Viper
- Volkswagen Schwimmwagen
- Vespa
- Ogłoszenia
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?