Nowy rodzaj paliwa Pb 95 E10. Kierowcy mają problem? Ministerstwo odpowiada

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Nowe paliwo – Pb 95 E10, od 1 stycznia 2024 roku zastąpiło popularną 95-tkę E5.
Nowe paliwo – Pb 95 E10, od 1 stycznia 2024 roku zastąpiło popularną 95-tkę E5. Pixabay.com
Od nowego roku na stacjach paliw możemy zatankować nowy rodzaj paliwa - benzynę 95 E10. Jeden z posłów zwraca uwagę na problemy kierowców i pyta ministerstwo czy jest szansa na powrót starego paliwa na stacje.

Benzyna Pb 95 E10. Nowy rodzaj paliwa

Nowe paliwo – Pb 95 E10, od 1 stycznia 2024 roku zastąpiło popularną 95-tkę E5.

Zmiany są spowodowane unijnymi wytycznymi, których celem jest zmniejszenie emisji spalanego paliwa. Nowy rodzaj benzyny zawiera więcej biokomponentów.

Wcześniejsza benzyna bezołowiowa 95-oktanowa zawierała 5% bioetanolu, czyli biokomponentów. Z kolei po 1 stycznia 2024 roku na stacjach pojawiła się benzyna bezołowiowa 95-oktanowa o dwa razy większej zawartości bioetanolu. Nowa mieszanka zawierał więcej składników odnawialnych.

Po 1 stycznia 2024 roku Polska dołączyła do kolejnych państw członkowskich Unii Europejskiej, w którym będzie dostępna nowa benzyna E10. Dotychczas była ona dostępna w 17 krajach UE, a także jest powszechnie stosowana w Stanach Zjednoczonych oraz w Australii.

– Paliwo E10 jest uważane za paliwo, które będzie nie tylko zastępowało paliwo w pewnym sensie tradycyjne, ale również jest paliwem bardziej przyjaznym środowisku. Stąd też wszystkie wytyczne Unii Europejskiej zmierzają ku możliwości używania takich paliw, które będą zaspokajały potrzeby transportowe, ale przede wszystkim też chroniły środowisko – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Biznes Halina Pupacz, prezeska zarządu Polskiej Izby Paliw Płynnych. – Średnio w Unii paliwa kopalne wykorzystane w całej energetyce, nie tylko w paliwach transportowych, stanowią już 38 proc., w Polsce jest to w dalszym ciągu 78 proc. całego koszyka energetycznego.

Nie wszyscy mogą zatankować nowe paliwo

Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Pojazdy, które nie będą mogły być nią tankowane, będą musiały „przerzucić się” na benzyną 98-oktanową, która jest dziś o kilkadziesiąt groszy droższa na litrze. 10-proc. udział bioetanolu ma dotyczyć tylko benzyny 95-oktanowej. Z kolei 98-oktanowe paliwo nadal będzie miało 5-proc. udział biokomponentu.

Społeczność kierowców dopadły wątpliwości, czy do każdego auta będzie można bez konsekwencji wlać nowy rodzaj paliwa. Niektórzy eksperci szacują, że problemy mogą wystąpić z powodu właściwości spalania się bioetanolu, który potrzebuje wyższej temperatury, aniżeli zwykła benzyna. Najbardziej zagrożone miały być starsze silniki, zasilane gaźnikiem oraz z bezpośrednim lub mechanicznym wtryskiem paliwa. Dłuższa jazda może wówczas doprowadzić do szybszego zużywania się elementów głowicy oraz wypalania uszczelki, która się znajduje tuż pod nią. W konsekwencji może to doprowadzić do poważniejszej awarii silnika. Paliwo E10 zostało już wprowadzone w krajach, w których po drogach wciąż jeżdżą starsze modele pojazdów. W Litwie, Rumunii i Słowacji samochody są w porównywalnych rocznikach, jak w Polsce i żaden z kierowców nie skarży się na potencjalne problemy z silnikiem. Auta z roczników powyżej 2010 roku nie powinny mieć żadnych problemów po zatankowaniu nowego paliwa – informuje Marcin Korzeniewski, Autoplac.pl

Benzyna E10. Poseł domaga się wyjaśnień

Wprowadzenie benzyny E10 najmocniej finansowo dotknęło najmniej zamożnych kierowców, którzy nie mogą pozwolić sobie na zmianę pojazdu. Tankują nowe paliwo, które jest droższe. Sytuacja ta zaniepokoiła posła Prawa i Sprawiedliwości Daniela Milewskiego. Zwrócił się z interpelacją do Ministerstwa Klimatu i Środowiska w spawie nowego paliwa. Zapytał o o możliwość przedłużenia okresu obowiązywania możliwości tankowania klasycznego paliwa (95) na kolejne lata, tak aby dać możliwość przystosowania się uboższym warstwom społecznym do proponowanych zmian.

Benzyna E10. Ministerstwo odpowiada

- Problem z możliwością tankowania samochodów osobowych benzyną E10 o liczbie oktanowej 95 nie dotyczy milionów Polaków, lecz znacznej mniejszości grupy kierowców. W związku z powyższym Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie planuje przedłużenia możliwości tankowania benzyny E5 o liczbie oktanowej 95 - argumentuje resort.

Do tych modeli samochodów nie tankuj benzyny E10

Alfa Romeo

  • Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje,
  • Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.),
  • Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.),

Audi

  • Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004,
  • A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004,
  • Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki),

Daewoo

  • Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje,
  • Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje,

Fiat

  • Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010,
  • Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.),
  • Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.),
  • Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.),

Ford

  • Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW),

Lexus

  • Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007,
  • Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007,

Mazda

  • Mazda 323 – wszystkie wersje,
  • Mazda 626 – wszystkie wersje,
  • Mazda Demio – wszystkie wersje,
  • Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998,
  • Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005,

Mercedes

  • Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW),

Mitsubishi

  • Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW),

Opel

  • Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW),
  • Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.),

Renault

  • Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW),
  • Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW),
  • Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW),
  • Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW),

Seat

  • Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,
  • Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006,
  • Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005,

Skoda

  • Skoda Felicia 1.3,

Toyota

  • Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW),
  • Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW),
  • Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW),

Volkswagen

  • Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW),
  • Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW),
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW),
  • Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004
  • Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004
  • Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004

Volvo

  • Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).

Można sprawdzić, czy benzyna E10 nie zaszkodzi silnikowi

Kierowcy mający wątpliwości czy powinni tankować nowe paliwo, mogą szukać informacji na temat tankowania nowej benzyny w instrukcji pojazdu lub zajrzeć pod klapkę wlewu paliwa. Na to pytanie chętnie odpowiedzą również lokalni dealerzy samochodów oraz producenci.

Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty