Olej w silniku trzeba kontrolować

Edward Sowa
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu, warto więc poświęcić mu trochę uwagi i regularnie kontrolować jego stan.

Olej silnikowy smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

przed zużyciem, rdzewieniem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwając szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-chemiczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich zespołów w każdej temperaturze otoczenia. Aby dokonać prawidłowej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić samochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, należy odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej.

Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Informacje o jego lokalizacji znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, jednak w większości  pojazdów bagnet można łatwo rozpoznać po kolorowym uchwycie. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX. Każdy silnik zgodnie z normami może "pobierać" olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć zatarciem silnika i lepiej zbadać tego przyczynę. Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagnecie. Poziom uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX".
    
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego częściową dezaktywację. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regeneracji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Właściwości oleju pozwalają, na prawidłowe funkcjonowanie silników samochodów w każdych warunkach. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego systematyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczyną awarii oraz złej pracy silnika.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty