Decyzja o wprowadzeniu w pierwszej kolejności wersji spalinowej na polski rynek wynika z zainteresowania klientów i warunków dla aut elektrycznych w Polsce. Według raportu PZPM, w 2022 roku zarejestrowano prawie 60 proc. nowych samochodów spalinowych. Z nieco ponad 40 proc. rejestracji nowych aut z napędem alternatywnym, jedynie 2,69 proc. to auta w pełni elektryczne. Dane te pokazują, że polscy klienci ciągle chętniej wybierają auta spalinowe – chociaż trend ten się zmienia i w stosunku do 2021 roku, auta z napędem alternatywnym zwiększyły swój udział w rynku o około 5 proc., a auta elektryczne aż o ponad 50 proc. Dlatego też OMODA 5 EV trafi na polski rynek w drugiej kolejności.
OMODA 5 ICE – jaki będzie pierwszy wariant?
OMODA 5 ICE będzie napędzana silnikiem benzynowym 1.6 TGDi o mocy 197 koni mechanicznych z 7-stopniową automatyczną skrzynią DCT (dwusprzęgłowa) i napędem na przednią oś. Maksymalny moment obrotowy wyniesie 290 Nm, a przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h potrwa 7,8 sekundy.
Nowoczesnego i dynamicznego stylu modelowi OMODA 5 nadaje charakterystyczny grill z wlotami w kształcie diamentów oraz pełne oświetlenie LED z przodu i z tyłu. Środek auta również jest zaprojektowane tak, aby zapewnić podrózującym odpowiednią przestrzeń w środku i wygodę oraz jednocześnie być na tyle kompaktowe, że jazda i manewrowanie po mieście nie będzie problemem. Samochód mierzy 4 400 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 588 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 630 mm. OMODA 5 ICE w standardzie będzie wyposażona m.in. podwójne wyświetlacze LCD o przekątnej 10,25 cala, inteligentny asystent głosowy, adaptacyjny tempomat oraz fotele obszyte sztuczną, ekologiczną skórą. Kierowca ma również do dyspozycji 360-stopniową kamerę cofania oraz dostęp bezkluczykowy w standardzie.
Nadwozie jest wykonane w większości z aluminium, a do łączenia elementów wykorzystywana jest technologia nitowania i klejenia wywodząca się z przemysłu lotniczego. Jest to najbardziej ekologiczny sposób, który pozwala zaoszczędzić do 70 proc. energii w porównaniu z tradycyjnym spawaniem, a cały proces jest wolny od zanieczyszczeń. Do malowania modelu wykorzystywany jest najbardziej zaawansowany na świecie system natrysku suchej farby, z 95-procentowym współczynnikiem recyklingu powietrza i 60-procentową oszczędnością energii.
Podczas projektowania kluczowy był aspekt bezpieczeństwa – potwierdza to otrzymanie 5-ciu gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. W teście zderzeniowym zapewnia ochronę dorosłym i dziecom w środku na poziomie 87 proc. OMODA 5 jest wyposażona w m.in. w elektroniczny program stabilizacji jazdy, wykrywanie martwego pola, system monitorowania jazdy czy system wymijania, ostrzegania przed kolizją oraz autonomicznego hamowania awaryjnego.
OMODA 5 ICE – gdzie powstaje?
Model OMODA 5 jest przystosowany do europejskich standardów – został opracowany przy współpracy inżynierów w laboratorium R&D we Frankfurcie, którzy wzięli pod uwagę wymagania Europejczyków podczas projektowania auta.
Model, który trafi na polski rynek jest składany w głównej fabryce OMODA w Wuhu, w chińskiej prowincji Anhui. Oprócz niej są jeszcze trzy inne fabryki w Chinach oraz sześć w innych krajach, co daje łącznie dziesięć placówek. Każda z nich ma możliwość wyprodukowania 300 000 modeli rocznie, co odpowiada jednemu modelowi zjeżdżającemu z linii montażowej co minutę.
Cały proces produkcji w głównej fabryce w Wuhu jest w pełni zautomatyzowany – produkcją zajmuje się ponad 100 robotów.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?