Możliwość ładowania z zewnętrznej sieci pokładowych baterii, które mają teraz pięć razy większą pojemność w porównaniu do poprzedniej wersji auta oraz ponad dwukrotnie mocniejszy elektryczny silnik wpływa na poprawę parametrów jazdy i znacznie wydłuża zasięg jaki pojazd może pokonać tylko na napędzie elektrycznym. Porsche Panamera S E-Hybrid legitymuje się średnim zużyciem w tzw. cyklu mieszanym wynoszącym zaledwie 3,1 l/100km, co odpowiada emisji 71 g dwutlenku węgla na jeden kilometr. Z drugiej strony w razie potrzeby ważące ponad dwie tony auto potrafi rozpędzić się do setki w zaledwie pięć i pól sekundy.
Wzrost pojemności akumulatorów to rezultat zastąpienia ogniw niklowo-wodorkowych litowo-jonowymi, które zajmują tyle samo miejsca i tak samo jak wcześniej znajdują się pod podłogą bagażnika. W ich celach gromadzi się 9,4kWh energii, z czego 7,5kWh zużywane jest w układzie napędowym. Auto na samym napędzie elektrycznym jest w stanie teraz przejechać do 36 kilometrów, a elektryczna jazda w stylu Porsche może być całkiem dynamiczna, bo maksymalna prędkość na samych akumulatorach wynosi 135km/h.
Układ chłodzenia pokładowych akumulatorów zapewnia im idealny zakres temperatury pracy wynoszący od 20 do 44 stopni Celsjusza. Z kolei zimą do podniesienia ciepłoty bateriom do optymalnego poziomu służy dodatkowy układ elektrycznego ogrzewania.
Technologia plug-in umożliwia ładowanie akumulatorów z zewnętrznej sieci. Całkowity czas ładowania przy natężeniu prądu wynoszącym 16 amper wynosi około dwóch i pół godziny lub niecałe cztery przy natężeniu 10 amper.
Porsche Panamera S E-Hybrid ma tzw. napęd hybrydowy równoległy, w którym koła mogą być napędzane równocześnie przez silnik spalinowy i elektryczny lub osobno przez każdy z nich. W roli silnika spalinowego w Panamerze S E-Hybrid występuje doładowany trzylitrowy motor V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Agregat elektryczny to nowoopracowany motor o mocy, o 48 KM więcej niż w poprzedniej wersji. O 30 procent zwiększył się również jego moment obrotowy. Wzrost parametrów wymusił zastosowanie wydajniejszego układu chłodzenia, w którym uzwojenia rozmieszczone na nieruchomym stojanie są chłodzone tak jak poprzednio, cieczą, natomiast cewki ruchomego wirnika powietrzem. Oba silniki potrafią łącznie wytworzyć ponad czterysta koni mechanicznych. Moc na koła przenosi sprawdzona automatyczna przekładnia Tiptronic S o ośmiu przełożeniach, wyposażona w całkowicie przeprojektowany system sterowania, aby spełnić dodatkowe funkcje. I tak na przykład do jazdy wyłącznie na akumulatorach dobór przełożeń został opracowany na podstawie charakterystyki zmodyfikowanego silnika elektrycznego.
Kierowca Porsche Panamery S E-Hybrid może przyciskami na centralnej konsoli wybrać jeden z trzech dostępnych trybów jazdy. Włączenie E-Power oznacza wykorzystywanie głównie napędu elektrycznego. Tryb E-Charge to jazda, podczas której następuje doładowywanie wysokonapięciowego pakietu akumulatorów litowo-jonowych. Zgromadzona w n
ich energia pozwoli na kolejną w pełni elektryczną podróż. Doładowanie akumulatorów odbywa się za pomocą silnika elektrycznego, który zamienia się wtedy w prądnicę napędzaną przez silnik spalinowy. W procesie doładowania akumulatorów ważną role odgrywa również system odzyskiwania energii podczas hamowania. Przy prędkości poniżej 40km/h energia hamowania jest praktycznie w pełni odzyskiwana i zamieniana na elektryczną. Trzeci tryb Sport oferują jazdę z maksymalnym wykorzystaniem parametrów obu silników w połączeniu z odpowiednio dobraną charakterystyką układu przeniesienia napędu, zawieszenia, kierowniczego itp.
Oprócz nowych, specyficznych dla napędu hybrydowego wskaźników takich jak Power Meter (w miejscu tradycyjnego analogowego prędkościomierza), który pokazuje czy auto jest napędzane elektrycznie, czy w układzie hybrydowym i jaki jest poziom odzyskiwania energii podczas hamowania producent oferuje także rozwiązania opcjonalnego systemu Porsche Communication Management rejestrujące różne parametry pojazdu. Dostępna jest również aplikacja na smartfona umożliwiającą dostęp do informacji o stanie naładowania baterii, czasie jaki pozostał do pełnego naładowania ( gdy auto jest ładowane z zewnętrznej sieci) i chwilowym zasięgu na samych akumulatorach. Dzięki tej aplikacji można również ustawić godzinę rozpoczęcia ładowania a także sterować układem klimatyzacji.
Wybrane dane techniczne Porsche Panamery S E-Hybrid
Marka/model | Porsche Panamera S E-Hybrid |
Cena (zł.) | 507 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5 |
Liczba miejsc | 4 |
Wymiary i masy | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 5015/1931/1418 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1658/1662 |
Rozstaw osi (mm) | 2920 |
Masa własna (kg) | 2095 |
Pojemność bagażnika (l) | 335/1153 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 |
Układ napędowy | |
Silnik spalinowy | |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa 95 |
Pojemność (ccm) | 2995 |
Liczba cylindrów | 6 |
Moc (KM) przy obr/min | 333 przy 5500-6500 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 440 przy 3000-5250 |
Silnik elektryczny | |
Moc (KM) przy obr/min | 95 przy 2200-2600 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 310 przy 0-1700 |
Napędzana oś | tylna |
Skrzynia biegów: Typ/liczba przełożeń | Automatyczna/8 |
Osiągi | |
Łączna moc (KM) przy obr/min | 416 przy 5500 |
Moment obr (Nm) przy obr/min | 590 przy 1250-4000 |
Przyspieszenie 0 – 100km/h (s) | 5,5 |
Prędkość maks (km/h) | 270 |
Średnie spalanie (l/100km) (cykl mieszany) | 3,1 |
Emisja CO2 (g/km) | 71 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?