Nowa hybryda plug-in Porsche zawsze uruchamia się w trybie czysto elektrycznym i kontynuuje bezemisyjną jazdę na dystansie nawet 50 km, z prędkością do 140 km/h. Jednocześnie Panamera pozostaje prawdziwym samochodem sportowym wśród luksusowych limuzyn: od 0 do 100 km/h przyspiesza 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 278 km/h. Hybrydowy napęd już od chwili ruszenia z miejsca generuje systemowy moment obrotowy o wartości 700 Nm i kieruje go do wszystkich czterech kół
Silnik elektryczny w Porsche Panamera generuje moc 136 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w 918 Spyder, jego siła napędowa jest dostępna, gdy tylko kierowca dotknie pedału gazu – podczas gdy w poprzedniku do "uwolnienia" dodatkowego momentu obrotowego z jednostki elektrycznej pedał trzeba było wcisnąć przynajmniej w 80%. I podobnie jak w 918 Spyder, motor elektryczny jest gotowy dostarczyć dodatkowy moment obrotowy przez cały czas. W połączeniu z możliwościami nowego, 2,9-litrowego silnika V6 biturbo 330 KM/450 Nm zapewnia to bardzo dobrą siłę ciągu.
Wraz ze sprzęgłem rozłącznym benzynowego silnika V6 silnik elektryczny tworzy hybrydowy moduł nowej generacji. W porównaniu z elektrohydraulicznym systemem z poprzednika sprzęgło rozłączające jest teraz sterowane elektromechanicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła (ECA), który odznacza się jeszcze szybszymi reakcjami na komendy kierowcy. Podobnie jak w innych modelach Panamera drugiej generacji, za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada 8-stopniowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK). Zastępuje ona stosowaną w poprzedniku 8-biegową skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną.
Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiada chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy, zamontowany pod podłogą bagażnika. I chociaż jego pojemność zwiększono z 9,4 do 14,1 kWh, masa względem poprzednika pozostała bez zmian. Pełne ładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Jeśli kierowca skorzysta z opcjonalnej, pokładowej ładowarki 7,2 kW i połączenia 230 V/32 A zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW, czas ten skraca się do zaledwie 3,6 godziny.
Jednym ze znaków rozpoznawczych kolejnej generacji modelu Panamera jest nowa koncepcja wyświetlania i sterowania, zwana Porsche Advanced Cockpit – oparta na panelach dotykowych i indywidualnie konfigurowanych wyświetlaczach. Dwa 7-calowe ekrany po obu stronach analogowego obrotomierza tworzą interaktywny panel wskaźników, który – w przeciwieństwie do innych wersji – w modelu Panamera 4 E-Hybrid obejmuje wskaźnik mocy dopasowany do aktualnego stanu pracy napędu hybrydowego.
12,3-calowy ekran dotykowy pełni funkcję centrum sterowania systemem PCM (Porsche Communication Management). Tu i na panelu wskaźników podawane są liczne informacje związane z działaniem napędu hybrydowego, m.in. asystentów doładowania oraz zespołu hybrydowego. Asystent doładowania pokazuje ilość energii dostępnej w celu gwałtownego przyspieszenia, a asystent zespołu hybrydowego wskazuje sygnały służące regulacji wykorzystania energii elektrycznej.
Do standardowego wyposażenia nowego Porsche Panamera 4 E-Hybrid należy pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy zintegrowanym w kierownicy. Wraz z systemem PCM (Porsche Communication Management) przełącznik ten służy do aktywacji zróżnicowanych trybów jazdy. Poza znanymi z innych modeli Sport i Sport Plus hybrydowy wariant oferuje programy: E-Power, Hybrid Auto, E-Hold oraz E-Charge.
W Polsce ceny Porsche Panamera 4 E-Hybrid rozpoczynają się od 490 740 zł z VAT. Model można już zamawiać. Dostawy w Europie rozpoczną się w połowie kwietnia, na innych kontynentach – w kolejnych miesiącach przyszłego roku.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?