Peugeot 208 to jedno z najmłodszych dzieci francuskiego koncernu, bo auto zostało zaprezentowane na salonie samochodowym w Genewie w 2012 roku. Pojazd zastąpił produkowany od 2006 roku model 207. 12 miesięcy po premierze Peugeot wprowadził do gamy modelowej specjalną wersję 208 o oznaczeniu GTI, która miała nawiązywać do legendarnego Peugeota 205 GTi. I w tym przypadku lew w logo marki idealnie oddaje ducha tego hot-hatcha.
Zacznijmy od wyglądu, który wcale nie ostrzega przed mocą, jaka drzemie w małym Peugeocie 208 GTI. Co prawda testowany przez redakcję model, pokryty matowym lakierem o nazwie Ice Silver, sprawiał wrażenie „niepokornego”, ale zamiast popularnych ostrych krawędzi i linii, styliści francuskiej marki zdecydowali się na bardziej okrągłe, obłe kształty. W rezultacie 208 GTI sprawia wrażenie przyjaznego, choć wystarczy usiąść za jego kierownicą, by zorientować się, że to tylko pozory.
208 GTI różni się od wersji bazowej kilkoma szczegółami. Cień na tylną szybę rzuca dobrze wkomponowany spojler, natomiast auto porusza się na 17-calowych felgach o sportowym wzorze, z którymi kontrastują pomalowane na czerwono zaciski hamulców. Przednie światła LED-owe wkomponowano po części w maskę, a poniżej umiejscowiono niewielki grill. Z tyłu zamontowano chromowaną podwójną końcówkę układu wydechowego.
Wnętrze jest jednak bardzo komfortowe. Nie spotkamy tu słabej jakości plastików – inżynierowie Peugeota postarali się, by materiały wykończeniowe były naprawdę dobre. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mają pod dostatkiem miejsca zarówno na nogi (szczególnie w okolicach kolan), jak i nad głową. Z tyłu jest już ciasno, ale po trzydrzwiowym hot-hatchu ciężko w tym względzie wiele wymagać.
Peugeot 208 GTI jest standardowo wyposażony w aluminiowe listwy progowe oraz idealnie leżącą w dłoniach skórzaną, 3-ramienną kierownicę GTI z chromowanym wykończeniem. Wygodne i – co ważniejsze – zapewniające dobre trzymanie fotele, zostały pokryte tapicerką złożoną ze skóry Nappa Mistral i tkaniny Caro. Na środku umieszczono kolorowy ekran dotykowy LCD o przekątnej siedmiu cali. Służy on m.in. do obsługi kamery cofania, systemu audio (9 głośników JBL w cenie 2000 zł), nawigacji satelitarnej z mapą Europy (2300 zł), a także wyświetla dane dotyczące pojazdu. W standardzie klienci otrzymają też automatyczną klimatyzację dwustrefową. Za dodatkową opłatą 1800 zł Peugeota 208 GTI można wyposażyć w Pakiet Park Assist, czujniki parkowania i kamerę cofania.
Niewielkie rozmiary 208 GTI sprawiają, że w bagażniku udało się wygospodarować tylko 285 litrów pojemności. Po złożeniu kanapy z tyłu, kufer pomieści 1076 litrów bagażu.
Atutem auta jest za to niskie spalanie, na które wpływa niewysoka waga (1160 kg). Według producenta, auto może zużywać średnio 5,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Może, ponieważ do osiągnięcia takiej wartości potrzeba dużego samozaparcia. Wszystko dlatego, że 208 GTI nieustannie zachęca do tego, by mocniej wcisnąć prawy pedał w podłogę. W trakcie testu spalanie oscylowało w okolicach 7-7,5 litrów na 100 km.
Właściwości jezdne małego Peugeota robią duże wrażenie. 1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. Świetną robotę wykonuje tu też 6-biegowa manualna skrzynia biegów, która jest bardzo precyzyjnie skalibrowana. Zadbano też o dobre zestrojenie zawieszenia, które tłumi większość drobnych nierówności, choć z większymi dziurami radzi sobie raczej kiepsko. W ramach rekompensaty możemy napawać się dźwiękiem silnika, który jest bardzo wyraźny, ale nie za głośny.
Ceny Peugeota 208 zaczynają się od 41 700 zł. Testowany przez nas egzemplarz w wariancie GTI kosztował 87 00 zł (bez wyposażenia dodatkowego). Na liście opcji znajdziemy m.in. (poza wymienionymi wcześniej opcjami) szklany dach panoramiczny (1800 zł dopłaty), czy podgrzewane przednie fotele (700 zł)
Peugeot 208 GTI i konkurenci
Marka/model | Peugeot 208 GTI | Seat Ibiza Cupra | Ford Fiesta ST |
Cena (zł) | 87 000 | 78 100 | 75 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/3 | hatchback/3 | hatchback/3 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3973/1829/1460 | 4055/1693/1420 | 3969/1722/1495 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1470/1467 | 1465/1457 | 1473/1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2538 | 2469 | 2489 |
Masa własna (kg) | 1160 | 1185 | 1088 |
Pojemność bagażnika (l) | 285 | 292 | 281 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 | 48 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1598 | 1798 | 1596 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 208 przy 6000 | 192 przy 4300 | 182 przy 5700 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 300 przy 3000 | 320 przy 1450-4200 | 290 przy 1600-5000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,5 | 6,7 | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 | 235 | 223 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,4 | 6,0 | 5,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 125 | 139 | 138 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?