Peugeot 306 (1993 - 2002)

Jerzy Kozierkiewicz
Peugeot 306 jest typowym przykładem auta środka – przestronny, z kilkoma dobrymi silnikami i w miarę mało awaryjny.
Łącznie wyprodukowano i sprzedano na całym świecie blisko 2,8 mln. egzemplarzy, w tym 52 proc. z dieslem.
Peugeot 306  (1993 - 2002)

Nadwozie

 

Peugeot 306 dostępny jest na rynku w kilku odmianach nadwozia – 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi czyli Break i kabriolet. Stylistyka auta to sprawa indywidualnych gustów, dużo ważniejsza jest jego funkcjonalność. We wnętrzu mieszczą się wygodnie cztery dorosłe osoby, choć

Peugeot 306  (1993 - 2002)

zdecydowanie luźniej mają pasażerowie przednich foteli. Fotele przednie są dobrze wyprofilowane i nisko osadzone. Jeżeli kierowca jest średniego wzrostu, to z tyłu pozostaje wystarczająco dużo miejsca na nogi pasażerów. Kokpit jest zaprojektowany poprawnie i czytelnie, a przełączniki ustawione są ergonomicznie. Należy pamiętać, że przycisk klaksonu umieszczony jest w dźwigni kierunkowskazu.

 

Silniki
Peugeot 306  (1993 - 2002)

 

Zainteresowani tym modelem mają do wyboru kilka jednostek napędowych. Najczęściej na naszym rynku występują silniki benzynowe 1,4 litra i mocy 75 KM oraz 1,6 l/90 KM. Popularny jest tez diesel 1,9/90 KM. Oczywiście wybór silników jest większy. Z benzynowych warto zainteresować się silnikiem 1,8 l o mocy 101 KM i 2,0 o mocy

Peugeot 306  (1993 - 2002)

136 KM. Obydwa mają dość umiarkowane zużycie paliwa. Bardzo dobrym dieslem jest 2,0 HDi o mocy 90 KM zużywającym średnio ok. 6,5 l na 100 kilometrów. Ale dla miłośników dynamicznych aut najlepszym będzie wersja S 16 z dwulitrowym silnikiem o mocy 167 KM. 

 

Eksploatacja

 

Na rynku wtórnym jest spory wybór Peugeotów 306. Generalnie model cieszy się dobrą opinią. Najsłabiej notowane są roczniki z pierwszych lat

Peugeot 306  (1993 - 2002)

sprzedaży (1993 - 97). Były one dość awaryjnie i mają ubogie wyposażenie seryjne. Chyba, że trafi się bogatsza wersja z rynku niemieckiego. Najlepiej więc szukać auta po 1997 r., już po przeprowadzonym restylingu.

Użytkownicy „306” narzekają na awaryjność łożysk i gumowych poduszek tylnej osi, zużywanie się gumowych osłon przegubów napędowych, nadmiernie korodujące układy

Peugeot 306  (1993 - 2002)

wydechowe, awarie alternatora, nieszczelności układu chłodzenia. W niektórych modelach zdarzają się kłopoty z hamulcami z powodu nierównomiernego zużycia tarcz. Objawia się to przy szybszej jeździe drganiami kierownicy.

 

Właściciele cenią sobie model 306 przede wszystkim za komfort jazdy, umiarkowane zużycie paliwa, zwrotność i umiarkowane ceny części zamiennych. W Polsce w latach 1993 - 2002 sprzedano około 15 tys. samochodów Peugeot 306. Największą popularnością cieszyła się wersja hatchback z silnikiem 1,4 i 1,6 l. Do tych liderów dołączył model w wersji kombi.

 

Wady:

- nieszczelności układu chłodzenia,

- skorodowany układ wydechowy,

- awarie instalacji elektrycznej, najczęściej alternator

 

Zalety:

- przestronne wnętrze

- komfortowe zawieszenie

- umiarkowane ceny części zamiennych

 

Historia modelu

 

1993 – debiut modelu w wersji 3 i 5-drzwiowej (luty)
1994 – wersja kabriolet (marzec)
1994 – nadwozie w wersji sedan (wrzesień)
1996 – wprowadzenie na rynek  wersji S16 z 6 biegową skrzynią biegów (lipiec)
1997 – w kwietniu 306 po restylingu i pojawia się wersja kombi
1999 – w sprzedaży pojawia się silnik HDi

2001 – zakończenie produkcji

2002 – koniec sprzedaży modelu 306

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

1,4

6,0-11,0

7,2-9,8

6,9-8,0

9,3-11,9

10,3-12,7

12,5-16,5

17,0-20,4

17,4-23,6

21,4-24,5

24,9

1,6

6,5-8,8

6,1-8,7

9,1-11,5

10,5

11,8-19,9

13,3-21,3

13,9-22,5

18,0-27,9

23,9-26,5

23,0

1,8

6,0-9,8

-

10,5

11,0-16,5

16,9

-

-

26,5

-

-

2.0

8,3-11,0

-

12,0

20,0

12,4

13,2

-

23,9-29,9

-

-

1,9 D

5,9-9,8

10,9-16,5

8,9-11,9

11,2-13,9

10,5-13,9

14,9-18,0

11,9-20,0

16,5-24,9

18,9-22,9

 

2,0 HDi

-

-

-

-

-

-

20,2

15,5-19,2

24,3-28,5

15,9-28,3

     

Wybrane dane techniczne

 

Rodzaj nadwozia

hatchback

hatchback

hatchback

hatchback

sedan

sedan

kombi

kombi

Typ silnika

benzyna

benzyna

diesel

diesel

benzyna

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność skokowa

(cm³)

1361

1587

1905

1997

1361

1762

1587

1998

Moc (KM/obr/min)

75/5500

90/5600

70/4600

90/4000

75/5500

112/5500

90/5600

135/5500

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

111/3400

135/3000

120/2000

205/1900

111/3400

155/4250

135/3000

180/4200

Prędkość maksymalna (km/h)

170

179

161

180

173

193

180

201

Zużycie paliwa 120 km/h/ miasto

(l/100 km)

5,6/9,1

5,8/9,9

5,0/8,3

4,4/7,2

5,8/9,7

6,3/12,0

6,2/10,4

7,0/12,8

Ogumienie seryjne

185/65R14

 

195/55/R15

185/65R14

 

195/55/R15

Objętość bagażnika (dm³)

270

465

442

Długość/

szerokość/

wysokość (cm)

 

403/169/138

 

426/169/138

 

434/169/141

Masa własna (kg)

1020

1060

1080

1135

1040

1140

1120

1205

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty