Peugeot 308 kontra Seat Leon

Jarosław Zgirski
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Peugeot 308 i Seat Leon nie są przesadnie praktyczne, ale posiadają ciekawe stylistycznie nadwozia, niezłe silniki i dobrze się prowadzą. Leon jest bardziej sportowy, a 308 ma więcej miejsca z tyłu.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

 

W poprzednich wcieleniach francusko-hiszpański tandem nie oszałamiał wyglądem zewnętrznym, nie miał też zbyt fantazyjnego wnętrza. Seat Leon poprzedniej generacji był wersją hatchback modelu Toledo, natomiast Peugeot 307 powstał na fali popularności mniejszego kuzyna - 206. Teraz firmy z Paryża i Martorell dorobiły się bardziej wyrazistych kompaktów. 

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

Leon samym wyglądem aspiruje do aut sportowych - linia nadwozia z łagodnie opadającym dachem zakończonym spoilerem, masywne boki ze sprytnie ukrytymi klamkami tylnych drzwi, maska z charakterystycznym grillem i przetłoczeniami oraz wydłużone klosze świateł z przodu i tyłu. Peugeot 308 w stosunku do poprzednika aż tak mocno się nie

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

zmienił.

 

Karoseria przypomina nieco starszy model, ale przód pojazdu wygląda teraz bardziej dynamicznie.  Znacznie ciekawsze i lepiej dopracowane jest także wnętrze pojazdu. Francuzi postarali się, by deska rozdzielcza i pozostałe elementy wyposażenia wnętrza wraz z obiciem drzwi i tapicerką były jak najlepszej jakości.

 

Panel środkowy nie jest przeładowany przyciskami i pozwala na bezproblemową obsługę, choć “rozpracowanie" dostępnego w

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

opcji, radioodtwarzacza z funkcją korzystania z telefonu komórkowego wymaga przyzwyczajenia. Ergonomii nie można też odmówić kokpitowi Leona, choć to identyczne rozwiązanie jakie zastosowano w Toledo i Altei. Na pochwałę zasługuje bardzo dobre trzymanie boczne foteli. Kierowca i pasażer z przodu mogą się czuć prawie, jak w sportowym samochodzie.

 

Peugeot 308 pod względem ukształtowania siedzisk niewiele ustępuje konkurencji, jego fotele także są dość twarde, ale okazują się wygodne, szczególnie podczas dłuższych podróży.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Seat ma mniej miejsca z tyłu, ze względu na opadający dach. Z kolei bagażniki porównywanych rywali nie odbiegają od średniej tego segmentu, więc zmuszają do starannego planowania ilości zabieranych toreb czy pakunków.

 

Lista wyposażenia obu samochodów najwyższej wersji (poza sportową odmianą Leona) jest długa, jednak różnice w standardowym wyposażeniu znikają, gdy porówna się poziom cen najważniejszych opcji. I tak np. dokupienie kurtyn powietrznych w Peugeocie to koszt 1200 zł, natomiast za system kontroli trakcji ESP w Leonie zapłacimy 2 tys. zł.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

Sercem testowanego Leona był 2-litrowy diesel z pompo-wtryskiwaczami o mocy 140 KM, natomiast w Peugeocie zastosowano nowocześniejszy 136-konny silnik w technice common rail o tej samej pojemności.  Mimo podobnej mocy Seat ma znacznie mniejszą masę (o 168 kg) i chętniej przyspiesza niż "francuski lew".  Za to Peugeot minimalnie

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

mniej pali. Mankamentem pracującego pod maską Leona silnika TDI jest większy hałas. Towarzyszy on nam szczególnie tuż po jego uruchomieniu, kiedy wyraźnie słychać charakterystyczny "klekot". 

 

Wrażenia z jazdy

 

To co w Seacie najbardziej cieszy kierowcę, to charakterystyka zawieszenia. Leon pewnie trzyma się drogi, nawet na ciasnych

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

zakrętach. Podczas jazdy można wyczuć nierówności drogi, ale nie cierpi na tym zbytnio komfort pasażerów. Zawieszenie Peugeota nie jest aż tak sportowo zestrojone, ale nadwozie także nie buja się na zakrętach i "trzystaósemka" prowadzi się dość stabilnie.

 

Niemal sportowe doznania w czasie jazdy Leonem zapewnia też dość krótki skok lewarka zmiany biegów oraz doskonale leżące w dłoniach koło kierownicy. Peugeot z kolei nieco traci z powodu mniejszej precyzji skrzyni przy szybko zmienianych biegach.

 

Seat spodoba się zatem osobom, lubiącym sportowe, agresywne linie nadwozia i podobny styl prowadzenia. Peugeot jest nieco dostojniejszy, ale stara się przekonać do siebie przytulniejszym wnętrzem i przyzwoitymi własnościami jezdnymi. 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Peugeot 308 2.0 HDi

Seat Leon 2.0 TDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1997

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

136/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,1

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

205

205

Pojemność bagażnika (l)

348/1201

341

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,9/8,6

6,1/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

428/181,5/152

431,5/177/146

Rozstaw osi (cm)

261

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

81 800

83 490*

Utrata wartości po 3 latach (%)

             44,2

39,7 

*- w promocji auto kosztuje 81 499 zł

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Peugeot 308

Premium+

Seat Leon

Stylance

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

2290

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane

i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja automatyczna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 308

Seat Leon

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty