Pierwsza jazda: nowy Volkswagen Golf GTI - ostra siódemka (FOTO, FILM)

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Golf GTI VII
Volkswagen Golf GTI VII
Do sprzedaży w Polsce trafił nowy Volkswagen Golf GTI. Auto dostępne jest w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej i z silnikiem 2.0 TSI w dwóch zakresach mocy.
Volkswagen Golf GTI VII
Volkswagen Golf GTI VII

To siódme już wcielenie sportowej wersji Volkswagena Golfa. Skrót GTI w marce Volkswagen funkcjonuje od 1976 roku, kiedy na rynku pojawił się pierwszy VW Golf GTI.

Nowy VW Golf GTI, po raz pierwszy w historii, jest dostępny w dwóch wersjach mocy: 220 KM oraz 230 KM (z pakietem Performance).

Delikatny makijaż

Volkswagena Golfa GTI nigdy nie cechowała ekstremalna stylistyka nadwozia. Zawsze stosowano elementy, które miały tylko podkreślać sportowy wygląd samochodu.

Tak też jest w najnowszym wcieleniu tego modelu. Sylwetkę Volkswagena Golfa GTI VII wyróżniają m.in. zderzaki o nieco bardziej wyrafinowanej stylistyce niż seryjne. W przedniej partii nadwozia charakterystycznym elementem, stosowanym od pierwszego GTI, jest czerwony pasek biegnący poniżej atrapy chłodnicy.

Z tyłu o sportowych ambicjach tego auta świadczy czarny dyfuzor widoczny pod zderzakiem. Z prawej i lewej strony wbudowano chromowane końcówki rur wydechowych. Sportowy styl uzupełniają 18-calowe, oryginalne obręcze z lekkich stopów, zza których połyskują czerwonezaciski hamulców.

Sportowo-komfortowo

Atmosfera w kabinie jest mieszanką komfortu ze sportowym stylem. Seryjne, sportowe fotele pokryte są oryginalną tkaniną w kratkę ("Jacky"). Ten wzór jest stosowany już od czasów pierwszego Volkswagena Golfa GTI.

Ponadto auto wyposażono w pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, aluminiowe detale na dźwigni oraz skórzaną, profilowaną ściętą u dołu kierownicę.

Osłona dźwigni zmiany biegów, skórzana dźwignia hamulca ręcznego oraz kierownica wykończone są czerwoną lamówką, która kontrastuje z czarną podsufitką.

Nie zapomniano też o tradycyjnych, efektownych dodatkach. Np. gałka dźwigni zmiany biegów (w wersji manualnej) imituje piłkę golfową – tak, jak w pierwszym VW Golfie GTI.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Volkswagena Golfa GTI VII

Volkswagen Golf GTI VII
Volkswagen Golf GTI VII

Silnik 2.0 TSI w dwóch wersjach

Atutem Volkswagena Golfa GTI był zawsze mocny silnik. Tak też jest w nowym modelu. Jednak nowością jest to, że benzynowa jednostka napędowa może mieć dwa zakresy mocy – 220 lub 230 KM (pakiet performance). W obu przypadkach pojemność silnika wynosi 2 litry. Jednostka jest wyposażona w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa.

Ponadto zastosowano regulowany układ sterowania zaworami z podwójną regulacją faz rozrządu oraz, co jest nowością w tej klasie mocy, chłodzony wodą kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów. Jak twierdzi producent, taki sposób chłodzenia spalin ma duży wpływ na obniżenie zużycia paliwa. W obu wersjach mocy silnik jest standardowo wyposażony w system start-stop.

Według danych fabrycznych, Volkswagen Golf GTI VII z 6-biegową manualną skrzynią biegów i w obu stopniach mocy silnika spala średnio 6 litrów benzyny na 100 km. W porównaniu do poprzednika, który miał silnik o mocy 210 KM, średnie zużycie paliwa zmniejszyło się o 1,3 litra.

Na zamówienie VW Golf GTI VII może być wyposażony w 6-stopniową przekładnię dwusprzęgłową (DSG). W tym przypadku wersja o mocy 220 KM spala 6,4 l/100 km, a mocniejszy wariant 230 KM – 6,5 l/100 km.

A jakie są przyspieszenia? GTI o mocy 220 KM startuje od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 246 km/h (DSG: 244 km/h). Volkswagen Golf GTI w wersji Performance (230 KM) potrzebuje na sprint do 100 km/h 6,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (DSG: 248 km/h).

Wrażenia z jazdy

Podczas prasowej prezentacji Volkswagena Golfa GTI siódmej generacji mogliśmy skonfrontować wszystkie zapewnienia producenta o zaletach tego auta. Do jazdy wybraliśmy wersję z sześciobiegową skrzynią ręczną.

Faktycznie, GTI pędzi jak wystrzelone z procy. Pierwsze sto kilometrów na godzinę na prędkościomierzu zobaczyliśmy w niecałe 7 sekund od chwili startu, czyli w czasie podobnym do informacji zawartych w danych technicznych (6,5 s). W trakcie przyspieszania spod podwozia dochodził do kabiny rasowy, sportowy dźwięk, który mieszał się z warkotem silnika.

Pomimo narowistego motoru Volkswagena Golfa GTI prowadzi się jak pokojowego pieska. W zakrętach auto jedzie jak po szynach ani na moment nie zbaczając z wytyczonego toru jazdy. I co ważne, choć zawieszenie jest utwardzone, to jednak przejazd po dziurawej drodze nie jest nieprzyjemnym doświadczeniem.

Wyposażenie i ceny

W standardowym wyposażeniu nowy Volkswagen Golf GTI posiada sześć poduszek powietrznych, systemy ABS/ESP, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i diodowymi światłami do jazdy dziennej, diodowe światła tylne, kierownicę multifunkcyjną (dla wersji z skrzynią DSG z możliwością zmiany biegów przyciskami na kierownicy), komputer pokładowy, klimatyzację automatyczną oraz pakiet czujnik deszczu, system audio z CD i ekranem dotykowym.

Wyposażenie seryjne Volkswagena Golfa GTI Performance obejmuje dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi oraz większe, wentylowane hamulce z przodu i z tyłu.

Trzydrzwiowy Golf GTI kosztuje 107 390 zł. Cena Golfa GTI z pakietem Performance wynosi 111 390 zł. W przypadku wersji pięciodrzwiowej Golf GTI kosztuje 109 050 zł, a z pakietem Performance - 113 050 zł.

Główni konkurenci Golfa GTI to Ford Focus ST (250 KM) i Opel Astra OPC (280 KM). Ten pierwszy model kosztuje 124 750 zł, drugi – 123 050 zł (dostępna jest tylko wersja trzydrzwiowa).

Plusy
atrakcyjne nadwozie
mocny silnik
bogate wyposażenie

Minusy
Stosunkowo duży spadek wartości przy odsprzedaży

Volkswagen Golf GTI - dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw., pojemność 1984 ccm
Moc i moment obrotowy: 220 przy 4500 obr/min; 350 Nm przy 1500 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6 biegów; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 6,5 s
Prędkość maksymalna: 246 km/h
Średnie spalanie (miasto,trasa,średnie): 7,5/5,1/6,0 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./roz. osi): 4268/1442/1790/2631 mm
Masa i poj. bagażnika: 1278, 380 l
Cena auta testowego: 113 050 zł

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty