Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI GreenLine i Skoda Octavia G-Tec - o kropelce (WIDEO)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI GreenLine i Skoda Octavia G-Tec - oszczędnie i ekologicznie
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI GreenLine i Skoda Octavia G-Tec - oszczędnie i ekologicznie
Skoda uzupełniła ofertę swoich modeli o wersje GreenLine, czyli wyjątkowo oszczędne i ekologiczne. Przy okazji zaprezentowała Octavię G-Tec, której silnik jest zasilany gazem ziemnym.
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI GreenLine i Skoda Octavia G-Tec - oszczędnie i ekologicznie
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI GreenLine i Skoda Octavia G-Tec - oszczędnie i ekologicznie

To druga edycja wersji GreenLine. Jednak poprzednio w tej odmianie proponowano modele Fabia, Octavia, Yeti i Superb. Teraz doszedł jeszcze Rapid.

Kilka zmian

Skoda Rapid to ubiegłoroczna nowość Skody. Auto jest łącznikiem pomiędzy kompaktową Octavią a miejską Fabią. Jednak naszym zdaniem w Rapidzie jest więcej z tego drugiego modelu, choć wielkością bagażnika autu bliżej do Octavii.

W wersji GreenLine elementem wyróżniającym jest silnik. W Rapidzie jest to wysokoprężna jednostka TDI o pojemności 1,6 litra i mocy 90 KM. Wybór takiego, a nie innego motoru do wersji GreenLine był podyktowany jego bardzo niskim zużyciem paliwa.

Jednak GreenLine to nie tylko silnik. W każdym z modeli tej serii, w tym i w Rapidzie, wprowadzono kilka istotnych zmian w porównaniu ze zwykłymi modelami. Przede wszystkim polepszono aerodynamikę nadwozia projektując specjalny przedni grill, który zmniejsza opór powietrza. Poza tym zastosowano opony o niskim współczynniku tarcia. Natomiast zrezygnowano z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego.

W standardowym wyposażeniu jest również system Start/Stop, który wyłącza silnik podczas krótkotrwałych postojów auta (np. na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną). Po wciśnięciu sprzęgła silnik automatycznie uruchamia się. Zadaniem tego systemu jest również zredukowanie – zgodnie z wytycznymi UE - emisji spalin. Wiadomo – kiedy silnik nie pracuje to i nie ma dymienia.

Skoda Rapid jest również wyposażona w asystenta zmiany biegów, który podpowiada kiedy wrzucić odpowiednie przełożenie w stosunku do obrotów silnika (choć akurat ten system jest wielu innych autach).

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Skód w wersji GreenLine trasa testowa prowadziła w połowie autostradą, w połowie zwykłymi drogami (sporo w terenie zabudowanym). Razem ok. 150 km. To oczywiście niewiele, aby dogłębnie poznać auto, ale na tyle sporo, żeby móc coś o nim powiedzieć.

Silnik 1.6 TDI w Rapidzie startuje dość szorstko i hałaśliwie. Kiedy już się nagrzeje nabiera nieco ogłady, a hałas łagodnieje. Podczas jazdy jednostka dość chętnie reaguje na mocniejsze naciśnięcie pedału gazu.

Według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa Rapida 1.6 TDI GreenLine wynosi 3,8 litra na 100 km, podczas gdy w zwykłej wersji 1.6 TDI silnik spala 4,4 l. W czasie jazdy próbnej komputer pokładowy wskazał właśnie ten ostatni wynik.

Podczas próby rozpędzenia auta od 0 do 100 km/h uzyskaliśmy 12,8 sekundy, czyli trochę więcej niż podaje producent (12 s).

Trochę uwag mamy do skrzyni biegów. Sam mechanizm i przekładnia pracują poprawnie. Jednak podczas jazdy w mieście trudno przez dłuższy czas utrzymać wybrane przełożenie.

Zawieszenie o nieco utwardzonej charakterystyce dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Jednak w zakrętach nadwozie ma tendencje do wychyłów. Podczas jazdy najbardziej denerwującym wrażeniem są odgłosy pędu powietrza, które przy większych prędkościach docierają do wnętrza kabiny.

Cena i wyposażenie

Skoda Rapid 1.6 TDI 90 KM GreenLine kosztuje 63 400 zł, o 2900 zł więcej niż zwykła wersja 1.6 TDI. W wyposażeniu standardowym wersji GreenLine znajdziemy m.in.: sześć airbagów, ABS/ESP, centralny zamek z pilotem, przednie fotele z regulacją wysokości, elektryczne sterowanie szyb bocznych przednich, reflektory przeciwgłowe, przyciemniane szyby z tyłu, układ Start/Stop, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzację, komputer pokładowy.

Plusy
Oszczędny silnik
Duży bagażnik
Dobre wyposażenie

Minusy
Wychyły nadwozia na zakrętach
Dużo plastików w kabinie

Skoda Rapid 1.6 TDI 90 KM GreenLine – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, pojemność 1598 ccm
Moc i moment obrotowy: 90 KM przy 4200 obr/min; 230 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,0 s
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,5/3,4/3,8 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4483/1461/1706/2602 mm
Masa: 1188 kg
Pojemność bagażnika: 550 l
Cena auta testowego: b.d.

Na benzynie lub gazie

Prasowa prezentacja Skód w wersji GreenLine była także okazją do sprawdzenia mozliwości Octavii G-Tech, czyli z silnikiem zasilanym sprężonym gazem ziemnym CNG lub biometanolem. To pierwszy taki samochód w katalogu Skody, wcześniej były wersje z zasilaniem gazem LPG.

Pod maską Octavii G-Tec znalazł się benzynowy silnik o pojemności 1.4 litra i mocy 110 KM, w którym fabrycznie zamontowano instalację gazową na CNG. Do jej zasilania pod podłogą bagażnika umieszczo dwa zbiorniki gazu o pojemności nieco ponad 20 metrów sześciennych każdy.

Poza tym auto ma klasyczny bak na benzynę. Wlewy do wszystkich zbiorników znajdują się obok siebie, pod klapką z prawej strony w tylnej części nadwozia.

Co ciekawe, silnik niemal zawsze uruchamia się korzystając z gazu. Jedynie w sytuacji, gdy temeperatura cieczy chłodzącej spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza jako pierwsza wtryskiwana jest benzyna. Ale już po około dwóch minutach następuje automatyczne przełączenie na gaz.

 

Przełączenie odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy. Nie ma żadnego szarpnięcia czy wzrostu obrotów silnika. O tym, że jedziemy już na gazie informuje podświetlona na zielono kontrolka zużycia tego paliwa umieszczona na tarczy obrotomierza.

Ponadto na wyświetlaczu komputera pokładowego możemy jeszcze obserwować informację o zasięgu, jako możemy pokonać na gazie i benzynie. Jak informuje producent Skodą Octavią G-Tec bez tankowania można przejechać łącznie 1330 km - 410 na gazie i 920 km na benzynie. Według danych fabrycznych silnik zużywa 5,4 metra szśc. CNG na 100 km.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 10,9 s, zaś prędkość maksymalna to 195 km/h. W przypadku Skody Octavii G-Tec Combi sprint do setki jest o 0,1 s dłuższy, a prędkość maksymalna niższa o 2 km/h.
Skoda Octavia G-Tec nie będzie jednak (przynajmniej na razie) sprzedawana w Polsce. Barierą jest m.in. skąpa sieć stacji tankowania CNG (są 24 punkty, z czego tylko nieliczne czynne całą dobę).

W ofercie Skody pojawił się jeszcze jeden model z silnikiem na CNG - Citygo G-Tec. Ale i ten samochód nie trafi do Polski.

Skoda Octavia G-Tec – dane techniczne
Nadwozie: pięciodrzwiowy liftback
Silnik: benzynowy/CNG, R4, 16V, pojemność 1395 ccm
Moc i moment obrotowy: 110 KM przy 4800 obr/min; 200 Nm przy 1500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 10,9 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Średnie spalanie CNG: 5,4 m3/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4659/1461/1814/2680 mm
Masa: 1390 kg
Pojemność bagażnika: 460 l
Cena auta testowego: b.d.

Wojciech Frelichowski 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty