Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)

Sławomir Draguła
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)
Skoda Rapid to propozycja dla tych, którym Octavia wydaje się zbyt duża i przede wszystkim zbyt droga. Sprawdzamy, jak jeździ to auto.
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)
Pierwsza jazda: Skoda Rapid 1.6 TDI - kieszonkowa Octavia (FILM)

Skoda konsekwentnie realizuje swoja ofensywę na rynku motoryzacyjnym. Kilka miesięcy po wprowadzeniu do sprzedaży miejskiego Citigo, tym razem na rynek wjeżdża kompaktowy liftback Rapid. To siódmy model, nie licząc dostawczego Praktika, oferowany aktualnie przez Skodę.

Wygląd – nie ma się czego wstydzić

Skoda Rapid ma wyznaczać nową linię stylistyczną dla kolejnych modeli, które będą pojawiać się w gamie producenta z Mlada Boleslav. Patrząc na Skodę Rapid z przodu w oczy rzuca się nowy bardziej wyrazisty grill zdobiony chromowaną ramą, który dobrze komponuje się z długimi reflektorami i wcinającą się w niego klinem maską.

czytaj także Pierwsza jazda: Skoda Rapid - galeria zdjęć  
 
Na klinie widnieje logo Skody, które nie jest już zielone, ale srebrne. Z boku samochód prezentuje się równie dobrze. Ma dobrze dobrane proporcje, urody dodają mu przetłoczenia w górnej i dolnej części drzwi. Z tyłu dominują natomiast lampy w kształcie litery "C" oraz nowe logo marki.

Wnętrze – bez polotu

Wnętrze Skody Rapid nie powala swoim wyglądem. Po pierwsze rażą plastikowe obicia drzwi, które szybko się rysują. Rysy były już widoczne na nowiutkich egzemplarzach, które dostali do przetestowania dziennikarze. Kiedy zapytaliśmy się jednego z projektantów samochodu, dlaczego zastosowano plastiki, odpowiedział, że to ma obniżyć cenę auta. Kokpit wykonany jest z dość twardego plastiku, ale może się podobać. 

 

Zegary są za to przejrzyste, a obsługa wszystkich przycisków i włączników nie przysparza problemów. Skoda Rapid otrzymała nową, czteroramienną kierownicę, pod siedzeniem kierowcy znajdziemy praktyczny uchwyt na kamizelkę odblaskową, a na boczkach przednich foteli umieszczone są siatki, w których można przewozić np. butelki.

We wnętrzu Skody Rapida konstruktorzy zaplanowali wiele schowków oraz przydatny chwytak na telefon dotykowy. Ciekawostka. W klapce wlewu paliwa umieszczona jest skrobaczka do szyb. Bagażnik ma natomiast 550 litrów i należy do największego w klasie. W kabinie Skody Rapid jest sporo miejsca.

czytaj także Testujemy: Hyundai i20 - krok naprzód. Zdjęcia 

Samochodem bez większych problemów mogą podróżować cztery dorosłe osoby, choć oczywiście auto rejestrowane jest na pięć osób.

Wyposażenie - jest w czym wybierać

W podstawowym wyposażeniu Skody Rapid jest ABS, ESP, ASR, system kontroli ciśnienia w kołach (w opcji asystent ruszania pod górę), czołowe i boczne poduszki powietrzne, te ostatnie z funkcją ochrony głowy, czujniki parkowania z tyłu, tempomat. Samochód może być również wyposażony m.in. w automatyczną klimatyzację, nawigację, wielofunkcyjną kierownicę, podgrzewane fotele, czy pakiet elektryczny.

 

czytaj także Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Skody Rapid 1.6 TDI 105 KM DPF

Skoda Rapid 1,6 TDI CR DPF 105 KM - zdjęcia

Wrażenia z jazdy

Podczas pierwszej jazdy testowaliśmy Skodę Rapid z silnikiem wysokoprężnym 1,6 TDI o mocy 105 KM, zasilanym wtryskiem bezpośrednim Common-Rail III z filtrem cząsteczek stałych. Samochód z tym silnikiem bardzo dobrze radził sobie na austriackich i słowackich autostradach oraz pagórkowatych drogach w okolicach Bratysławy.

Przy prędkości 140 km/h w środku jest cicho, nie słychać zbytnio silnika ani pędu wiatru. Bez problemu można rozmawiać i słuchać radia. Trochę za miękkie są fotele i to da się odczuć w czasie dłuższej jazdy. Samochód reaguje przyzwoicie na pedał gazu, silnik jest elastyczny i pracuje kulturalnie.

Pierwszą setkę na liczniku miało już po 10,5 sekundy. Według producenta średnie spalanie Skody Rapid z silnikiem 1,6 TDI o mocy 105 KM to 4,4 l/100 km. Nam podczas jazdy po stolicy Słowacji komputer pokładowy pokazywał spalanie w wysokości 6,3 l, a na autostradzie przy dynamicznej jeździe około 6 litrów.

Silniki

Do wyboru ma być sześć silników: cztery benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie spełniają normę Euro 5. Najsłabsza jednostka benzynowa to 1,2 MPI o mocy 75 KM, która w cyklu mieszanym spala 6,1 l/100 km. Silniki 1,2 TSI o mocy 86 i 105 KM spalają odpowiednio 5,1 i 5,5 l/100 km, natomiast 1,4 TSI o mocy 122 KM - 5,8 l/100 km.

Silniki Diesla 1.6 TDI mają dwa poziomy mocy - 90 lub 105 KM, ten ostatni spala średnio 4,4 l/100 km. Słabsza wersja wejdzie na rynek dopiero w drugiej połowie 2013 roku. Część z powyższych jednostek można zmodyfikować do wersji z serii Green tec - Skoda dołoży wówczas system Start-Stop, system rekuperacji energii podczas hamowania i opony o zmniejszonym oporze toczenia.

Podsumowanie

Skoda Rapid ma wszystkie atuty, by być kolejnym przebojem czeskiej firmy Samochód może się podobać, ma dobre silniki, przyzwoite właściwości jezdne. Teraz wszystko zależy od ceny. Czesi nie podali jeszcze ile auto będzie kosztować. Aby odniosło sukces rynkowy, musi być tańsze od modelu Octavia. W Polsce w sprzedaży Skoda Rapid ma pojawić się w listopadzie.

Plusy

- Oszczędny silnik
- Wygląd zewnętrzny
- Duży bagażnik
- Sporo miejsca w kabinie

Minusy

- Zbyt miękkie siedzenia
- Plastikowe wykończenia kabiny

Dane techniczne: Skoda Rapid 1,6 TDI CR DPF 105 KM

Nadwozie i liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5 miejsc
Pojemność silnika: 1598 ccm
Moc silnika: 105 KM
Rodzaj paliwa: olej napędowy
Liczba cylindrów: 4
Turbina: Tak
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 250/ 1500 - 2500
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Napęd: przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 sek.
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie spalanie 4,4 /100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4483 / 1461 / 1706 mm
Rozstaw osi: 2602 mm
Pojemność bagażnika: 550 l
 
Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty