Danina na rzecz fiskusa przyjmuje różne formy - od podatków np. VAT-u, podatku akcyzowego czy podatku od czynności cywilno-prawnych, po różnego rodzaju opłaty m.in. paliwową, za rejestrację auta, autostrady, parkingi.
Czy wszyscy kierowcy wiedzą, ile płacą podatków kupując i eksploatując samochód? Trudno to policzyć, ale jedno jest pewne: podatki płacimy wszędzie, poczynając od egzaminu na prawo jazdy, a kończąc na złomowaniu.
Zanim staniemy się właścicielami samochodu musimy zdać egzamin na prawo jazdy. Za kurs na kategorię "B" płacimy ok. 1 100 zł. Od 10 stycznia część teoretyczna egzaminu kosztuje 22 zł, a praktyczna dla kategorii "B" - 112 zł. W sumie 1 234 zł. W tym są oczywiście podatki.
Kupując nowe auto płacimy w jego cenie akcyzę zależną od pojemności silnika wynoszącą 3,1 lub 13,6 proc. oraz VAT w wysokości 22 proc. Przykładowo: dla pojazdu o wartości netto 50 tys. zł z silnikiem o pojemności do 2 l doliczone zostanie nam 3,1 proc. akcyzy (1 550 zł) i od sumy 51 550 zł VAT w wysokości 11 341 zł. Koszt zakupu wyniesie 62 841 zł. Fiskus zarobi 12 841 zł na podatkach. Wcześniej VAT i akcyzę muszą zapłacić generalny importer i diler. M.in. o kwotę tych podatków podnoszą oni cenę pojazdu.
Sprowadzając samochód używany należy doliczyć do jego ceny akcyzę zależną od pojemności silnika i wieku auta wynoszącą od 15,1 do 65 proc. Przykładowo: dla Opla Astry 1,6 l z 1995 r. o wartości 4 000 zł podatek akcyzowy (65 proc.) wynosi 2 600 zł. Jeśli sprzedamy auto przed pierwszą rejestracją za 10 000 zł, to akcyzę zapłacimy podwójnie odejmując od kwoty będącej podstawą opodatkowania wartość pierwszej akcyzy: 10 000 zł - 2600 zł = 7400 zł. Od kwoty tej ponownie płacimy podatek akcyzowy (65 proc.), czyli 4810 zł. W sumie wysokość zapłaconej podwójnej akcyzy wynosi 7 410 zł.
Kupując auto z "drugiej ręki" należy uiścić podatek od czynności cywilno-prawnych. Jego wysokość wynosi 2 proc. i ustalana jest od wartości rynkowej pojazdu.
Kiedy mamy już auto musimy je zarejestrować. W przypadku samochodu nowego i używanego "polskiego" koszt tej operacji to ok. 180 zł. Koszt rejestracji samochodu używanego sprowadzonego z zagranicy przed 1 stycznia wynosi 680 zł (dodatkowe 500 zł za książkę pojazdu), a po 1 stycznia 1 180 zł (500 zł za książkę pojazdu i 500 zł tzw. podatku recyklingowego). Od każdej z tych kwot odprowadzany jest podatek, który to ostatecznie płacą kierowcy.
Nie można też zapominać o wymaganym przepisami obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu (OC). Jego wysokość zależy od wielu czynników i trudno w tym przypadku podać uśrednioną wartość. W każdym razie zawiera ona także podatek.
Tankując auto uiszczamy w cenie paliwa trzy podatki: VAT, akcyzę i opłatę paliwową. W sumie stanowią one ok. 55 proc. ceny litra benzyny Pb95, 48 proc. ceny litra oleju napędowego i 39 proc. ceny litra LPG. Jeśli używamy samochód prywatny do celów służbowych, to pracodawca zwraca nam koszty eksploatacji. Z kosztów tych musimy rozliczyć się w PIT, co oznacza, że odprowadzimy od nich podatek.
W dużych miastach właściciele pojazdów muszą płacić za parkowanie w wyznaczonych strefach. Stawki na godzinę wahają się od 1 do 3 zł w przypadku pierwszej godziny. Można także wykupić abonament. W ceny wliczony jest podatek.
Do fiskusa trafia też część opłat za autostrady. Jednorazowo na A-2 wydamy 11 zł za każdy z trzech odcinków (łącznie 33 zł), a na A-2 5,5 zł za każdy z dwóch odcinków (łącznie 11 zł). Każda z kwot obciążona jest podatkiem. Serwisując samochód płacimy podatek VAT w wysokości 22 proc. zawarty w cenie części oraz usług. Jeśli złomujemy pojazd, to właściciel stacji demontażu może od nas zażądać za tę czynność opłaty - także opodatkowanej.
Być może podatków jest więcej, niż udało nam się wskazać w tym materiale! Właścicielom samochodów przychodzi słono płacić państwu za "przywilej" posiadania auta. Biedny byłyby
fiskus, gdyby nie kierowcy.
Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha:
Ilość podatków i sposób ich nakładania na kierowców odziedziczone zostały z PRL-u. Samochód był wtedy dobrem luksusowym, reglamentowanym i objętym szeregiem opłat. Takie podejście pokutuje do dziś i skutkuje ograniczeniem dostępu do aut, a tym samym ogranicza rozwój gospodarczy kraju. W Stanach Zjednoczonych pojazdy uważa się nie za zbytek, a narzędzie pracy. Gdyby podobne podejście miały nasze władze, samochody byłyby tańsze. W tej chwili wszystko co z nimi związane, jest niewspółmiernie wysoko opodatkowane w porównaniu z innymi obszarami gospodarki.
Stawki podatku akcyzowego obowiązującego w 2006 r. na sprowadzane do Polski samochody
Rok produkcji pojazdu | 2006 i 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 i starsze |
Pojemność silnika powyżej 2000 cm3 | 13,6 | 25,6 | 37,6 | 49,6 | 61,6 | 65,0 | 65,0 |
Pojemność silnika do 2000 cm3 | 3,1 | 15,1 | 27,1 | 39,1 | 51,1 | 63,1 | 65,0 |
Źródło: Ministerstwo Finansów
Źródło: Polska Organizacja Gazu Płynnego
Jak powstaje cena samochodu? Sprawdź na stronie
https://motofakty.pl/jak-powstaje-cena-samochodu/ar/c4-16130105Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?