Pierwszy Cayman (Typ 987c) był produkowany do 2013 r.. Potem pojawiła się druga generacja, którą produkowano do ubiegłego roku (Typ 981c) i właśnie wtedy wyjechał na drogi model 718 Cayman (Typ 982). Przy tej okazji postanowiono ujednolicić nazewnictwo. Coupe to teraz 718 Cayman, a roadster - 718 Boxster.
Obecna trzecia, choć tak naprawdę to druga zmodernizowana generacja tego auta, ma już oznaczenie liczbowe - 718. Liczba jest ukłonem w stronę historii marki, gdyż nawiązuje do sportowego modelu 718, który na przełomie lat 50. i 60. odnosił sukcesy w wyścigach długodystansowych.
Początkowo Cayman był odbierany trochę nieufnie. Fani marki Porsche uznawali bowiem tylko 911. Cenowo jednak oba modele różniły się kwotą przynajmniej kilkunastu tysięcy euro i to było atutem Caymana. Ponadto z czasem okazało się, że to dwumiejscowe coupe ma w sobie wszystko to co może mieć prawdziwe Porsche. Dziś już jako 718 jest pełnoprawnym członkiem wspaniałej rodziny Porsche. Nawet w podstawowej wersji jest rasowym sportowcem.
W małej kabinie...
Sylwetka 718 może służyć za wzorzec auta typu coupe. Znakomite proporcje, brak efekciarskich detali oraz ciekawy kolor nadwozia tworzą jednolitą całość. Pełna klasyka, gdyż nawet skrzydło z tyłu przy jeździe do 100 km/h pozostaje niewidoczne. Duże, boczne wloty powietrza zdradzają centralne miejsce lokalizacji jednostki napędowej. Nawet kierowca nic o niej nie wie, gdyż ma dostęp jedynie do wlewu płynu w spryskiwaczach. Reszta należy do serwisu.
W ciasnym, dwumiejscowym wnętrzu od razu poczujemy się dobrze. Na tablicy zegarów tylko trzy wskaźniki. Od lewej prędkościomierz, pośrodku obrotomierz i po prawej zegar ze wskaźnikami ciśnienia doładowania, temperatury płynu w chłodnicy oraz oleju. Na tym samym zegarze pokazywane są zamiennie także mapy nawigacji. Przełącznik startera oczywiście z lewej strony kierownicy. Obsługa przycisków na konsoli centralnej i tunelu między fotelami wymaga nieco przyzwyczajenia. W środkowym miejscu podszybia naturalnie stoper z zegarem. Dobrze leżąca w dłoni dźwignia zmiany biegów ma krótkie przełożenia.
Nie ma nad czym rozpaczać
Do niedawna wszystkie silniki napędzające Caymany były jednostkami nie tylko sześciocylindrowymi, ale również wolnossącymi. W 718, które testowaliśmy centralnie był wstawiony czterocylindrowy motor turbo. Jest to podstawowy, dwulitrowy silnik typu bokser, generujący 300 KM. Od razu dodajmy, że mocniejsza wersja S, daje kierowcy do dyspozycji 350 KM, z 2,5-litrowej jednostki z turbodoładowaniem. W testowanym egzemplarzu mieliśmy 6-biegową skrzynię manualną.
Mimo „tylko” czterech cylindrów relatywnie lekki Cayman jest bardzo dynamiczny i zwrotny. Już z daleka daje o sobie znać charakterystycznym odgłosem pracy silnika, który nawiasem mówiąc można elektronicznie „podkręcić”. Przy jeździe miejskiej średnie spalanie oscyluje wokół 8 l/100 km. Na autostradzie jadąc średnio 110-130 km/h jest wyższe o około litr. Mocno dociskany Cayman potrafi „wziąć” także 14 l/100 km. Te ostatnie wartości podczas jazdy w trybie Sport+. W tym modelu jest bowiem wybór kilku trybów. Poza tym są jeszcze Sport. Normal i Individual.
Drogi, chociaż tani
Kwota 230 tysięcy złotych na typowym kierowcy musi robić wrażenie. Jednak kiedy spojrzymy na cennik innych modeli Porsche, to 718 okaże się bardzo tanim autem. Dlatego uważamy, że cena tego modelu, podobnie jak jego zachowanie się na drodze są jego dużymi atutami. Przeciętnego zjadacza chleba ten samochód mocno rozczaruje. Nie dość, że jest ciasny, głośny i sztywny, to jeszcze ma bardzo twarde sprzęgło. Jazda nim w ruchu miejskim nie będzie pasmem uciech. 718 Cayman najlepiej czuje się na równym asfalcie, gdzie może pokazać naprawdę co potrafi. Wtedy nie będą mu przeszkadzały ani strome podjazdy ani zakręty. Daje wszystko to, co dają prawdziwe Porsche.
Wybrane dane techniczne Porsche 718 Cayman i konkurenta
Marka/model | Porsche 718 Cayman | Audi TT S |
Cena (zł) | od 231.930 | od 217.700 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | coupe/2 | coupe/2 |
Liczba miejsc | 2 | 4 |
Wymiary i masy | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4379/1801/1295 | 4180/1830/1340 |
Rozstaw osi (mm) | 2475 | 2510 |
Masa własna (kg) | 1335 | 1365 |
Pojemność bagażnika (l) | 275 (tył)/150 (przód) | 305 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 55 |
Układ napędowy | | |
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 1988 | 1984 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | 4x4 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | |
Moc (KM) przy obr./min | 300/6500 | 310/5800-6200 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380/1950-4500 | 380/1800-5700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,1 | 4,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 275 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,4 | 7,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 168 | 164 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?