Prawo jazdy. Tutaj już zapłacisz więcej za egzaminy na prawo jazdy

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Obowiązek określenia wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego został nałożony na sejmiki województw ustawą z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie z dniem 1 stycznia br.
Obowiązek określenia wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego został nałożony na sejmiki województw ustawą z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie z dniem 1 stycznia br. Krzysztof Kapica
Stawki opłat za państwowe egzaminy na prawo jazdy na terenie województwa śląskiego podniósł Sejmik województwa śląskiego na wniosek tamtejszego marszałka. Ile po zmianach cen kosztuje egzamin praktyczny i teoretyczny?

Obowiązek określenia wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego został nałożony na sejmiki województw ustawą z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie z dniem 1 stycznia br.

Ustawa wskazuje stawki opłat w zakresie uprawnień poszczególnych kategorii prawa jazdy, jakie mogą zostać uchwalone przez sejmiki województw jednak nie później, niż w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej kategorii prawa jazdy zapłacimy 50 zł (wcześniej 30 zł). Za przeprowadzenie części praktycznej w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem 200 zł, a za przeprowadzenie części praktycznej w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+ E, C1+ E, C, C+ E, D, D+ E lub D1+ E - 250 zł. Wcześniej cena za egzamin praktyczny w zależności od kategorii mieściła się w zakresie 140-200 zł.

Uzasadnienie zapewnia, że przy określeniu wysokości opłat uwzględniono koszty rzeczowe, jak: zakup paliwa, utrzymanie pojazdów egzaminacyjnych (ubezpieczenie, przegląd, serwis), utrzymanie infrastruktury technicznej z elementami wyposażenia placów manewrowych, zużycie energii elektrycznej, zużycie materiałów, podatki lokalne oraz koszty osobowe związane z wynagradzaniem osób obsługujących proces egzaminowania oraz pozostałe świadczenia pracownicze.

W uzasadnieniu przypomniano, że przychody z działalności egzaminacyjnej stanowią główne źródła przychodów ośrodków ruchu drogowego, a aktualnie obowiązująca wysokość opłaty za przeprowadzenie egzaminu jest na niezmiennym poziomie od 2013 r., pomimo znacznego wzrostu kosztów związanych z organizacją egzaminów i bieżącym utrzymaniem ośrodków.

Jako dodatkowy czynnik wskazano w wprowadzenie przepisów w zakresie zmian organizacji procesu egzaminowania, które m.in. ograniczyły dobową liczbę egzaminów praktycznych przydzielanych do przeprowadzenia przez jednego z egzaminatora. Ponadto m.in. do 2025 r. WORD-y muszą uzupełnić swój tabor o ciągniki siodłowe z naczepami.

Źródło:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty