Przełomowy wynalazek Dunlopa

(ip)
Reklama Fiata 126 Fot: Dunlop
Reklama Fiata 126 Fot: Dunlop
W 1888 roku John Boyd Dunlop zapewne nie przypuszczał, że jego nowy wynalazek – opona pneumatyczna – stanie się kamieniem milowym światowej motoryzacji

Pewien letni dzień 1888 roku na zawsze zmienił motoryzacyjny świat. Właśnie wtedy znany weterynarz John Boyd Dunlop

John Boyd Dunlop Fot: Dunlop
John Boyd Dunlop Fot: Dunlop

wynalazł pneumatyczne ogumienie z dętką – bez tego wynalazku trudno byłoby wyobrazić sobie współczesny świat.

Jak do tego doszło? Syn J. Dunlopa, Jack, jeździł na trójkołowym rowerku. Jego twarde koła sprawiały, że poruszanie się po brukowanej ulicy nie należało do najprzyjemniejszych. Pomysłowy ojciec z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt skonstruował pierwszą w świecie oponę z dętką. Napompował ją przy pomocy pompki do piłki nożnej.
Wynalazek J. Dunlopa okazał się wielkim przełomem: poza rowerami dętkowa opona mogła być montowana również w samochodach i motocyklach. Dunlop 31 października 1888 r. opatentował oponę pneumatyczną z dętką, dając początek nowej erze motoryzacji.

„Dziś już nikt nie wyobraża sobie motoryzacji bez wynalazku, jakim jest opona pneumatyczna. A przecież – tak jak większość nowych rozwiązań – ta opona powstała z prostej potrzeby zwiększenia komfortu naszego życia. Ta idea przyświeca nam do dziś, dlatego staramy się tworzyć produkty, dzięki którym jazda będzie coraz przyjemniejsza, oszczędniejsza i bezpieczniejsza” – powiedział Łukasz Tłuchowski, dyrektor marketingu Grupy Goodyear Polska.

Kamienie milowe branży oponiarskiej
Od czasu wynalezienia  pierwszej opony minęło 125 lat. Dziś Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych.
 
Kalendarium odkryć Dunlopa

  • 1906 r. – Dunlop wprowadza swoją pierwszą bieżnikowaną oponę – z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie. W ten sposób
Fot: Dunlop
Fot: Dunlop

wyeliminowano potrzebę stosowania pasów z kolcami czy pasów skórzanych mocowanych wcześniej do opony w celu zwiększania jej przyczepności.

  • 1922 r. – Dunlop wprowadza pierwszą stalową drutówkę opony z kordem tekstylnym. Dzięki temu okres eksploatacji opony potroił się, a nowy wynalazek stał się standardem w branży oponiarskiej.
  • lata 20. XX w. – Dunlop angażuje się w bicie rekordu prędkości podczas jazdy po lądzie. Henry Segrave jako pierwszy osiągnął prędkość320 km/h, dostarczając Dunlopowi cennych danych do produkcji przyszłych generacji opon wyścigowych i szosowych.
  • 1948 r. - Dunlop wprowadza oponę z warstwą samouszczelniającą się z tworzywa sztucznego po wewnętrznej stronie korpusu opony, zapobiegają utracie powietrza w razie przedziurawienia ogumienia. Tak powstała prekursorka standardowej opony bezdętkowej.
  • lata 50. XX w. – Dunlop eksperymentuje z tarczami hamulcowymi Zaprojektowane przez Dunlopa hamulce zamontowano w samochodzie Jaguar podczas wyścigu na torze Le Mans.
  • 1962 r. – dział techniczny Dunlopa odkrył zjawisko aquaplaningu. Stało się to na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii, kiedy technicy Dunlopa próbowali przeanalizować zjawisko dużej utraty przyczepności opon przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni.
  • lata 70 XX w. – Dunlop tworzy pionierską konstrukcję opony RunOnFlat, która pozwala na jazdę przez pewien czas z przebitą oponą, nawet po znacznej utracie w niej powietrza. Opona Denovo Dunlopa była zakładana na specjalne koło, wyposażone w mechanizm nadmuchiwania i uszczelniania przebitej opony. Konstrukcja była bardzo skomplikowana i dlatego opona ta nie odniosła spektakularnego sukcesu rynkowego – pomimo że została wybrana na pierwsze wyposażenie do modelu Mini 1275GT.
  • lata 80 XX w. – świat sportów motorowych zostaje zainspirowany rozwiązaniami stosowanymi w branży oponiarskiej przy produkcji opon szosowych, czyli oponami radialnymi. Dunlop przyczynił się do sukcesu wyścigów Le Mans dzięki konstrukcjom opon radialnych zrealizowanym dla Jaguara i Porsche – odnosząc w efekcie rekordowe 34. zwycięstwo na torze Sarthe na początku lat 90.
  • 1999 r. – Dunlop wprowadza „Warnair”, pierwszy system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę.
  • 2008 r. – Kevlar© EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie, wykorzystane w konstrukcji najnowszej opony Dunlop SP Sport Maxx TT.
  • 2012 r. – W pierwszym dniu dobrowolnego oznaczania opon zgodnie z nowymi europejskimi przepisami Dunlop przedstawia pierwszą koncepcyjną oponę z najwyższej kategorii AA.

Historyczne ciekawostki:

  • Pierwsza opona pneumatyczna wynaleziona w 1888 r. przez Johna Boyda Dunlopa powstała z  kawałka płótna, gumy i
Fot: Dunlop
Fot: Dunlop

smoczka z butelki do karmienia niemowląt i została napompowana przy pomocy pompki do piłki nożnej.

  • Pierwsza bieżnikowana opona – z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie – została wprowadzona przez Dunlopa w 1906 r. W ten sposób wyeliminowano potrzebę stosowania pasów z kolcami czy pasów skórzanych, mocowanych wcześniej do opony w celu zwiększenia przyczepności.
  • W 1962 r. dział techniczny Dunlopa przeanalizował niewyjaśnione wcześniej zjawisko dużej utraty przyczepności przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni. W ten sposób zostało odkryte zjawisko aquaplaningu.
  • Protoplastą opony RunOnFlat, która pozwala przez jakiś czas na jazdę bez powietrza w oponie po jej przebiciu, była w latach 70. XX wieku opona Dunlop Denovo.
  • Pierwsze opony Dunlopa trafiły do Polski już w pierwszej dekadzie XX wieku, kiedy nad Wisłę zawitała motoryzacja. W maju 1928 roku Dunlop otworzył oficjalne przedstawicielstwo w Polsce.
  • Pierwsze hasło reklamowe firmy Dunlop w Polsce głosiło: „Dunlop – najlepsze opony świata”. Komplet opon wraz z dętkami kosztował około 400 zł dla pojazdu średniej klasy i ok. 450-500 zł dla większej limuzyny. Była to niebagatelna kwota (przeciętne zarobki robotników zatrudnionych w przemyśle i górnictwie wynosiły wtedy 172 zł miesięcznie ).
  • Własny samochód był w PRL trudnym do spełnienia marzeniem, a zdobycie kompletu nowych opon graniczyło z cudem. Jednak pod koniec lat 50. po polskich drogach jeździło wiele pojazdów na zakupionych za dewizy w Wielkiej Brytanii oponach Dunlopa. Przez cały okres PRL, firma Dunlop – nie posiadająca wówczas oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce – była głównym dostawcą opon spoza bloku komunistycznego.
  • Historia firmy Dunlop w Polsce wiąże się ściśle z symbolem polskiej motoryzacji czasów PRL: Fiatem 125p. Uznawano go za pojazd nowoczesny nie tylko w Polsce, lecz także w krajach Europy Zachodniej. Fiaty 125p eksportowane do Finlandii zostały wyposażone w opony Dunlop. Szacuje się, że do momentu upadku komunizmu z fabryki FSO na Żeraniu co najmniej 50 tys. pojazdów wyjechało na oponach Dunlop.

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty