Rajd Argentyny: Loeb pierwszy, Ogier drugi

(ip)
Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen
Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F) w Polo R WRC ukończyli piątą rundę sezonu na drugim miejscu, za wielokrotnym mistrzem świata Sébastienem Loebem (Citroën), zdobywając swoje piąte podium w Rajdowych MŚ. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttilla (FIN/FIN) w ostatnim dniu przesunęli się o jedną pozycję w górę i zajęli ostatecznie trzecie miejsce.

Podwójnym zwycięstwem w Power Stage obaj kierowcy Volkswagena zapewnili sobie w sumie pięć dodatkowych punktów

Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen
Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen

w klasyfikacji kierowców. Po jednej trzeciej sezonu Ogier i Ingrassia mają 54 punkty przewagi w klasyfikacji kierowców, w kategorii producentów Volkswagen wyprzedza o 14 punktów Citroëna. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (N/FIN) ukończyli swój drugi występ w Polo R WRC na ósmym miejscu, osiągając doskonałe czasy na OSach.

Przez cały rajd trwała zacięta walka o zwycięstwo między Sébastienem Ogierem w Polo R WRC a Sébastienem Loebem w Citroënie. Sébastien Ogier szybko objął prowadzenie, zapisując na swoim koncie pięć najlepszych czasów na odcinkach specjalnych, utracił je jednak z powodu błędu. Na siódmym OSie zbyt późno zahamował i wypadł z trasy – kosztowało go to 40 sekund i zadecydowało o wyniku pojedynku „Séb kontra Séb”.

Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen
Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen

Na ostatni dzień Rajdu Argentyny Sébastien Ogier przyjął inną taktykę. Zamiast bezpardonowych ataków, lider MŚ bronił swojej przewagi utrzymując się na miejscu trzecim aż do Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców. Dzięki odpowiednio dobranym oponom – miękka mieszanka Michelina – ukończył ten etap na drugiej pozycji za kolegą z zespołu Jari-Mattim Latvalą.

Finałowy dzień Rajdu Argentyny należał do Jari-Matti Latvali. Fin był najlepszy na wszystkich czterech odcinkach specjalnych, w tym Power Stage. Podobnie jak kolega z teamu Ogier, także Latvala zaliczył pięć najlepszych czasów na OSach. Dzięki temu na przedostatnim z łącznie 14 odcinków specjalnych zepchnął Jewgienija Nowikowa na czwarte miejsce.

Wyboiste drogi, długie skoki – Rajd Argentyny stawiał przed rajdowymi samochodami inne wymagania, niż dotychczasowe tegoroczne rajdy na szutrowej nawierzchni. Zamiast nieustannych drgań, jak ostatnio w Portugalii, zawieszenie Polo R WRC musiało przetrzymać silne przeciążenia. Jednak w tych szczególnych argentyńskich warunkach, konstrukcja 315-konnego, napędzanego na wszystkie koła Volkswagena sprawdziła się doskonale: na czternaście odcinków specjalnych, kierowcy jadący w Polo R WRC dziesięć razy zanotowali najlepsze czasy.

Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen
Rajd Argentyny, Fot: Volkswagen

Precyzyjna prognoza pogody, skrupulatna i niezawodna praca mechaników podczas ośmiu serwisów czy przezorność przy doborze opon przez kierowców i inżynierów – w Rajdzie Argentyny wszystkie tryby w zespole Volkswagena perfekcyjnie ze sobą współpracowały. Na początku rajdu specjaliści z Meteo Crew z Volkswagen Motorsport zapewnili niewielką przewagę: wybór miękkich opon w czwartek był właściwą decyzją. Natomiast piątek stał pod znakiem mechaników Volkswagena, którzy perfekcyjnie zorganizowanym serwisem zagwarantowali doskonały stan techniczny Polo R WRC, mimo konieczności wykonania drobnych napraw. W sobotę do zespołowego zwycięstwa przyczynili się inżynierowie swoją odważną, lecz mądrą decyzją: po raz kolejny na wagę złota był wybór odpowiednich opon – pozwoliły one Jari-Matti Latvali wywalczyć miejsce na podium, a Sébastienowi Ogierowi dały drugą pozycję w rajdzie.

Wypowiedzi po Rajdzie Argentyny

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #7
„Dzisiejszy dzień jest najpiękniejszym dniem rajdowym od czasu, kiedy jestem w teamie Volkswagena. Praca całego zespołu oraz samochód – wszystko było na najwyższym poziomie. Także ja, jako kierowca. Jestem niezwykle szczęśliwy, że mogę stanąć po raz pierwszy na podium w Argentynie. W ubiegłych latach mi się to nie udawało, dlatego jestem zadowolony, że w końcu osiągnąłem mój cel. Rajd był bardzo emocjonujący i urozmaicony. Szczególnie pod koniec daliśmy z siebie naprawdę wszystko, aby wywalczyć trzecie miejsce.”

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #8
„Drugie miejsce to doskonały rezultat i sukces całego zespołu. Muszę szczególnie podziękować moim chłopakom, byli dla mnie wielkim wsparciem. To był ekstremalnie wyczerpujący i trudny rajd, w którym nie udało mi się uniknąć kilku błędów. Szkoda, że nie mogłem do końca walczyć z Sébastienem Loebem. Gratuluję mu zwycięstwa. Teraz patrzę w przyszłość. Przed rajdem w Grecji czekają nas testy, podczas których chcemy jeszcze bardziej udoskonalić Polo R WRC, aby za cztery tygodnie móc znów walczyć o zwycięstwo.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Niesamowity finałowy dzień, w którym cały czas toczyła się zacięta walka. Ten dzień i cały rajd sprawiły nam wielką przyjemność. Nasz nowy system notatek opisujących trasę, nasze zmiany w dostrojeniu i wyniki na odcinkach specjalnych – wszystko rozwija się w dobrym kierunku. Uczymy się z każdym metrem, a ja czuję się w Polo R WRC doskonale. Mamy dużo pomysłów na to, co zrobić, aby w kolejnych rajdach wypaść jeszcze lepiej. W piątek po południu świadomie walczyliśmy o dobre czasy na OSach. Ale nie spodziewaliśmy się, że uzyskamy taki sam czas, jak nasz kolega z zespołu Jari-Matti Latvala. Połączenie szybkości i bezbłędnej jazdy to nasze zadanie na kolejne rajdy. Już teraz się na to cieszę.”  

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
Rajd Argentyny pokazał, że poziom zespołów fabrycznych jest bardzo wyrównany. O każde zwycięstwo trzeba ciężko walczyć. Gratulujemy Sébastienowi Loebowi, który tutaj, w Argentynie, popełnił najmniej błędów. Ale my także możemy być w najwyższym stopniu zadowoleni. Umocnienie prowadzenia nad naszymi największymi rywalami we wszystkich klasyfikacjach Mistrzostw Świata pozwala nam prawie poczuć smak zwycięstwa. Każdy członek zespołu wniósł swój wkład w ten sukces. Jestem dumny z całej załogi. Pierwsza część sezonu była zapierającym dech w piersiach osiągnięciem zespołowym. Podczas Rajdu Argentyny skoki adrenaliny były ogromne. To bez wątpienia żaden wstyd, że nasz nowy zespół przegrał z dziewięciokrotnym mistrzem świata.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Argentyny – Wyniki końcowe
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën             4:35:56.7 hrs
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen         + 55.0 sec.
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen         + 2:00.8 min.
4. Evgeny Novikov/Ilka Minor (RUS/A), Ford             + 2:36.7 min.
5. Thierry Neuville/Nicolas Klinger (B/F), Ford             + 4:40.5 min.
6. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën         + 6:23.9 min.
7. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford             + 11:02.2 min.
8. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen     + 13:22.1 min.
9. Daniel Sordo/Carlos Del Barrio (E/E), Citroën             + 13:22.3 min.
10. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford             + 14:07.6 min.

Rajdowe Mistrzostwa Świata, Rajd Argentyny – Wyniki Powerstage
1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen         12:57.2 min.
2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen         + 1.4 sec.
3. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën         + 2.5 sec.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna kierowców
1. Sébastien Ogier             122 pkt.
2. Sébastien Loeb            68
3. Mikko Hirvonen             57
4. Jari-Matti Latvala            49
5. Mads Østberg            38
6. Thierry Neuville            35
7. Dani Sordo                29
8. Evgeny Novikov            27
9. Martin Prokop            21

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA, klasyfikacja generalna producentów
1. Volkswagen Motorsport         154 pkt.
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT     140
3. Qatar M-Sport WRT         73
4. Qatar WRT             46
5. Abu Dhabi Citroën Total WRT    29

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty