Renault Rafale. Co to za auto? Zobacz zdjęcia

Paweł Piątek
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D. Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale.
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D. Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale. Renault
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D. Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale.

Spis treści

Nazwa Rafale kojarzy się z wiatrem. Budzi aeronautyczne skojarzenia, które zapisały się złotymi zgłoskami w historii marki Renault. Przypomina o rekordach Caudron Renault Rafale, który w 1934 roku osiągnął prędkość 445 km/h.

Nowe Renault Rafale jest pierwszym samochodem w całości zaprojektowanym zgodnie z nowym językiem stylistycznym marki, wprowadzonym przez Gillesa Vidala po objęciu kierownictwa działu designu Renault.

Nowe Renault Rafale to atrakcyjny SUV o linii coupe, dynamicznym designie i zachowaniu, który umożliwia dzielenie się intensywnym doświadczeniem z jazdy z przyjaciółmi lub dziećmi. Nowe Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 KM zostanie wprowadzone do sprzedaży na wiosnę 2024 roku.

Renault Rafale. Nadwozie

Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D.
Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale. Renault

Nowe Renault Rafale, zbudowane zostało na platformie Aliansu CMF-CD najnowszej generacji, jego oryginalne nadwozie zostało zaprojektowane całkowicie od podstaw.

Lekko podwyższone nadwozie typu fastback w połączeniu z elementami ochronnymi nadwozia w błyszczącym czarnym kolorze plasują Nowe Renault Rafale w segmencie SUV-ów coupe. Samochód wyróżnia się dynamiczną, sportową sylwetką. Długa, pozioma maska nieodparcie kojarzy się z mocą i jest muskularnym zwieńczeniem przodu auta, podkreślonego nowym kształtem osłony chłodnicy i nową sygnaturą świetlną, wprowadzoną po raz pierwszy w Nowym Clio.

Auto mierzy 4,71 m długości i 1,86 m szerokości, śmiało mieści się w segmencie D, a wysokość 1,61 m plasuje go w samym centrum segmentu sportowych SUV-ów. Dzięki dużemu rozstawowi osi (2,74 m, identycznemu jak w Nowym Espace) Nowe Renault Rafale może poszczycić się wyprofilowaną, idealnie płynną linią dachu, która zapewnia dostateczną ilość miejsca nad głowami pasażerów w drugim rzędzie bez konieczności załamywania jego kształtu przy tylnej szybie. Kąt nachylenia tylnej szyby wynosi 17°, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności aerodynamicznej i eliminuje konieczność montażu wycieraczki tylnej szyby, by utrzymać ją w czystości. Zwiększony rozstaw kół (+4 cm w porównaniu z Nowym Espace) zapewnia doskonałą stabilność auta i optymalny efekt wizualny, zarówno w pionie dzięki kołom umieszczonym w płaszczyźnie nadwozia, jak i w poziomie dzięki 20-calowym felgom, które idealnie wypełniają wnęki kół.

Rafale jest drugim – po Nowym Clio – modelem w gamie Renault, w którym zastosowano nowy układ świateł, który stanie się w najbliższych miesiącach charakterystyczny dla marki. Nowy układ z uwagi na nawiązujący do rombu rysunek wyraża siłę i solidność, a zarazem podkreśla wizualnie stabilność samochodu. Motyw rombu jest celebrowany z dość dużą swobodą we wszystkich elementach designu. W przypadku układu świateł grafika nawiązująca do logo marki występuje w postaci kombinacji ukośnych linii, kojarzącej się w naturalny sposób z marką.

W celu wizualnego powiększenia sylwetki auta oba tylne światła zostały od siebie wyraźnie oddzielone. Przypominają rzeźby umieszczone skrajnie po bokach nadwozia, aby wzmocnić efekt stabilności samochodu na drodze. Ich kształt jest inspirowany chińską grą planszową Tangram (kwadrat pocięty na 7 części: 5 trójkątów, 1 równoległobok i 1 kwadrat). Są animowane z wykorzystaniem technologii mikrooptycznej, gdy są włączone, a gdy są wyłączone, tworzą efekt „pływającej kostki lodu”.

Nowe Renault Rafale będzie dostępne w pięciu kolorach nadwozia, w tym w dwóch dostępnych tylko dla tego modelu: nowa satynowa biała perła i nowy Niebieski Alpine. Pierwszy z nich idealnie eksponuje kształty nadwozia. Wykorzystano w nim innowacyjną technologię zastosowaną w Australu dla satynowego koloru szary schiste. Satynowy efekt uzyskano wyłącznie dzięki lakierowi bezbarwnemu, co sprawia, że jest odporny na promienie UV, szczotki w myjniach automatycznych i inne agresywne czynniki występujące w codziennym użytkowaniu. Nowe Renault Rafale jest pierwszym modelem marki Renault oferowanym w nowym kolorze Niebieski Alpine. Jest to kolor, który w ciągu całej historii marki ewoluował i w Nowym Renault Rafale został po raz kolejny lekko zmodyfikowany w kierunku nieco głębszego, ciemniejszego błękitu niż w przypadku Alpine A 110. Pozostałymi kolorami nadwozia dostępnymi w ofercie Nowego Rafale są czerwony flamme, czarny etoilé i szary schiste.

Nowe Renault Rafale wykorzystuje modularną platformę CMF-CD Aliansu i prezentuje najwyższy stopień zaawansowania technologicznego w zakresie rozwiązań układu jezdnego, jednostek napędowych czy podzespołów elektronicznych. Nowy model plasuje się wśród samochodów o największym zasięgu i najniższej emisji CO2 w segmencie za sprawą napędu hybrydowego E-Tech full hybrid z silnikiem o mocy systemowej 200 KM w połączeniu z automatyczną wielotrybową skrzynią biegów. W niedługim czasie powstanie nowa jego odmiana, która będzie rozwijać moc 300 KM przenoszoną na 4 koła.

Renault Rafale. Układ jezdny

Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D.
Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale. Renault

Przyjemność z jazdy, która jest głównym założeniem konstrukcyjnym układu jezdnego Nowego Renault Rafale, została zapewniona przez wielowahaczowe tylne zawieszenie pracujące w zespoleniu z systemem czterech kół skrętnych najnowszej generacji 4CONTROL Advanced. Wielowahaczowe zawieszenie pozwala na zastosowanie optymalnych ustawień zapewniających trzymanie się drogi bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Wpływa też na lepsze tłumienie hałasów pracy układu jezdnego.

System czterech kół skrętnych 4CONTROL Advanced znacząco poprawia zwrotność pojazdu przy niewielkich prędkościach oraz precyzję i dynamikę prowadzenia przy średniej i dużej prędkości. Podczas pokonywania zakrętów z prędkością powyżej 50 km/h minimalny skręt kół tylnych (do 1 stopnia) w tę samą stronę co skręt kół przednich poprawia stabilność samochodu i zmniejsza bezwładność tylnej osi. W przypadku jazdy z niską prędkością koła skręcają w kierunku przeciwnym, i to nawet o 5 stopni, co zapewnia niezrównaną zwrotność, tak ważną zwłaszcza podczas jazdy w mieście. Średnica nawracania wynosi 10,4 m – wynik godny małego samochodu miejskiego. W porównaniu z modelami Austral i Espace, również wyposażonymi w wielowahaczowe zawieszenie tylne i system 4CONTROL Advanced, Nowe Renault Rafale posiada dodatkowo zmodyfikowany układ elektronicznego sterowania tylnym zawieszeniem Véhicle Motion Control (VMC 2). VMC 2 skuteczniej przewiduje utratę przyczepności i tym samym pozwala na pokonywanie zakrętów z większą prędkością oraz gwarantuje optymalne ustawienie czterech kół na drodze o niejednorodnej lub zniszczonej nawierzchni. Nowe Renault Rafale ma też szerszy rozstaw kół (+ 4 cm), szersze opony (245 mm) i specjalnie ustawione parametry sprężyn zawieszenia amortyzatorów i drążka stabilizatora poprzecznego. W ten sposób uzyskano optymalne zachowanie samochodu na drodze zarówno pod względem komfortu, jak i dynamiki jazdy. Ponadto zwrotność układu jezdnego wyposażonego w system 4CONTROL Advanced lub bez niego uległa poprawie dzięki zastosowaniu bardziej bezpośredniego przełożenia w układzie kierowniczym, co zapewnia najwyższą przyjemność pokonywania zakrętów z krótkimi ruchami kierownicy.

Renault Rafale. Napęd

Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech
Po ponownym podboju segmentu C, stanowiącego jeden z priorytetów planu strategicznego Renaulution, który jest realizowany dzięki modelom Megane E-Tech 100% electric, Arkana i Austral, przyszedł czas na podbój segmentu D.
Marka Renault rozpoczęła od wprowadzenia na rynek rodzinnego Nowego Espace i obecnie kontynuuje realizację planu, prezentując nowy model Renault Rafale. Renault

W chwili wprowadzenia do sprzedaży Nowe Renault Rafale będzie oferowane, podobnie jak Nowe Espace, z hybrydową jednostką napędową E-Tech full hybrid o mocy systemowej 200 KM zespoloną z wielotrybową, automatyczną skrzynią ze sprzęgłem kłowym. Mocna i oszczędna, automatyczna i samoładująca się jednostka napędowa prezentuje najlepszą na rynku relację osiągów do zużycia paliwa i emisji CO2 (4,7 litra/100 km i 105 g CO2/100km, w trakcie homologacji) jak również zasięg zachęcający do podróży (do 1100 km).

Napęd E-Tech full hybrid 200 KM to hybryda szeregowo-równoległa. Składa się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 l o mocy 130 KM (96 kW) i momencie obrotowym 205 Nm oraz dwóch silników elektrycznych. Już sam silnik benzynowy jest perełką technologiczną z procesem spalania mieszanki w cyklu Millera, recyrkulacją gazów spalinowych o niskim ciśnieniu, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopat, nie zapominając o budowie podobnej do rozwiązań z silnika wysokoprężnego. Przyjęte rozwiązania zapewniają doskonałą sprawność silnika wynoszącą aż 41%. W części elektrycznej napędu silnik główny rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment obrotowy 205 Nm. Zasilanie jednostki z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 2 kWh (400V) zapewnia możliwość jazdy w trybie wyłącznie napędu elektrycznego. Natomiast pomocniczy silnik elektryczny typu HSG (High-voltage Starter Generator) o mocy 25 kW i momencie obrotowym 50 Nm odpowiada za uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianę biegów skrzyni wielotrybowej. Wydajny i bez konieczności doładowywania. Dzięki ruszaniu zawsze w trybie elektrycznym i automatycznemu odzyskiwaniu energii podczas hamowania i zwalniania napęd E-Tech full hybrid umożliwia jazdę w trybie elektrycznym przez 80% czasu jazdy po mieście i zapewnia obniżenie zużycia paliwa nawet o 40%. Dostarcza przy tym doznań z jazdy typowych dla samochodów elektrycznych bez ograniczeń związanych z koniecznością ładowania. System automatycznego sterowania ładowaniem zapewnia doładowanie akumulatora trakcyjnego przez jeden z silników w zależności od trybu wybranego przez inteligentną skrzynię biegów. Kierowca ma jednak na to wpływ – może wybrać za pomocą łopatek przy kierownicy jeden z czterech poziomów hamowania rekuperacyjnego. Skrzynia wielotrybowa W Nowym Renault Rafale zastosowano automatyczną wielotrybową skrzynię biegów ze sprzęgłem kłowym, przejętą z Formuły 1. Skrzynia oferuje kombinację przełożeń – dwóch dla głównego silnika elektrycznego i czterech dla silnika spalinowego. Możliwych jest 15 kombinacji z wykorzystaniem różnych silników (elektrycznych i spalinowego), które pozwalają maksymalnie zwiększyć przyjemność z jazdy, a jednocześnie redukują zużycie paliwa i emisję CO2. Inteligentna skrzynia wielotrybowa wybiera automatycznie tryb działania jednostki napędowej: w 100% napęd elektryczny, w 100% napęd z silnika spalinowego, dynamiczny napęd hybrydowy (koła napędzają wspólnie silnik spalinowy i silnik elektryczny), e-drive (silnik elektryczny napędza koła, a silnik spalinowy doładowuje akumulator) lub odzyskiwanie energii (silnik elektryczny odzyskuje energię kinetyczną).

Renault Rafale. Dodatki

Innowacyjny panoramiczny szklany dach Solarbay imponujących rozmiarów (1470 x 1117 mm), zainaugurowany w Nowym Renault Rafale, został zaprojektowany przez firmę Saint-Gobain. Dzięki technologii „AmpliSky” nie wymaga montażu żaluzji przeciwsłonecznej. Zastosowane rozwiązanie polega na zmianie ułożenia zawiesiny cząsteczek, zamkniętej w szkle, pod wpływem napięcia elektrycznego, w efekcie czego szkło staje się nieprzezroczyste w wybranej przez użytkownika części dachu. Zapewnia to natychmiastową, maksymalną ochronę przeciwsłoneczną, przy okazji gwarantuje efekt „wow” poprzez sekwencyjną utratę przezroczystości dziewięciu segmentów tworzących dach. Inteligentnym dachem można sterować głosowo za pomocą Asystenta Google lub ręcznie za pomocą umieszczonego przy lampce sufitowej przycisku. Kierowca i pasażerowie mogą wybrać jedno z czterech następujących ustawień: dach całkowicie przezroczysty, dach całkowicie nieprzezroczysty, dach przezroczysty w przedniej części i nieprzezroczysty w tylnej i odwrotnie. Dach Solarbay jest bardziej praktyczny od standardowej żaluzji, ponieważ pozwala pasażerom podróżującym na tylnych siedzeniach decydować niezależnie od pasażerów z przodu, ile światła słonecznego chcą wpuścić do wnętrza, a zarazem zwiększa o 30 milimetrów wolną przestrzeń nad ich głowami, co w aucie typu coupe nie jest bez znaczenia, zwłaszcza dla osób podróżujących z tyłu.

Minimalizuje on również „efekt szklarni” bądź „efekt chłodni” dzięki wielowarstwowej strukturze szkła opracowanej przez Saint-Gobain, która pozwala utrzymywać komfort cieplny w kabinie zarówno latem, jak i zimą równie skutecznie, co żaluzja mechaniczna. Co więcej, po opuszczeniu samochodu przez pasażerów automatycznie przełącza się do trybu nieprzezroczystego. Inteligentny szklany dach Solarbay został opracowany z wykorzystaniem technologii dyspersji ciekłych kryształów PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), zaczerpniętej ze świata budownictwa i dostosowanej do potrzeb pasażerów w kabinach pojazdów. Technologia ta, będąca dotąd wyłączną domeną luksusowych marek aut, w Nowym Renault Rafale została po raz pierwszy wykorzystana wraz z funkcją całkowitej lub częściowej utraty przezroczystości przez producenta samochodów marki popularnej.

Renault Rafale. Multimedia

Cyfrowy kokpit Nowego Renault Rafale, wprowadzony po raz pierwszy w Megane E-Tech 100% electric, a następnie w Australu i Nowym Espace, jest wyposażony w podwójny ekran OpenR składający się z dwóch części w układzie litery „L”: poziomego ekranu TFT o przekątnej 12,3” i powierzchni 321 cm² na zespole zegarów (1920 x 720 pikseli) oraz pionowego ekranu dotykowego o przekątnej 12” i powierzchni 453 cm² umieszczonego pośrodku konsoli (1250 x 1562 piksele). Ekran OpenR, umieszczony w miejscu najdogodniejszym pod względem zasięgu ręki i wzroku, umożliwia kierowcy korzystanie z multimediów bez odrywania wzroku od drogi. Nawigacja wzbogacona o ekosystem Google doskonale sprawdziła się w praktyce i stała się nowym wzorcem w tej dziedzinie. System posiada całkowicie nowy interfejs graficzny.

System multimedialny OpenR Link w Nowym Rafale ma nie tylko nowy design, lecz także korzysta z oprogramowania opartego na systemie Android Automotive 12 zamiast dotychczasowego Android Automotive 10, co między innymi ułatwia parowanie urządzeń poprzez Bluetooth i upraszcza nawigację po niektórych menu. Udoskonalona została również funkcja przeglądów zapobiegawczych z nowymi elementami sygnalizowanymi w jej ramach, tj. zbieżnością kół i klimatyzacją (dostępny w zależności od rynku). Otwarty i połączony z Internetem, działający w chmurze, ewolucyjny system OpenR Link umożliwia automatyczne wykonywanie zalecanych aktualizacji z wykorzystaniem technologii FOTA (firmware over the air). Już nie trzeba jeździć do serwisu lub salonu, żeby zaktualizować system. Użyteczna sztuczna inteligencja Sztuczna inteligencja jest obecna w kabinie Nowego Renault Rafale na kilka sposobów i zawsze służy kierowcy i jego pasażerom. Obejmuje szereg nowych proaktywnych zaleceń systemu, sugerujących na przykład wyłączenie klimatyzacji, gdy któraś z szyb jest opuszczona, lub jej włączenie, gdy w kabinie jest zbyt gorąco.

Nowe Renault Rafale zostało wyposażone w 32 systemy wspomagania prowadzenia (ADAS), podzielone na trzy kategorie: prowadzenie, bezpieczeństwo i parkowanie. Obejmują one nową funkcję automatycznego ostrzegania o nadmiernej prędkości na podstawie odczytu znaków drogowych (ISA, Intelligent Speed Assist). Ponadto samochód jest także wyposażony w funkcje Safety Score i Safety Coach wspomagające kierowcę w utrzymaniu spokojniejszego stylu jazdy. Skuteczne i inteligentne oświetlenie Światła Nowego Rafale wykorzystują technologie zapewniające optymalne parametry wiązki światła w każdej sytuacji. Wszystkie wersje samochodu są wyposażone w technologię LED Adaptive vision, która dostosowuje światła mijania i uwzględnia warunki na drodze. Natomiast technologia LED Matrix vision, dostępna w wyższych wersjach, pozwala na stałą jazdę na światłach drogowych. Poprawia to komfort widzenia kierowcy, a jednocześnie nie oślepia kierowców innych samochodów.

Ta nowa generacja asystenta jazdy w mieście i na autostradzie umożliwia jazdę autonomiczną poziomu 2 na wszystkich rodzajach dróg, a nie tylko ekspresowych. Funkcja łączy w sobie aktywny regulator prędkości i system utrzymywania samochodu w osi pasa ruchu. Wykorzystuje dane geolokalizacyjne i specjalną mapę techniczną, która umożliwia pojazdowi dostosowywanie toru jazdy do przebiegu drogi. System rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (OSP – Over Speed Prevention), wchodzący w skład Active Drive Assist, może być także wykorzystywany oddzielnie. Dla większego spokoju ducha kierowca może wybrać tryb podporządkowania ogranicznika i regulatora prędkości powyższemu systemowi rozpoznawania znaków drogowych. Dla zapewnienia całkowitej kontroli nad działaniem systemu Active Driver Assist na zespole zegarów może być wyświetlana w czasie rzeczywistym dokład

Dane techniczne:

  • Wymiary i masa
  • Długość: 4,71 m
  • Szerokość: 1,86 m
  • Wysokość: 1,61 m
  • Rozstaw osi: 2,74 m
  • Przedni zwis: 942 mm
  • Tylny zwis: 1029 mm
  • Prześwit: 180 mm
  • Masa: od 1653 kg
  • Pojemność bagażnika: 647 litrów
  • Silniki E-Tech full hybrid 200 KM Silnik spalinowy: 1.2 l 96 kW (130 KM) i 205 Nm Silniki elektryczne: 50 kW i 205 Nm / 25 kW i 50 Nm Akumulator: 2 kWh – 400 V Skrzynia biegów: skrzynia automatyczna wielotrybowa
  • E-Tech 4x4 300 KM Dostępny w późniejszym terminie
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty