Renault-Nissan i Russian Technologies tworzą spółkę joint venture

(ip)
Fot: Renault
Fot: Renault
Alians Renault-Nissan i państwowa spółka Russian Technologies postanowiły utworzyć spółkę joint venture, która da Aliansowi Renault-Nissan większościowy udział w spółce AVTOVAZ, zgodnie z podpisanym protokołem umowy.

Alians Renault-Nissan, AVTOVAZ, Russian Technologies i Troika Dialog podpisały w Paryżu protokół umowy przewidujący

Fot: Renault
Fot: Renault

utworzenie przez Alians Renault-Nissan wraz z Russian Technologies spółki joint venture, która przejmie kontrolę nad AVTOVAZ, największym rosyjskim producentem samochodów, w tym słynnej marki Lada.

Renault-Nissan zainwestuje około 750 milionów dolarów, aby uzyskać w połowie 2014 r. 67,13% kapitału w spółce joint venture. Spółka joint venture będzie wówczas posiadaczem 74,5% AVTOVAZ. Transakcja powinna zostać sfinalizowana w roku 2014.

Renault, które nabyło już 25% kapitału AVTOVAZ w 2008 r. i pomogło wówczas spółce AVTOVAZ w rozpoczęciu głębokiej restrukturyzacji, zainwestuje około 300 milionów dolarów w spółkę joint venture. Wkład Nissana, który obecnie nie jest akcjonariuszem AVTOVAZ, wyniesie około 450 milionów dolarów. Kwoty te Renault i Nissan będą wpłacać w kilku transzach do roku 2014.

Russian Technologies zmniejszy wysokość swoich pożyczek na rzecz AVTOVAZ do około 7 miliardów rubli (238 milionów dolarów), otrzymując przychody z przyspieszonej sprzedaży aktywów niestrategicznych przez AVTOVAZ. Pozostała część tych nieoprocentowanych pożyczek o wartości około 46 miliardów rubli (1,56 miliarda dolarów) zostanie przedłużona z bardzo długim terminem spłaty. To umożliwi spółce AVTOVAZ uzyskanie solidnego bilansu, bez problemów z płynnością.

Zawarta umowa wyznacza kolejny, coraz szerzej zakreślony etap procesu współpracy, przyczyniający się do modernizacji wiodącego producenta rosyjskiego przemysłu samochodowego – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes i Dyrektor Generalny Aliansu Renault-Nissan. – Renault i Nissan będą nadal prowadzić transfer technologii do rosyjskich fabryk, podczas gdy nasi rosyjscy koledzy będą coraz częściej obecni w gronie wielokulturowego zespołu dyrekcji Aliansu.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że umożliwiamy spółce AVTOVAZ wzmocnienie powiązań z Aliansem Renault-Nissan i przyjęcie Nissana jako nowego partnera strategicznego spółki AVTOVAZ – oświadczył Sergei Chemezov, Dyrektor Generalny Russian Technologies i Prezes Zarządu AVTOVAZ. – Spółka joint venture Russian Technologies i Aliansu jest kolejnym dowodem ogromnych postępów, jakie zrobiliśmy w celu stworzenia wspólnej wizji na rzecz spółki AVTOVAZ i marki Lada.

W ciągu nadchodzących miesięcy Alians Renault-Nissan przeprowadzi audyt finansowy, prawny i środowiskowy. Strony powinny podpisać ostateczne umowy i zawrzeć transakcję przed końcem 2012 r., z zastrzeżeniem uzyskania zwyczajowych pozwoleń zgodnych z przepisami prawnymi.

Spółka joint venture nabędzie wszystkie udziały będące w posiadaniu spółki Troika Dialog w AVTOVAZ do roku 2014.

Spółka Troika Dialog jest dumna, że odegrała aktywną rolę w realizacji jednego z najbardziej udanych przedsięwzięć strategicznych rosyjskiego przemysłu. AVTOVAZ jest doskonałym przykładem sposobu, w jaki jedno przedsiębiorstwo może skorzystać ze wspólnych wysiłków międzynarodowych podmiotów przemysłowych podjętych w celu dostarczenia wzoru przyszłej konkurencyjności i podkreślenia wagi wkładu przemysłu samochodowego na rzecz rosyjskiej gospodarki – oświadczył Ruben Vardanian, Prezes Troika Dialog.

Podpisanie tego protokołu nastąpiło miesiąc po inauguracji przez Władimira Putina, na terenie fabryki AVTOVAZ w Togliatti, nowej linii produkcyjnej o wartości inwestycyjnej 525 milionów dolarów i o zdolności produkcyjnej 350 000 samochodów rocznie. Wraz z mocami dodatkowymi fabryka dysponuje obecnie zdolnością produkcyjną blisko miliona pojazdów.

Renault, Nissan i Lada wprowadzają obecnie ofensywę produktową, która polegać będzie na odświeżeniu wszystkich najważniejszych modeli Lada i wprowadzeniu do obrotu nowych samochodów trzech marek (w tym pięciu modeli produkowanych przez nową linię produkcyjną Aliansu). Poza fabryką w Togliatti, trzy marki mają również do dyspozycji fabryki w Moskwie, Sankt-Petersburgu i Iżewsku.

AVTOVAZ wyraża zadowolenie z umowy zawartej przez jej trzech głównych akcjonariuszy. Nasze przedsiębiorstwo uważa, że Alians Renault-Nissan i Russian Technologies podzielają tę samą wizję potencjału AVTOVAZ, która powinna być podstawą dla przyszłego sukcesu firmy – stwierdził Igor Komarov, Prezes AVTOVAZ. – Obaj główni akcjonariusze będą nadal udzielali wsparcia, którego przedsiębiorstwo potrzebuje, by wprowadzić w życie najistotniejszy plan transformacji w jego dziejach. Dyrekcja AVTOVAZ i nasi partnerzy z Aliansu będą nadal przyspieszali integrację i wspólne projekty.

Rosja jest gospodarką europejską o najwyższym poziomie współczynnika wzrostu. Przez kilka dziesięcioleci powinna pozostać na najwyższym poziomie rozwoju, dzięki pojawieniu się średniej i wyższej klasy konsumentów. Ponad 10 milionów rosyjskich gospodarstw domowych zarabia obecnie ponad 50 000 dolarów rocznie.

Sprzedaż wszystkich marek (samochodów osobowych i użytkowych) w Rosji wzrosła do 2,65 miliona pojazdów w 2011 r. Liczba szacowana na rok 2012 powinna osiągnąć 2,9 miliona jednostek.

Alians sprzedał 878 990 samochodów w Rosji w 2011 r., w tym 578 387 marki Lada. Z udziałem w rynku w wysokości 33% Rosja stanowi trzeci rynek Sojuszu, po Chinach i Stanach Zjednoczonych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty