Rusza salon samochodowy w Genewie, czyli początek motoryzacyjnej wiosny

redakcja.regiomoto
Ozdobą salonu samochodowego w Genewie są piękne hostessy
Ozdobą salonu samochodowego w Genewie są piękne hostessy
Po zimowym marazmie, gdy samochody są szare i brudne, trafiamy do motoryzacyjnego nieba. Wypucowane samochody, elegancja i piękne hostessy. To niebo to salon samochodowy w Genewie.
Ozdobą salonu samochodowego w Genewie są piękne hostessy
Ozdobą salonu samochodowego w Genewie są piękne hostessy

Wprawdzie stale rozrastające się rynki motoryzacyjne i kryzys w Europie sprawiają, że coraz większą wartość mają salony samochodowe w Pekinie, Moskwie czy Szanghaju, ale wystawa motoryzacyjna w Genewie i tak świeci blaskiem. Jej unikalność jest efektem dwóch czynników. Pierwszy to czas trwania imprezy. Hale genewskiego Palexpo goszczą samochodową ekspozycję zawsze na początku marca (w tym roku od 7 do 17 marca), czyli w okresie, gdy wszystko budzi się do życia, a przed nastaniem zwiększonej sprzedaży koncerny prezentują obwiązujące w tym roku karoseryjne kreacje (nowe kolory, nowe dodatki itd.).

Piękne kobiety z salonu Genewa 2013 - zobacz zdjęcia dziewczyn

Zobacz też: Piękne kobiety z salonu Genewa 2012. Zobacz zdjęcia dziewczyn

Drugim czynnikiem jest suwerenny grunt. Szwajcaria nie jest bowiem krajem dbającym o rozwój swoich firm, jak ma to miejsce w Paryżu i Frankfurcie, gdzie promowani są rodzimi producenci. Nie jest to także rynek wschodzący, jak Rosja czy Chiny, gdzie należy zrobić wielki show, aby o firmie było głośno. W nieco nudnej i bogatej Szwajcarii wszyscy są na równych prawach i prezentują tylko te projekty, którymi naprawdę warto się pochwalić.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć z salonu samochodowego Genewa 2013

Salon samochodowy Genewa 2013 - zdjęcia

Wśród samochodów popularnych na uwagę zasługuje projekt Fiata. Trzeba przyznać, że firma – będąca do niedawna prekursorem stylu wersji popularnych – zmniejszyła swe zaangażowanie na rynkach europejskich. Ucywilizowanie wersji amerykańskich (Lancia Grand Voyager, Fiat Freemont, Lancia Thema) nie dało oczekiwanego rezultatu, a zaniedbanie rozwijania bazy modelowej zaowocowało gorszą pozycją na rynku. W Genewie zaprezentowano wreszcie model, adresowany dla klienta z Europy – crossover zbudowany na bazie modelu 500L.

1. Coraz bardziej rozwijający się rynek miejskich crossoverów. Aktualnie pojazdy tej klasy ma już większość producentów. Takie samochody pojawiły się na stoisku Audi, Chevroleta, Opla, Fiata czy Renault. Ciekawostką jest fakt, że wkrótce na bazie Mercedesa A powstanie mały crossover.

Zobacz też: Ranking najdziwniejszych pojazdów

2. Ostateczna detronizacja Renault w klasie rodzinnych vanów. Francuska firma była prekursorem tego segmentu - w 1984 r. zaprezentowano bowiem pierwszego Espace, a w roku 1996 minivana Scenic. Od tego czasu próbowano wprowadzać nowe projekty, ale nie przyniosło to spodziewanych efektów na rynku. Tymczasem niepostrzeżenie w segmencie vanów powstał potentat na rynku – firma Citroen. Modele Xsara Picasso, C4 Picasso, Grand C4 Picasso i C3 Picasso zapewniły marce Citroen pozycję jednego z liderów rynku minivanów. Od 1999 roku sprzedaż koncernu w tym segmencie osiągnęła blisko 3 mln samochodów. W Genewie zapowiedziano, że wkrótce koncern ze znakiem szewrona przygotuje kolejnego kompaktowego vana o długości ok. 440 cm.

3. Ekologiczna ofensywa. Mniej więcej pięć lat temu (dokładnie w chwili ogłoszenia kryzysu w USA i dramatycznego spadku sprzedaży paliwożernych modeli z USA) odwiedzający salon samochodowy w Genewie zobaczyli niecodzienną ekspozycję. Większość samochodów była w kolorze białym, a na drzwiach wypisane były wartości emisji CO2. Obecnie wartości ekologicznych emisji są praktycznie uwzględniane przy każdym prezentowanym samochodzie, a alternatywne źródła napędu (oferowane na rynku lub jako prototypy) są na każdym stoisku. W tym roku prawdziwe show odnośnie alternatywnych źródeł zasilania mamy na stoisku Mitsubishi, gdzie m.in. stoi pick up przyszłości - z napędem hybrydowym.

Zobacz też: Drogowy samolot o urodzie rozdeptanej żaby

4. Alfa Romeo ma się całkiem dobrze. Włoska marka nie miała w ostatnim czasie nowości mogących zrewolucjonizować rynek. Mówiło się nawet o możliwości sprzedaży marki Volkswagenowi, który na markę z fantastycznym stylem i tradycjami, oferującą sportowe limuzyny, patrzył łakomym okiem. Jednakże obecne decyzje dyrekcji o wprowadzeniu na rynek ekskluzywnego sportowego auta Alfa Romeo 4C, a także o wyposażeniu niektórych wersji w silniki Ferrari, może sugerować, że Alfa Romeo ma podbić rynek amerykański. Pogłoski o sprzedaży firmy wydają się bezzasadne.

5. Koniec kryzysu w USA. Amerykańskie koncerny wydają się już nie pamiętać o ogromnym kryzysie i katastrofalnej zapaści sprzedaży na tamtym rynku. Przekonują o tym przygotowane nowe propozycje:. Chevrolet Corvette i Jeep Grand Cherokee, czyli samochody, których głównymi odbiorcami są amerykanie.

Zobacz też: Mercedesy cesarzy, królów i innych wielkich tego świata

A co poza tym?
Jak co roku, pierwsze dwa dni są przeznaczone dla dziennikarzy i profesjonalistów. Dla wszystkich zwiedzających 83. Geneva International Motor Show będzie otwarty od 7 do 17 marca.
Wystawę w halach Palexpo można zwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-20:00 i w weekendy w godzinach 9:00-19:00.

Ceny biletów:
- dorośli: 16 CHF
- dzieci od 6 do 16 lat i emeryci: 9 CHF
- bilet grupowy (dla grup większych niż 20 osób): 11 CHF/osoba
Bilety kupione po 16:00 są o połowę tańsze.

Z Genewy Bogusław Korzeniowski www.furora.tv 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty