Samochód nowy czy używany? Te modele aut wybierają firmy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy
Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy Jakub Steinborn
Najpopularniejszym modelem wśród przedsiębiorców jest nowa Toyota Corolla – w czerwcu wydano jej o 12,9 proc. więcej r./r. Duży spadek odnotowała Skoda Fabia (-43 proc.).

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w czerwcu 2,5 razy więcej aut niż indywidualni

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) od początku 2022 roku zarejestrowano w kraju niewiele ponad 212 tys. nowych samochodów osobowych - to o 12,3 proc. mniej niż w analogicznym czasie ub. roku. Tylko w czerwcu br. liczba wydań nowych aut zmniejszyła się o 8,5 proc. r./r.- nabywcy indywidualni zarejestrowali ich łącznie 11,5 tys., a instytucjonalni 28,1 tys. sztuk. Przedsiębiorcy stanowią ponad 70 proc. rynku, ale i tak liczba dokonanych przez nich rejestracji była o 15,2 proc. niższa niż przed rokiem. Utrzymujące się spadki mają przede wszystkim związek z dostępnością samochodów po ograniczeniach związanych z brakiem półprzewodników oraz m.in. części produkowanych w Ukrainie.

BMW rośnie o 8,4 proc., ale Cupra prawie 30 razy szybciej!

Jak wynika z danych PZPM wśród pięciu najczęściej rejestrowanych przez przedsiębiorców marek nowych aut jedynie BMW i Hyundai odnotowały w czerwcu wzrost wydań w ujęciu r./r. – odpowiednio o 8 i 3 proc. Największe redukcje były udziałem Skody (-18,1 proc.), mniej rejestracji odnotowała też pierwsza w rankingu Toyota (-10,4 proc.). Spośród 20 najczęściej wydawanych na REGON pojazdów największy, blisko 58 proc. spadek zanotował Seat. Z kolei najsilniejszy wzrost stał się udziałem jego siostrzanej marki… Cupra, która w ciągu roku zwiększyła swój udział w rynku aż o 244 proc.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą wciąż chętnie wybierają modele azjatyckich marek. Najpopularniejszą Toyotę Corollę, w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w ilości ponad 1728 sztuk, tj. o 12,9 proc. więcej niż przed rokiem. Duży spadek odnotowała Skoda Fabia (- 43 proc.).

- Przedsiębiorcy cenią sobie sprawdzone od lat marki i modele samochodów. Stąd też duża popularność pierwszej w obecnym rankingu Toyoty oraz aut koncernu VW. W przypadku Skody spadek rejestracji kilku najbardziej znanych modeli, w mojej opinii, spowodowany jest faktem, że nowych aut tego producenta, jak i wielu innych, po prostu brakuje w salonach. Dlatego przedsiębiorcy częściej niż dotąd poszukują ich na rynku wtórnym – zauważa Kamil Klukowski, Kierownik ds. Współpracy z Dealerami z Automarket.pl

Używane z konieczności, online z wyboru

Badania platformy Automarket.pl „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” pokazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje wyłącznie nowego samochodu, a 21 proc. z nich bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Aktualna sytuacja na rynku motoryzacyjnym powoduje, że osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą w większym stopniu skupić się właśnie na rynku wtórnym. I tak wg platformy Automarket.pl największym obecnie zainteresowaniem cieszą się pojazdy wyprodukowane w roku 2017 – kupuje je 27 proc. przedsiębiorców. Popularne są również auta trzy- i czteroletnie – odpowiednio 13 i 26 proc., a samochody wyprodukowane w 2021 stanowią wybór jedynie 12 proc. klientów.

Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy, który zwiększa swój udział wśród modeli finansowania. W tym ostatnim przypadku rosnącą rolę odgrywa możliwość załatwienia wszelkich formalności przez Internet.

- Przedsiębiorcy, szczególnie z dużych aglomeracji, coraz chętniej korzystają z możliwości wynajmu auta online. W tym przypadku, w zdecydowanej większości wybierają pojazdy używane. Na nowe decyduje się jedynie 12 proc. z nich. Aby poznać szczegóły kontraktu, przed podpisaniem umowy 84 proc. chętnych kontaktuje się z naszym doradcą. Co ciekawe, oczekiwaniem 67 proc. osób, które wynajmują auto za pośrednictwem Internetu, nie jest osobisty odbiór pojazdu w salonie, ale dostarczenie go pod wskazany przez siebie adres – zauważa Kamil Klukowski z Automarket.pl.

Wpłata 0 proc. i najchętniej na 3 lata

Bez względu na to, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą wynajmują auto online, czy stacjonarnie, decydują się głównie na marki: Opel – robi tak 15 proc. z nich, Hyundai (13 proc.) oraz Skodę (9 proc.). Toyota jest z kolei wybierana przez 6 proc. zainteresowanych.

- Z naszej analizy okresu trwania wynajmu samochodu wynika, że 33 proc. przedsiębiorców decyduje się na umowy 3-letnie, porównywalna liczba wybiera termin roczny, a tylko 9 proc. jest zainteresowanych użytkowaniem pojazdu przez 48 miesięcy. Jednocześnie 1/3 właścicieli firm, którzy wybierają wynajem, nie wnosi opłaty wstępnej, decydując się tym samym na nieco wyższe, miesięczne koszty abonamentu – podsumowuje Kamil Klukowski z Automarket.pl.

*Badanie „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” przeprowadzone przez Kantar Polska, metodą wywiadów CAWI na grupie 1233 osób.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty